
A csehországi Varnsdorf városka kis üzemében készülnek a V&V Model TT méretű
járművei. Gondolom az egyik V a városra utal, a másik pedig Frantisek
Vecernik vezetéknevére. A H0-ban is gyártó cég főleg régi csehszlovák
típusok kicsinyítésével alapozta meg a jelenleg is elérhető, nem kicsi
választékát. A '30-as évek népszerű Garant buszaitól kezdve, a Tatra
teherautók '50-es években virágkorukat élő típusain keresztül a nálunk is
jól ismert Roburokon át Skoda Octavia-k, és 105-ösök szélesítik a palettát.
A német piacra a sebnitzi MBS webshop és szaküzlet megrendelésére gyártanak.
Ebből a kínálatból csemegéztem az első körben, köszönhetően a sebnitzi nyílt
napnak, illetve az azóta igazi webshoppá fejlődött VasúTTmodell csapatnak.
Igen kedvelt típus az "Ostalgie", azaz a keletnémet időket felidéző kultusz
és életérzés közepette az "ős" Trabant, azaz a Sachsenring II. H240-es
típusjelű limuzin. A pontos típusjel P240, de a H betűt nyilvánvalóan a
Horch gyártmány miatt kapta. Zwickauban készült a 2400 ccm-es, mindössze 80
lóerős luxusautó, akkoriban mintegy 27 ezer keletnémet márkáért lehetett
"kapni", ezért inkább az
NDK pártvezetésében volt népszerű jármű. A szovjet fennhatóság alá került
ország 20 évfordulójára elkészülhetett a P240-es kabrio változata is. A V&V
H0-ban modellezi ezt a típust is, mint ahogyan a kombit is.
A négyféle festési variációban kapható alaptípusból a 15501-es cikkszámú,
bézs változatot mutatom be, melyet az MBS sebnitzi üzletében vettem meg.



A HERPA modellekhez képest egy kicsit fakóbb és elnagyoltabb kivitelezést
látunk. Mellette legyen szólva, hogy van belső berendezése, mozognak a
kerekek és meg vannak festve a világítótestek elől-hátul. Viszont a krómozás
nem olyan attraktív. Sajnos az ára pontosan kétszerese a HERPA
modelleknek...
Két évvel a fenti bézs autó beszerzése után érkezett a modell zöld festési
variációja, 15502-es cikkszámon. Sajnos a típus nem sokat mond a magyar
modellezőnek, hiszen a fentiekből is kiderül, hogy az NDK pártvezetésének és
a hozzájuk közelálló rétegeknek adatott meg az ilyen benzinfaló szörnyeteg
beszerzése. Időközben azt is megtudtam, hogy az egykori keletnémet televízió
is kapott végül egy H240-es kombit, hogy lépést tudjanak tartani a
pártmenetekkel.
De hogy miért is van itt? Prózai okok. A fenti modell megjelenésekor 19
eurót kóstált, a most következő zöld, meg ennek csupán a felét. Magyar
fizetési viszonyok között talán ez az elfogadható ára egy ilyen modellnek.

A kivitelezés pontosan megegyezik a bézs példányéval, csak itt a zöld festék
dominál.



A figyelmes szemlélő azért vélhet némi párhuzamot a Trabant P50-essel.
A Lada 1200-eseket kizárólag az MBS megrendelésére készítik, mint ahogyan
már elkészül pár Lada Niva is, sőt tervbe van véve Golf II-es, 353-as
Wartburg és Zastava is erre a modellévre.
A szépen kidolgozott "Zsigákat" a megújult VasúTTmodell webshop-ból
vásároltam.
Első körben egy trojka jelent meg, persze külön csomagolásban. A 15510-es
cikkszámú oktató autó kimondottan német design, tehát ottani piacra készült.



Nagyon jól sikerült eltalálni az autó arányait és itt már a fényezés is
korrekt. Szerintem elfért volna a rendszám is a hátsó táblán.
A 15511-es cikkszámú zöld 1200-es akár magyar vonatkozású modellként is
megjelölhető, de szerény véleményem szerint ez a fűzöld szín nem volt
jellemző a Merkúr által kínált választékra. Nagy ritkán kerülhetett hazánkba
ilyen festés, akkor is olyan feltétellel, hogy esetleg nem kellett rá 7-8
évet várni, hanem akár 5 éven belül a boldog tulajdonosáé lehetett...


