Kapcsolat: tothg@citysound.hu  
V&V Model személyautók
Az eddig megjelent modellek bemutatása
 FŐOLDAL | HERPA KAMIONOK | HERPA AUTÓK | Modelltec | RK Modell | AP Modely |egyéb
 


 

A csehországi Varnsdorf városka kis üzemében készülnek a V&V Model TT méretű járművei. Gondolom az egyik V a városra utal, a másik pedig Frantisek Vecernik vezetéknevére. A H0-ban is gyártó cég főleg régi csehszlovák típusok kicsinyítésével alapozta meg a jelenleg is elérhető, nem kicsi választékát. A '30-as évek népszerű Garant buszaitól kezdve, a Tatra teherautók '50-es években virágkorukat élő típusain keresztül a nálunk is jól ismert Roburokon át Skoda Octavia-k, és 105-ösök szélesítik a palettát. A német piacra a sebnitzi MBS webshop és szaküzlet megrendelésére gyártanak. Ebből a kínálatból csemegéztem az első körben, köszönhetően a sebnitzi nyílt napnak, illetve az azóta igazi webshoppá fejlődött VasúTTmodell csapatnak.

 

Igen kedvelt típus az "Ostalgie", azaz a keletnémet időket felidéző kultusz és életérzés közepette az "ős" Trabant, azaz a Sachsenring II. H240-es típusjelű limuzin. A pontos típusjel P240, de a H betűt nyilvánvalóan a Horch gyártmány miatt kapta. Zwickauban készült a 2400 ccm-es, mindössze 80 lóerős luxusautó, akkoriban mintegy 27 ezer keletnémet márkáért lehetett "kapni", ezért inkább az NDK pártvezetésében volt népszerű jármű. A szovjet fennhatóság alá került ország 20 évfordulójára elkészülhetett a P240-es kabrio változata is. A V&V H0-ban modellezi ezt a típust is, mint ahogyan a kombit is.

 

A négyféle festési variációban kapható alaptípusból a 15501-es cikkszámú, bézs változatot mutatom be, melyet az MBS sebnitzi üzletében vettem meg.

 

 

 

 

A HERPA modellekhez képest egy kicsit fakóbb és elnagyoltabb kivitelezést látunk. Mellette legyen szólva, hogy van belső berendezése, mozognak a kerekek és meg vannak festve a világítótestek elől-hátul. Viszont a krómozás nem olyan attraktív. Sajnos az ára pontosan kétszerese a HERPA modelleknek...

 


 

Két évvel a fenti bézs autó beszerzése után érkezett a modell zöld festési variációja, 15502-es cikkszámon. Sajnos a típus nem sokat mond a magyar modellezőnek, hiszen a fentiekből is kiderül, hogy az NDK pártvezetésének és a hozzájuk közelálló rétegeknek adatott meg az ilyen benzinfaló szörnyeteg beszerzése. Időközben azt is megtudtam, hogy az egykori keletnémet televízió is kapott végül egy H240-es kombit, hogy lépést tudjanak tartani a pártmenetekkel.

De hogy miért is van itt? Prózai okok. A fenti modell megjelenésekor 19 eurót kóstált, a most következő zöld, meg ennek csupán a felét. Magyar fizetési viszonyok között talán ez az elfogadható ára egy ilyen modellnek.

 

 

A kivitelezés pontosan megegyezik a bézs példányéval, csak itt a zöld festék dominál.

 

 

 

 

A figyelmes szemlélő azért vélhet némi párhuzamot a Trabant P50-essel.

 


 

A Lada 1200-eseket kizárólag az MBS megrendelésére készítik, mint ahogyan már elkészül pár Lada Niva is, sőt tervbe van véve Golf II-es, 353-as Wartburg és Zastava is erre a modellévre.

A szépen kidolgozott "Zsigákat" a megújult VasúTTmodell webshop-ból vásároltam.

 

Első körben egy trojka jelent meg, persze külön csomagolásban. A 15510-es cikkszámú oktató autó kimondottan német design, tehát ottani piacra készült.

 

 

 

 

Nagyon jól sikerült eltalálni az autó arányait és itt már a fényezés is korrekt. Szerintem elfért volna a rendszám is a hátsó táblán.

