
A berlini székhelyű fröccsöntő üzem igen széles skálán gyárt alkatrészeket
és teljes járműveket is a modellpiac számára. Ők is alapvetően a keletnémet
"retro" típusokat dolgozzák fel a lehető legváltozatosabb formákban.
Végeláthatatlan mennyiségű IFA W50-est készítenek, de tudomásom szerint a
másik nevén s.e.s cégtől kapja a Tillig is a katalógusokban szereplő közúti
flottát.
Túl sokat nem kívánok összehordani a cég életútjáról, hiszen még a modellek
terén is csupán jelzésértékkel bírnak a gyűjteményben, de ha majd olyan
szelek fújnak, hogy érdemes lesz ezt a kategóriát is bővítenem, akkor
kitérek majd pár konkrétumra is. Addig csak szépen sorjában bemutatom az
általam ismert és birtokolt példányokat.
Helyes kis furgon-kisbusszal kezdem a sort, a Matador névre keresztelt
"egyterűt" több katalógusszámon is kínálta(ja) a Tillig. A 08625-ös
cikkszámon ezt a bézs-fehér többszemélyest kaphattuk a szászok
szortimentjéből.

A mérethez képest elfogadhatóak a színhatárok, külön kiemelendő a fényszóró
megfestése, viszont hátránya a leegyszerűsített kerék, valamint a hátsó
lámpák "vaksága".

A 08626-os cikkszám hasonlít igazán erre a kis piros furgonra. Pont ilyet
nem találtam a katalógusban, ezért kerestem "közelítő" értéket.

Itt még igénytelenebbnek tűnik a csak anyagában festett kasztni, de
érdekesség, hogy az előzőhöz képest variálták, ugyanis a C oszlop alatti
terület más, mint a kisbusznál.

A Tillig katalógusban 08791-es számon található IFA H3A teherautó egy
hivatalos márkakereskedőtől származik és az '50-'60-as évek NDK-s
légiszállítói kiszolgáló-ipart reprezentálja. Nagyon szép formák, sorjátlan
öntések, pontos tamponozás jellemzi.


A ponyva levehető és átrakható más, hasonló autómodellre.

A téma örök, hiszen az INTERFLUG embléma megannyi modellről köszön vissza
TT-ben is. A háttérben Putz Attila kisszériás tehervagonja rejtőzködik.
Az IFA W50-es, ma már klasszikusnak számító teherautó, rengeteg változatban
van jelen mind TT, mind H0-ás méretben. Ez köszönhető a német vasút igen
jelentős keletnémet behatottságának is. Számos gyártó szerezte meg az
egykori öntőformákat, vagy szerszámokat és gyakorlatilag klónozták az
alaptípust, hiszen nem volt licenszjogi kérdés. Ma már lehetetlen eldönteni,
hogy melyik fröccsöntés az eredeti.
Elsőként egy Deutsche Bahnpost kocsit mutatok meg.
Felemás élmények, hiszen a kürt és a DBP felirat tökéletes, viszont nem lett
megfestve az IFA jelvény és az indexlámpa-búrák sem.

Viszont mellette legyen mondva, hogy van belső berendezése.

És hátulról kimondottan jól néz ki.
Egy ponyvás IFA W50-es minden valószínűség szerint a Modelltec háza tájáról.
Furán narancsvöröses kasztnijával nem tud mit kezdeni a telefonom optikája
(ez máskor is előfordul).


Maga az alváz és a felépítmény stabil, korrekt munka. Az egyen-ponyva
önmagában szép, de nagyon sorjás.

Néhány vontatmány lapul a gyűjteményben. A Modelltec 18104001-es számú
lajtoskocsija sokféle festésben létezik. Itt egy sima, civil felhasználású
változatot láthatunk több szögből.


Uniformizált darabokból készült, az egyes elemeket más járművek építéséhez
is fel lehet használni.

A közepesen részletes kis járművet bármilyen, hozzá illő teherautó, vagy
vontató mögé kapcsolhatjuk.
A 18104005 cikkszámú, hosszabb rönkszállító utánfutó szép darab. Hiányzik a
képről a műanyagból fröccsöntött lánc, amivel a rakoncák össze vannak kötve.

A 18104007-es cikkszámú vizeskocsi a RAW Meiningen színeiben húzatja magát.


A mérettől ma már sokkal több részletet is elvárunk, de így legalább marad
mit tenni a modellezni vágyóknak is, hiszen ügyes kezekkel és finom ecsettel
akár a rendszámtáblát is cizellálhatjuk.

Ide sorolom a következő autót, azaz közkedvelt furgont, a Barkas B1000-est,
ugyanis a Tillig katalógusaiban rendre felbukkan a 08521-es cikkszámon. Az
itthon is kultuszjárműnek tartott, kétütemű pöfögőt sok féle kivitelben
kínálják a TT-s kiegészítőket árusító üzletek, webshop-ok. Ez a kék,
panoráma ablakos példány a felső közép kategóriát képviseli
kidolgozottságával.

