Kapcsolat: tothg@citysound.hu  
M41 2202 MÁV Trakció Ep.V.

Kisszériás modell Varga Zsolt     2011.             <<     >>

            FŐOLDAL | GŐZMOZDONYOK | DÍZELMOZDONYOK | VILLANYMOZDONYOK | SZEMÉLYKOCSIK | TEHERKOCSIK
 


 

Első Csörgő modellemet mutathatom be, nagyjából azután, hogy sikerrel értékesítettem a gyűjteményem majd' 90%-át. Részben újrahasznosítottam a forrásokat és megfogadva modellezőtársaim javaslatát, inkább a magyar témájú modellekre fókuszálok és igyekszem a hazai kisszériás műhelyek munkásságát bemutatni az oldalon.

Varga Zsolt neve nem ismeretlen a TT-s modellezők körében. Öreg motoros a szakmában, ahogy mondani szokás. Zsolt, a VaTT fantázianevű márkájával stabil minőséget képvisel a magyar modellek iránt áhítozók körében.

Éppen kapóra jött karácsony környékén, hogy készül az új Csörgő sorozata, ezért beneveztem egyre. Az előző Púpos, illetve a villanyok között az egyik Szili is az ő keze munkája.

Leírásaimban igyekszem tárgyilagosan megközelíteni az adott modellt, hisz csak így van értelme képet adni róluk. Ahogy a Szilinél is feltártam a modell előnyeit és hátrányait, úgy itt is szeretnék pár szót ejteni pro és kontra egyaránt.

 

A modell első pillantásra hozza a klasszikus formát, az arányok jól el lettek találva. Alapvetően idegenkedem a gyantaöntvény kasztniktól, de ebben az esetben némileg átsiklok e fölött, bár sajnos a felületi hiányosságok jól kijönnek a súrló fényben. Talán ezért is kérte Zsolt viccesen, hogy ne fotózzam a modellt macro-val. Mostanában nem is tudom így, mert a fotózáshoz használt gépnek nincs macro funkciója...

 

 

A közeli kép viszont zoom és némi "fotosopp" eredménye. Egy-egy modell neuralgikus pontja lehet akár a forgóváz is. Ha itt szépen kijönnek a részletek, visszakapjuk az alaktrész sajátosságát, arculatát, akkor nagy baj már nem lehet a modellel. A VaTT Csörgője hasonló praktikummal és funkcionalitással közelíti meg a forgóvázat, mint a nagyvasúti eredeti. A Ganz fejlesztésű UFB 2-3 típusú, ingás szekrényfelfüggesztésű, csuklós lemniszkáta vonóerő-átadó szerkezettel ellátott forgóváz az egyszerűségéből adódóan nagyszerű. A pocsék pályaviszonyok miatt lágyuló karakterisztikájú laprugókat és a ferde helyett egyenes csavarrugókat is alkalmaztak, melyek később a tunéziai kontingens maűszaki paramétereit is javították.

Persze a modellezésben ezek a futómű-változatok nem érvényesülhetnek, marad a szimpla, legoptimálisabb leképzés. Zsolt mozdonyán ezt láthatjuk. A főbb elemeiben kidolgozott mesterdarab öntéses sokszorosítással készült, így kerültek fel a kevésbé áttört, de ezért a sérülésre egyáltalán nem érzékeny maszkok a mozdonyra.

Valahol a Tillig vs. Kühn analógia jut eszembe, ahol a szász gyártó minden apró finomságot felrakott a 103-as sorozatú villanygépre, beleértve a váltókon rendre törő homoklócsöveket is. Míg a Kühn ezt a részét leegyszerűsítve inkább egy napi játékra szánt modellel rukkolt elő.

A VaTT modell ebben a megközelítésben valóban a mindennapi, magyar vasútüzemet játszani kívánó modellező terepasztalára termett.

A közeli képek viszont betekintést engednek a nem igazán korszerű megoldásokba is, nevezetesen a forgóvázzal elforduló kotró és kapcsoló összhatásába. A TT méret már megengedi a finom közelkapcsoló kinematikák használatát, pláne hogy egy-egy ilyen alkatrész fillérekért elérhető, ezek alkalmazása nem befolyásolhatja a modell végárát.

Információim szerint egyre több hazai kiszsériás gyártó hajlik az ilyen apróságok modellbe tervezésére, illetve a gyári elemek egyre nagyobb körű felhasználására.