 


 

A 15511-es cikkszámú zöld 1200-es akár magyar vonatkozású modellként is megjelölhető, de szerény véleményem szerint ez a fűzöld szín nem volt jellemző a Merkúr által kínált választékra. Nagy ritkán kerülhetett hazánkba ilyen festés, akkor is olyan feltétellel, hogy esetleg nem kellett rá 7-8 évet várni, hanem akár 5 éven belül a boldog tulajdonosáé lehetett...

 

 

 

Sokkal inkább magyarítanám az év során másodikként megjelenő trojka bordó és kék darabjait, de várjuk ki a végét, hogy valóban megjelennek-e...

 


 

A kezdő triumvirátus harmadik, de jóval emblematikusabb tagja, 15512-es számmal a keletnémet népi rendőrség színeit viseli magán. Kis munkával akár ezt is megfesthetjük magyar rendőrautónak, hisz a villogó-sziréna híd akár hazai szabvány is lehetne.

 

 

 


 

Ha egy üzlet beindul... Nos a Lada 1200-esek hármas kezdőkészlete után már meg-megjelennek a szóló modellek is. Kapható már protokoll felvezető lada, taxi, bordó civil kocsi és egy kicsit másabb árnyalatú rendőrautó is.

 

A tetőcsomagtartós, civil, krémszínű Lada igazi gyöngyszem, hiszen a '70-es, '80-as évek hétvégéit juttatja eszünkbe, amikor a panelpolgár e készséggel oldotta meg a négytagú család összes csomagjának eljuttatását a válalati parcellából kiosztott nadrágszíjtelekre megépített, maradék bauxittéglából felhúzott, ethernit palás víkendházba.

 

 

A V&V Modell 15507 cikkszámon kapható csomagtartós Ladája ismét a sebnitzi boltból került a fényképezőgép lencséje elé. A modell hozza a cégtől megszokott színvonalat: forgó kerekek, átlátható ablakok, belső berendezés és a világítótestek kifestése.

 

 

Az igazán elvetemültek még rendszámot is nyomtathatnának rá, ha nem a cseheknél, keletnémeteknél megszokott arányú rendszámtábla lenne hátul.

 

 

De a tekintetet inkább a fehérfémből - szerintem lézervágással - készített csomagtartó vonzza. Igazán felemelő érzés, hogy TT-ben már ilyen szintű kidolgozottság érhető tetten a nem annyira bőkezű közúti járműkínálatban. Mindezt persze 19 euróért...

 


 

A Ladákról ennyit, nézelődjünk tovább!

A cég egyik új terméke a 15567 cikkszámon kapható, vagy rendelhető Wartburg 353 Tourist, azaz a klasszikus (ráncfelvarrott) kombi Wartburg. Sosem volt ilyenünk, ezért mindig áhitattal néztem a Trabantnál jóval nagyobb és ajtóbecsapáskor sokkal pléhdobozosabban kongó személykocsit. A kombisága meg maga volt a kánaán, a négy keréken tovagördülő világegyetem.

 

 

A már színre fújt hűtőrostélyos, azaz előlhűtős kétütemű az NDK utolsó éveinek "piaci" törvényei szerint készült. Talán ez a sorozat már kevésbé volt hajlamos az egy éven belüli fényezés mattulásra, vagy foltos hámlásra. Igaz, hogy ezek a tünetek a jóval későbbi Suzukikra is jellemzőek...

A kis modell nagyon pofás, remekül eltalált arányokkal bír. A megújult hűtőrács modellezés szempontból szerencsésebb, mert nem kell az ezüst festékkel bíbelődni az orron. Hangsúlyos ködfények, szépen jelölt indexbúrák; talán az ablaktörlők hiánya, ami szembetűnő.

 

 

Oldalról is látszik, hogy tökéletes a modell formavilága. Ezt a gyártó is észrevette, mert a modellt megelőzően már piacra került a tipikus NDK-s lakókocsival együtt csomagolt változat is, ami nem hiányozhat a keleti témát modellezők asztaláról.

 

 

 

A jellegzetesen wartburgos hátsó ajtó. Ez a vonaltörés köszönt vissza az egytengelyes, sátorrá nyitható kisutánfutóról is, amit annak idején ugyancsak áhitattal néztem a szabadi-sóstói kemping keletnémet traktusában (persze kora-kamaszkoromban inkább a szőke, Spree-menti lányok fedetlen keblei terelték el a figyelmemet a tábortűz életre keltéséről...). Aztán talán a Merkúr, vagy a Triál, netán a Népköztársaság útján üzemelő Wimpassing szaküzletből lehetett ilyen utánfutót rendelni.

