
Az RK Modell tudomásom szerint egy ukrán, vagy orosz modellgyártó cég, ami
többek között gyönyörű ZIL modelleket produkál, de van URAL és IFA L60-as is
a szortimentben, sőt Ikarus 630-s és 60-as buszt is.
A gyűjteménybe elsőként ZIL teherautók jöttek, nézzük ezeket sorjába!
A nálunk is nagy számban futott benzinfalók, a megszokott színtervvel
képviseltetik magukat a TT-s kínálatban. A rövid és hosszabb platós
változatokat bármelyik III.-IV., sőt talán még egyes V. korszakos, magyar
terepasztalon és diorámán is szerepeltethetjük.

A modellek eredetüket meghazudtolva magas igényszinten készültek. A kisebb
öntési maradékok jelenlététől függetlenül nagyon részletgazdag, jó anyag- és
színhasználatú leképzések. Külön anyagok szerepelnek a kerekeknél is, melyek
természetesen forognak.

A ZIL-ek számos felépítménnyel léteztek, hiszen a KGST-n belül jelentős
dominanciával bírt a szovjet gyártó és ezért az akkori szállítási igényeknek
megfelelően szinte minden területen tudták (és kellett is) alkalmazni.
Voltaképpen a nagy szocialista teherfuvarozó vállalatok (TeFu, stb) jobbára
ZIL flottával rendelkeztek.
Most pár felépítmény-variációt láthatunk:

Szárazjeges, vagy jégtömbös hűtőkocsi. Mivel kompresszort nem találunk a
modellen, ezért gyanítom, hogy ez a dobozos kivitel még a klasszikus hűtési
technológiát alkalmazta.

A hátsó felni kicsit hibásnak tűnik, valószínűleg elkerülte a meo-s és az én
figyelmemet is...
Variációk egy témára, azaz ZIL, több szerepben. Itt egy gázpalack szállító
felépítményt kapott az alapmodell.

Kicsit furának tűnik a sárga fényezés, de kellően látványos egy
terepasztalon.

Katonai szerepkör. Az RK Model, a többi autómodell-gyártóhoz hasonlóan,
kihasználja a KGST-n belül alkalmazott civil járművek katonai
felhasználásából fakadó, további szín- és felépítményvariációs
lehetőségeket. Számos megoldás csupán színbeli eltérést eredményez, viszont
sok esetben akadtak olyan felépítmények, melyeket csak a hadsereg
alkalmazott. Ezeket látjuk majd a későbbiekben.
Itt egy magasított platós, csapat-, vagy teherszállító ZIL-t látunk,
voltaképpen bármelyik Varsói Tagország katonai zöldjében.

A magasított oldalfalnak köszönhetően rendkívül jó arányú tehergépkocsit
kapunk, függetlenül a katonai szereptől, bárhol megállja a helyét egy
korabeli témát feldolgozó asztalon.


Amerikai GMC vonalakra utaló, szovjet-orosz mindenes. Az URAL teherautók is
fontos szereplői a gyártó szortimentjének. A most következő kék jármű akár
egy katonai, rádiós kocsi is lehetne (szerintem az is), de a szín engem
kicsit megzavar...

Külön örömömre szolgál, hogy a modellen már az indexlámpák is festve vannak,
így változatos és egzakt képet mutat az orr rész.


Itt egy kicsit elakadtam, mert a gyártó nem működő honlapján kívül talált,
egyéb viszonteladók katalógusában nem nagyon szerepel ez a lajtos autó,
ezért a pontos típust nem sikerült behatárolnom. Ezért maradok itt is az
URAL-nál.
A katonai lajtos kivitel nem ismeretlen, sőt polgári felhasználása is
indokolt tud lenni egy-egy asztalon.


Viszont annál ismertebb a KAMAZ típus, amiből a korszerűbb, nyugati
teherautók megjelenéséig bőségesen futott a szocialista blokk úthálózatán.
Tudtommal elég strapabíró konstrukció, ezért igen változatos
felépítményekkel, sokoldalú felhasználásra gyártották.
Ez a katonai tartály akár egy Tökölt modellező diorámán is megállja a
helyét.

Ismét csak üdvözítő, hogy az indexlámpák is festettek, kellően részletes
homlokfallal, sőt szépen olvasható KAMAZ felirattal.

Jól eltalált arányok, és érzékelhető tömeg.

Ugyanez a KAMAZ, csak tűzoltósági feladatkörrel. A kivitel azonos, csupán
itt egységes piros színt kapott az autó.


|