Kapcsolat: tothg@citysound.hu  
Modelltec járművek
Az eddig megjelent és a gyűjteményembe bekerült modellek bemutatása
 FŐOLDAL | HERPA KAMIONOK | HERPA AUTÓK | V&V Model Autók | RK Modell | AP Modely | egyéb
 


 

A berlini székhelyű fröccsöntő üzem igen széles skálán gyárt alkatrészeket és teljes járműveket is a modellpiac számára. Ők is alapvetően a keletnémet "retro" típusokat dolgozzák fel a lehető legváltozatosabb formákban. Végeláthatatlan mennyiségű IFA W50-est készítenek, de tudomásom szerint a másik nevén s.e.s cégtől kapja a Tillig is a katalógusokban szereplő közúti flottát.

Túl sokat nem kívánok összehordani a cég életútjáról, hiszen még a modellek terén is csupán jelzésértékkel bírnak a gyűjteményben, de ha majd olyan szelek fújnak, hogy érdemes lesz ezt a kategóriát is bővítenem, akkor kitérek majd pár konkrétumra is. Addig csak szépen sorjában bemutatom az általam ismert és birtokolt példányokat.

 

Helyes kis furgon-kisbusszal kezdem a sort, a Matador névre keresztelt "egyterűt" több katalógusszámon is kínálta(ja) a Tillig. A 08625-ös cikkszámon ezt a bézs-fehér többszemélyest kaphattuk a szászok szortimentjéből.

 

 

A mérethez képest elfogadhatóak a színhatárok, külön kiemelendő a fényszóró megfestése, viszont hátránya a leegyszerűsített kerék, valamint a hátsó lámpák "vaksága".

 

 


A 08626-os cikkszám hasonlít igazán erre a kis piros furgonra. Pont ilyet nem találtam a katalógusban, ezért kerestem "közelítő" értéket.

 

 

Itt még igénytelenebbnek tűnik a csak anyagában festett kasztni, de érdekesség, hogy az előzőhöz képest variálták, ugyanis a C oszlop alatti terület más, mint a kisbusznál.

 

 


 

A Tillig katalógusban 08791-es számon található IFA H3A teherautó egy hivatalos márkakereskedőtől származik és az '50-'60-as évek NDK-s légiszállítói kiszolgáló-ipart reprezentálja. Nagyon szép formák, sorjátlan öntések, pontos tamponozás jellemzi.

 

 

 

A ponyva levehető és átrakható más, hasonló autómodellre.

 

 

A téma örök, hiszen az INTERFLUG embléma megannyi modellről köszön vissza TT-ben is. A háttérben Putz Attila kisszériás tehervagonja rejtőzködik.

 


Az IFA W50-es, ma már klasszikusnak számító teherautó, rengeteg változatban van jelen mind TT, mind H0-ás méretben. Ez köszönhető a német vasút igen jelentős keletnémet behatottságának is. Számos gyártó szerezte meg az egykori öntőformákat, vagy szerszámokat és gyakorlatilag klónozták az alaptípust, hiszen nem volt licenszjogi kérdés. Ma már lehetetlen eldönteni, hogy melyik fröccsöntés az eredeti.

 Elsőként egy Deutsche Bahnpost kocsit mutatok meg.

 

Felemás élmények, hiszen a kürt és a DBP felirat tökéletes, viszont nem lett megfestve az IFA jelvény és az indexlámpa-búrák sem.

 

 

Viszont mellette legyen mondva, hogy van belső berendezése.

 

 

És hátulról kimondottan jól néz ki.

 


 

Egy ponyvás IFA W50-es minden valószínűség szerint a Modelltec háza tájáról. Furán narancsvöröses kasztnijával nem tud mit kezdeni a telefonom optikája (ez máskor is előfordul).

 

 

 

Maga az alváz és a felépítmény stabil, korrekt munka. Az egyen-ponyva önmagában szép, de nagyon sorjás.

 

 


 

Néhány vontatmány lapul a gyűjteményben. A Modelltec 18104001-es számú lajtoskocsija sokféle festésben létezik. Itt egy sima, civil felhasználású változatot láthatunk több szögből.

 

 

 

Uniformizált darabokból készült, az egyes elemeket más járművek építéséhez is fel lehet használni.

 

 

A közepesen részletes kis járművet bármilyen, hozzá illő teherautó, vagy vontató mögé kapcsolhatjuk.

 


 

A 18104005 cikkszámú, hosszabb rönkszállító utánfutó szép darab. Hiányzik a képről a műanyagból fröccsöntött lánc, amivel a rakoncák össze vannak kötve.

 

 


 

A 18104007-es cikkszámú vizeskocsi a RAW Meiningen színeiben húzatja magát. 

 

 

 

A mérettől ma már sokkal több részletet is elvárunk, de így legalább marad mit tenni a modellezni vágyóknak is, hiszen ügyes kezekkel és finom ecsettel akár a rendszámtáblát is cizellálhatjuk.

 

 


 

Ide sorolom a következő autót, azaz közkedvelt furgont, a Barkas B1000-est, ugyanis a Tillig katalógusaiban rendre felbukkan a 08521-es cikkszámon. Az itthon is kultuszjárműnek tartott, kétütemű pöfögőt sok féle kivitelben kínálják a TT-s kiegészítőket árusító üzletek, webshop-ok. Ez a kék, panoráma ablakos példány a felső közép kategóriát képviseli kidolgozottságával.