Sokkal inkább magyarítanám az év során másodikként megjelenő trojka bordó és
kék darabjait, de várjuk ki a végét, hogy valóban megjelennek-e...
A kezdő triumvirátus harmadik, de jóval emblematikusabb tagja, 15512-es
számmal a keletnémet népi rendőrség színeit viseli magán. Kis munkával akár
ezt is megfesthetjük magyar rendőrautónak, hisz a villogó-sziréna híd akár
hazai szabvány is lehetne.


Ha egy üzlet beindul... Nos a Lada 1200-esek hármas kezdőkészlete után már
meg-megjelennek a szóló modellek is. Kapható már protokoll felvezető lada,
taxi, bordó civil kocsi és egy kicsit másabb árnyalatú rendőrautó is.
A tetőcsomagtartós, civil, krémszínű Lada igazi gyöngyszem, hiszen a '70-es,
'80-as évek hétvégéit juttatja eszünkbe, amikor a panelpolgár e készséggel
oldotta meg a négytagú család összes csomagjának eljuttatását a válalati
parcellából kiosztott nadrágszíjtelekre megépített, maradék bauxittéglából
felhúzott, ethernit palás víkendházba.

A V&V Modell 15507 cikkszámon kapható csomagtartós Ladája ismét a sebnitzi
boltból került a fényképezőgép lencséje elé. A modell hozza a cégtől
megszokott színvonalat: forgó kerekek, átlátható ablakok, belső berendezés
és a világítótestek kifestése.

Az igazán elvetemültek még rendszámot is nyomtathatnának rá, ha nem a
cseheknél, keletnémeteknél megszokott arányú rendszámtábla lenne hátul.

De a tekintetet inkább a fehérfémből - szerintem lézervágással - készített
csomagtartó vonzza. Igazán felemelő érzés, hogy TT-ben már ilyen szintű
kidolgozottság érhető tetten a nem annyira bőkezű közúti járműkínálatban.
Mindezt persze 19 euróért...
A Ladákról ennyit, nézelődjünk tovább!
A cég egyik új terméke a 15567 cikkszámon kapható, vagy rendelhető Wartburg
353 Tourist, azaz a klasszikus (ráncfelvarrott) kombi Wartburg. Sosem volt
ilyenünk, ezért mindig áhitattal néztem a Trabantnál jóval nagyobb és
ajtóbecsapáskor sokkal pléhdobozosabban kongó személykocsit. A kombisága meg
maga volt a kánaán, a négy keréken tovagördülő világegyetem.

A már színre fújt hűtőrostélyos, azaz előlhűtős kétütemű az NDK utolsó
éveinek "piaci" törvényei szerint készült. Talán ez a sorozat már kevésbé
volt hajlamos az egy éven belüli fényezés mattulásra, vagy foltos hámlásra.
Igaz, hogy ezek a tünetek a jóval későbbi Suzukikra is jellemzőek...
A kis modell nagyon pofás, remekül eltalált arányokkal bír. A megújult
hűtőrács modellezés szempontból szerencsésebb, mert nem kell az ezüst
festékkel bíbelődni az orron. Hangsúlyos ködfények, szépen jelölt
indexbúrák; talán az ablaktörlők hiánya, ami szembetűnő.

Oldalról is látszik, hogy tökéletes a modell formavilága. Ezt a gyártó is
észrevette, mert a modellt megelőzően már piacra került a tipikus NDK-s
lakókocsival együtt csomagolt változat is, ami nem hiányozhat a keleti témát
modellezők asztaláról.

A jellegzetesen wartburgos hátsó ajtó. Ez a vonaltörés köszönt vissza az
egytengelyes, sátorrá nyitható kisutánfutóról is, amit annak idején
ugyancsak áhitattal néztem a szabadi-sóstói kemping keletnémet traktusában
(persze kora-kamaszkoromban inkább a szőke, Spree-menti lányok fedetlen
keblei terelték el a figyelmemet a tábortűz életre keltéséről...). Aztán
talán a Merkúr, vagy a Triál, netán a Népköztársaság útján üzemelő
Wimpassing szaküzletből lehetett ilyen utánfutót rendelni.