 

 

Szép kis modell. Őt is a 2013-as sebnitzi nyílt nap látogatása során szereztem be az MBS üzlet, kimondottan autómodellek bemutatására szánt kis szobájából. Volt ott minden, csak vastag pénztárca nem... Ez a modell 18 euróért kapja meg új gazdáját, ami sajnos az itthoni arányok miatt borzasztó sok. Így kevés az esély arra, hogy tucatszámra álljanak a modellváros utcáin.:-(

 


 

A keleti csodák után egy kicsit nyissunk nyugat felé! Nem tudom, hogy miként sikerült a licenszdíjakat elrendezni, de alig egy éve megjelent a V&V kínálatában két VW modell is, a Golf 1-es és a Golf 2-es. Lássuk!

 

 

A 15521-es cikkszámon megjelent piros Golf 1-esnek van még pár színvariációja, tehát már változatosabb '70-es, '80-as éveket kreálhatunk a DB-s asztalunkra is. Vagy természetesen modellezhetjük a vadkapitalizmus kibontakozását a korai '90-es évek, magyar terepasztalán. De ugyanígy a német váltás-kori időszakot is illusztrálhatjuk az autóval. Sőt, a mai Németország keleti térségeit is...

 

 

A háromajtós népautó eredendően a nyugatnémet ifjak első megbízható gépkocsijának készült, de a keleti határok megnyitása után az autó nepperek extra profitjának megalapozásaként, a kiéhezett magyar családok is az AUTÓT látták benne, függetlenül attól, hogy a hátsó ülésre bajosan lehett bedeponálni a három gyereket és a nagymamát.

 

De hogy a modellről is ejtsek pár szót. Jól sikerül ez is. Vecernik barátunk ügyesen alkalmazza a CAD programot és sikerrel tudja leképezni 1:120-ban a legjellemzőbb fromavilágot. Igaz, hogy ebben Giugiaro mesternek is óriási szerepe van.

A kis modell hatásosan hozza a hátsó sárvédő ív fekete védőfestését, mint ahogy a típusra jellemző, még minimalista lámaptesteket.

 

 

Míg az egyes Golfból háromféle festést rendelhetünk, addig az utódnak számító, Golf 2-esből csupán kétféle festés érhető el. A metálos sötétszürke mellett feketét is kérhetünk. A ráncfelvarrott típusnak a formavilága csekély mértékben változott, de ami mindenképp észrevehető, hogy a második szériából ötajtós kivitelt készít a gyártó.

 

 

A '80-as éveknek megfelelő markánsabb kiegészítők a kis modellen is megjelennek: ajtós tanksapka, vastagabb lökhárítók és sokkal hangsúlyosabb hátsó lámpatest. A modell kereke is finoman kidolgozott, amellett, hogy természetesen gurul, a gumiköpeny mintázata is érzékelhető.

 

 

Ezek a kocsik már inkább voltak családi autók, hisz hátul is van ajtajuk. 1983-tól fogva megannyi témán szerepet kaphat és a legfrissebb korszakban modellezők is nyugodtan beszerezhetnek jó pár darabot még annak ellenére is, hogy csak pár euróval olcsóbb, mint egy vasúti teherkocsi.

 

 

A Golfok belső berendezése a méret korlátai ellenére több, mint jelzésértékű.

 

 

A kézzel kifestett lámpaburák sem zavaróak. Aki szebbet tud szabad kézzel, ekkora példányszámnál, az jelentkezhet a gyártónál...

 


 

Mint ahogy kiderül a webes kínálatból, a V&V Model nem a legolcsóbb kiegészítő-gyártó a környékünkön. Igaz, hogy az ugyancsak kisüzemnek számító Arnold Gabor (magyar vezetéknév, de nem tud magyarul...) járművei is ezt az árkategóriát képviselik, de sajnos a darabonként 15-20 eurós személyautók, vagy a 35-40 eurós Robur, Skoda, vagy Tatra teherautók egyhamar nem fognak tömegesen betörni a magyar piacra, még annak reményével sem, hogy friss színt hoznak a teljesen mostoha közúti járműparkba. Külön öröm, hogy a szűkös korszakot átölelő, kizárólag keleti holttípusok mellett egyre több olyan modell kerül piacra melyekkel már a legújabb korszakokban is magabiztosan mozoghatunk.

 

A Modellbahnshop Sebnitz kínálata

 

A V&V Model saját ajánlatai