 

 

Külön alkatrészként fröccsöntötték a típusra jellemző hűtőrácsot, festéssel kiemelték a fényszórót és ugyancsak ezüstöt kapott a dísztárcsa.

 

 

Két piros folt jelzi a hátsó lámpaburát, viszont a rendszámtábla környékét  és az indexlámpákat már elkerülte az ecset.

 

 

Üde színfolt a kis maketten, hogy ül benne egy sofőr. Érdekes módon a katalógusban szereplő fotón üres a jármű.

 

 


 

Most az "én kérek elnézést" kategória következik. A s.e.s, avagy Modelltec formáció - mint kiderült a honlap többszöri átlapozása után - igen erős a fröccsöntés iparágban. Biztos vagyok benne, hogy az apró modellek-makettek mellett számos műanyagipari termékkel is jelen van az iparcikk bizniszben. Ezt a feltevésemet támasztja alá az, hogy az ilyen jellegű cég(ek)nek akad azért ún. budget kategóriájú terméke is. (persze felmerülhet a kérdés, hogy miként következnek ezek egymásból, de kövessük csak a logikát...)

Egy modellgyártó pozíciója az árazáson felül a minőségtől is függ. Egy jó minőségű modell, vagy makett annál jobb, minél több alkatrészből áll. Ha több az összetevő, nő a gyártási költség, ergo drágább a végtermék. Nem mindig előnyös, ha drága a termék, hisz akkor az kevésbé eladható. Igyekezzünk minél kisebb ráfordítással a legtöbb darabszámban értékesíthető terméket létrehozni. Ezért szűkítsük az alkatrészek számát, egyszerűsítsük a festést. Íme a többféle színben kínált VW T1-es, ami áll egy anyagában színezett kasztniból, esetenként egy áttetsző üvegplexiből, egy ugyancsak saját színű alvázból és két egybeöntött kerékpárból. Három másodperc alatt összepattintható és kész a közel 6 euróért kínált termék. Nincs belső, nem jellemző az ablaküveg, nem kell festeni, viszont kellően színes, több darabos csomagban kapható és tömegével elfér a terepasztalon, szinte korszaktól függetlenül. Ja meg persze nincs licenszdíj.

 

 

A jelleget mindenképp visszaadó kis makett viszont alkalmas a további cizellálásra: festhető neki ablakkeret, fényszóró, indexlámpa és hátsó lámpabúra. Igazán elvetemültek még világítást is rakhatnak bele. És ami előny, ha elrontjuk, mégsem egy 20 eurós autómodellt kell kukába dobnunk.

 

 

A 18 0006 01-es cikkszámon elérhető kisbuszból a sárgán kívül még további 6-7 szín is elérhető.

 


 

Folytatva a budget kategóriát, egy csodaszép, fehér Trabant kerül górcső elé. Sajnos - és itt kell elárulnom -, mivel a képeket a mindig nálam levő SonyEricsson Satio okostelefonnal készítem, bizony a fekete és világosság szintek némi korrekcióra szorulnak egy kis fotosoppos utómunka keretében, így bizony az LCD adta korlátok között a fehéres alapon a fehér tárgy csupán egy világos foltként jelentkezik. (lásd a fotózásról szóló előadásom ide vonatkozó részét!) Ezért (is) a kisautó egyéb részletei nem igazán érvényesülnek. Azért írtam az is-t zárójelbe, mert az előző modellhez hasonlóan itt is a festetlenségből fakad az egysíkúság. Persze ez is orvosolható és máris sokkal izgalmasabb kép fogadna minket a kis 601-es láttán.

 

 

 

Modelltec kat.sz.: 24 2000 95


 

Hasonló szintet képvisel a kis Wartburg 311-es coupé. Modelltec cikkszám: 24 2000 10. Ezeknél az egyébként ötösével (csak a hazai kereskedelem által megbontottként árult) csomagolt tömegautóknál egyedüli jó pont a plexibetét. És persze az a tény, hogy a 15 eurós kisker árért olyan járműveket kapunk, amelyekkel viszonylag gazdaságosan tudjuk megtölteni akár a korszakban hozzáillő autószállító vagonokat, akár a kisváros közúthálózatát. Végtére is nem mindegy, hogy ezért az árért egy, vagy jelen esetben öt kisautót kapunk.

 

 

 

Az igazi szegecsszámláló modellező ne is nézze ezt az autót, amely csak formajellegében emlékeztet az eredeti 311-esre. Mivel itthon ez a kupé nem volt annyira jellemző, így inkább a DR világát felidéző asztalokra javasolt.

 


A Modelltec járművek kb. 6-11 euro közé lettek beárazva, ami a kinti viszonyok közepette a legalacsonyabb árfekvést jelenti. Sajnos mire ideérnek hozzánk, már kissé borsosnak is tűnhet több ezer ft egy-egy ilyen egyszerűbb öntvényért, de mégis talán egy elfogadható árú járműforrásnak tekinthetjük, ha éppen az NDK vasútját modellezzük.