Szép kis modell. Őt is a 2013-as sebnitzi nyílt nap látogatása során
szereztem be az MBS üzlet, kimondottan autómodellek bemutatására szánt kis
szobájából. Volt ott minden, csak vastag pénztárca nem... Ez a modell 18
euróért kapja meg új gazdáját, ami sajnos az itthoni arányok miatt borzasztó
sok. Így kevés az esély arra, hogy tucatszámra álljanak a modellváros
utcáin.:-(
A keleti csodák után egy kicsit nyissunk nyugat felé! Nem tudom, hogy miként
sikerült a licenszdíjakat elrendezni, de alig egy éve megjelent a V&V
kínálatában két VW modell is, a Golf 1-es és a Golf 2-es. Lássuk!

A 15521-es cikkszámon megjelent piros Golf 1-esnek van még pár
színvariációja, tehát már változatosabb '70-es, '80-as éveket kreálhatunk a
DB-s asztalunkra is. Vagy természetesen modellezhetjük a vadkapitalizmus
kibontakozását a korai '90-es évek, magyar terepasztalán. De ugyanígy a
német váltás-kori időszakot is illusztrálhatjuk az autóval. Sőt, a mai
Németország keleti térségeit is...

A háromajtós népautó eredendően a nyugatnémet ifjak első megbízható
gépkocsijának készült, de a keleti határok megnyitása után az autó nepperek
extra profitjának megalapozásaként, a kiéhezett magyar családok is az AUTÓT
látták benne, függetlenül attól, hogy a hátsó ülésre bajosan lehett
bedeponálni a három gyereket és a nagymamát.
De hogy a modellről is ejtsek pár szót. Jól sikerül ez is. Vecernik barátunk
ügyesen alkalmazza a CAD programot és sikerrel tudja leképezni 1:120-ban a
legjellemzőbb fromavilágot. Igaz, hogy ebben Giugiaro mesternek is óriási
szerepe van.
A kis modell hatásosan hozza a hátsó sárvédő ív fekete védőfestését, mint
ahogy a típusra jellemző, még minimalista lámaptesteket.

Míg az egyes Golfból háromféle festést rendelhetünk, addig az utódnak
számító, Golf 2-esből csupán kétféle festés érhető el. A metálos sötétszürke
mellett feketét is kérhetünk. A ráncfelvarrott típusnak a formavilága
csekély mértékben változott, de ami mindenképp észrevehető, hogy a második
szériából ötajtós kivitelt készít a gyártó.

A '80-as éveknek megfelelő markánsabb kiegészítők a kis modellen is
megjelennek: ajtós tanksapka, vastagabb lökhárítók és sokkal hangsúlyosabb
hátsó lámpatest. A modell kereke is finoman kidolgozott, amellett, hogy
természetesen gurul, a gumiköpeny mintázata is érzékelhető.

Ezek a kocsik már inkább voltak családi autók, hisz hátul is van ajtajuk.
1983-tól fogva megannyi témán szerepet kaphat és a legfrissebb korszakban
modellezők is nyugodtan beszerezhetnek jó pár darabot még annak ellenére is,
hogy csak pár euróval olcsóbb, mint egy vasúti teherkocsi.

A Golfok belső berendezése a méret korlátai ellenére több, mint
jelzésértékű.

A kézzel kifestett lámpaburák sem zavaróak. Aki szebbet tud szabad kézzel,
ekkora példányszámnál, az jelentkezhet a gyártónál...
Mint ahogy kiderül a webes kínálatból, a V&V Model nem a legolcsóbb
kiegészítő-gyártó a környékünkön. Igaz, hogy az ugyancsak kisüzemnek számító
Arnold Gabor (magyar vezetéknév, de nem tud magyarul...) járművei is ezt az
árkategóriát képviselik, de sajnos a darabonként 15-20 eurós személyautók, vagy
a 35-40 eurós Robur, Skoda, vagy Tatra teherautók egyhamar nem fognak
tömegesen betörni a magyar piacra, még annak reményével sem, hogy friss
színt hoznak a teljesen mostoha közúti járműparkba. Külön öröm, hogy a
szűkös korszakot átölelő, kizárólag keleti holttípusok mellett egyre több
olyan modell kerül piacra melyekkel már a legújabb korszakokban is
magabiztosan mozoghatunk.
A Modellbahnshop Sebnitz kínálata
A V&V Model saját
ajánlatai
|