Külön alkatrészként fröccsöntötték a típusra jellemző hűtőrácsot, festéssel
kiemelték a fényszórót és ugyancsak ezüstöt kapott a dísztárcsa.

Két piros folt jelzi a hátsó lámpaburát, viszont a rendszámtábla környékét
és az indexlámpákat már elkerülte az ecset.

Üde színfolt a kis maketten, hogy ül benne egy sofőr. Érdekes módon a
katalógusban szereplő fotón üres a jármű.

Most az "én kérek elnézést" kategória következik. A s.e.s, avagy Modelltec
formáció - mint kiderült a honlap többszöri átlapozása után - igen erős a
fröccsöntés iparágban. Biztos vagyok benne, hogy az apró modellek-makettek
mellett számos műanyagipari termékkel is jelen van az iparcikk bizniszben.
Ezt a feltevésemet támasztja alá az, hogy az ilyen jellegű cég(ek)nek akad
azért ún. budget kategóriájú terméke is. (persze felmerülhet a kérdés, hogy
miként következnek ezek egymásból, de kövessük csak a logikát...)
Egy modellgyártó pozíciója az árazáson felül a minőségtől is függ. Egy jó
minőségű modell, vagy makett annál jobb, minél több alkatrészből áll. Ha
több az összetevő, nő a gyártási költség, ergo drágább a végtermék. Nem
mindig előnyös, ha drága a termék, hisz akkor az kevésbé eladható.
Igyekezzünk minél kisebb ráfordítással a legtöbb darabszámban értékesíthető
terméket létrehozni. Ezért szűkítsük az alkatrészek számát, egyszerűsítsük a
festést. Íme a többféle színben kínált VW T1-es, ami áll egy anyagában
színezett kasztniból, esetenként egy áttetsző üvegplexiből, egy ugyancsak
saját színű alvázból és két egybeöntött kerékpárból. Három másodperc alatt
összepattintható és kész a közel 6 euróért kínált termék. Nincs belső, nem
jellemző az ablaküveg, nem kell festeni, viszont kellően színes, több
darabos csomagban kapható és tömegével elfér a terepasztalon, szinte
korszaktól függetlenül. Ja meg persze nincs licenszdíj.

A jelleget mindenképp visszaadó kis makett viszont alkalmas a további
cizellálásra: festhető neki ablakkeret, fényszóró, indexlámpa és hátsó
lámpabúra. Igazán elvetemültek még világítást is rakhatnak bele. És ami
előny, ha elrontjuk, mégsem egy 20 eurós autómodellt kell kukába dobnunk.

A 18 0006 01-es cikkszámon elérhető kisbuszból a sárgán kívül még további
6-7 szín is elérhető.
Folytatva a budget kategóriát, egy csodaszép, fehér Trabant kerül górcső
elé. Sajnos - és itt kell elárulnom -, mivel a képeket a mindig nálam levő
SonyEricsson Satio okostelefonnal készítem, bizony a fekete és világosság
szintek némi korrekcióra szorulnak egy kis fotosoppos utómunka keretében,
így bizony az LCD adta korlátok között a fehéres alapon a fehér tárgy csupán
egy világos foltként jelentkezik. (lásd a fotózásról szóló előadásom ide
vonatkozó részét!) Ezért (is) a kisautó egyéb részletei nem igazán
érvényesülnek. Azért írtam az is-t zárójelbe, mert az előző modellhez
hasonlóan itt is a festetlenségből fakad az egysíkúság. Persze ez is
orvosolható és máris sokkal izgalmasabb kép fogadna minket a kis 601-es
láttán.


Modelltec kat.sz.: 24 2000 95
Hasonló szintet képvisel a kis Wartburg 311-es coupé. Modelltec cikkszám: 24
2000 10. Ezeknél az egyébként ötösével (csak a hazai kereskedelem által
megbontottként árult) csomagolt tömegautóknál egyedüli jó pont a plexibetét.
És persze az a tény, hogy a 15 eurós kisker árért olyan járműveket kapunk,
amelyekkel viszonylag gazdaságosan tudjuk megtölteni akár a korszakban
hozzáillő autószállító vagonokat, akár a kisváros közúthálózatát. Végtére is
nem mindegy, hogy ezért az árért egy, vagy jelen esetben öt kisautót kapunk.


Az igazi szegecsszámláló modellező ne is nézze ezt az autót, amely csak
formajellegében emlékeztet az eredeti 311-esre. Mivel itthon ez a kupé nem
volt annyira jellemző, így inkább a DR világát felidéző asztalokra javasolt.
A Modelltec járművek kb. 6-11 euro közé lettek beárazva, ami a kinti
viszonyok közepette a legalacsonyabb árfekvést jelenti. Sajnos mire ideérnek
hozzánk, már kissé borsosnak is tűnhet több ezer ft egy-egy ilyen egyszerűbb
öntvényért, de mégis talán egy elfogadható árú járműforrásnak tekinthetjük,
ha éppen az NDK vasútját modellezzük.
|