 

 

A mozdonyszekrény eredendően is egyszerű, sok sallangot nem hordoz magán, viszont tele van számos olyan elemmel, ami a modellen is vissza kell, hogy köszönjön. Az öntvénybe karcolt ajtók, fedapok jól sikerültek. Az oldalszellőző markáns része a mozdonynak, nagyon nehéz megtalálni azt a finomságot, ami jól visszaadja a lamellákat. Szerintem ezt már sima gyantaöntéssel nem lehet reprodukálni. Ide maratott réz kell. Zsolt letraset-et használ feliratozáshoz, ami ugyan szebb, mint a matricázás, de sajnos bizonytalanabb is annál, hisz egyenként kell felvinni a karaktereket és ezért nem garantált az egyenes felirat. Az ablakkeretek festésére már kialakult pár korszerű megoldás: szitázás, fújásos festés. Az ecsettel, vagy filctollal körülrajzolás sajnos kicsit szőrössé teszi a néhány tizedes vonalat. Bár a tankimitáción ott a betöltő nyílás, illetve az akkuláda ajtajai is, az öntésből fakadó elnagyoltság eléggé tettenérhető ezen az alkatrészen is.

 

 

Ugyancsak markáns részlet a mozdony orra, homloklemeze. A fekete kihúzással kicsit nagyobb lett az ablak, főleg keresztirányba. De ez nem rontja az összhatást. Modellezésben nem feltétlenül az a jó, ha minden a pontos aránypár szerint alakul. A kisebb felületen másként jelennek meg a részletek és egy jó modelltervezésnél ez is szempont. Ezért a VaTT Csörgő "arca" nem is ezen méretváltozások miatt furcsa, hanem az elnagyoltság miatt. A valaha jó mesterdarab sokadik leképzése már koptatja a szerszámot, bizonytalan, elfolyósodott végeredményt produkálva. Ezt erősíti a részben kézi ecseteléssel kiegészített festés. A sárga "mellény" alsó része finoman áttört lemezfelület, itt ügyes maszkolással, vagy rézből maradtott alaktrésszel lehett volna visszaadni ezt az izgalmas részt. A fényszórók Zsolt "szabadalma". A gömbös végűre olvasztott fényvezető szál remekül ellátja feladatát, viszont sajnos nem alkalmas a finomításokra. A fényszóróház fém, vagy fekete színű, amit a méret még gond nélkül elbír. Óriási előny viszont, hogy mindkét irányba, váltakozó fehér és vörös fényt tud a világítás.

Ugyancsak alaktrész kérdés, hogy kerülhetett volna rá csavarkapocs, tömlősor és fűtési kábel is. A kapaszkodók 0,2-0,3 mm-es huzalból szintén jól mutatnának. Az orrfelirat szép és pontos. A kürtök is jól el lettek találva. Hiányolom az ablaktörlőket és a tükröket.

 

 

Az ablakok illesztése szép - általában itt szokott nagy eltérés mutatkozni egy-egy sorozaton belül. Az ajtókapaszkodók hajlított drótból készültek, talán jobb hatást érne el, ha párhuzamosan futna a szekrénnyel.

Játék közben inkább ebből a szögből látjuk sokat a modellt, ezért a fentieken túl, sok panaszra nem lehet okunk.

 

 

A mozdony teteje "gyárilag" koszolt, ami könnyen lemosható, ha éppen úgy kívánjuk. A kormozáson kívül egyéb extrát nem tartalmaz a kasztnival egybeöntött tető. A szellőzőventillátorok jelzés értékűek, a lamellák anyagában öntöttek, a szegecsek, csavarok néhol eltérnek az egyenes vonaltól.

 

 

A korábban már emlegetett forgóváz alulról több betekintést enged. Látható, hogy a gyantából öntött maszkok hogyan kapcsolódnak a teljesen rézből készített hajtáselemhez. Az egész hajtás réz és többek között ez az egyik fő jellemzője a VaTT modelleknek. Ez egy bevált konstrukció, remekül bizonyított már a Szilinél és társainál, viszont egyáltalán nem korszerű.

Bár korábbi tesztem után megkaptam a kioktatást, hogy a modellen belül nem tapad a rézpor sztatikusan, mégis megmaradok annál a véleményemnél, hogy az ennyire nyitott mechanikánál egyáltalán nem előnyös (és nem elegáns) a fémmel fém kapcsolatos hajtáselemek szereléséből és kopásából eredő fémpor jelenléte. Remek fémmegmunkálás, kiváló gépészeti tudás, de eljárt felette az idő. Mint ahogyan a homloklehajtásos, csigatengelyes áttétel fölött is. Mióta ismerjük a Tillig gyári lehajtását, azóta sokkal nagyobb az igény a zárt rendszerű, lineáris fogaskerék-elrendezésű áttéttelezésnek, ahol az egyetlen, derékszögű hajtásátadást a mozdonytestben, messze a tengelyektől valósítják meg, így eleve kizárják a csavaró nyomatékból eredő kopást és himbálást. 

Épp a minap hallottam, hogy az ilyen kisszériás modellek megrendelői nem szívesen áldoznának be Tillig mozdonyt, egy-egy magyarítás kedvéért. Téves irány, hiszen miből is indult ki ez a gondolat? Abból, hogy itthon csak donormozdonyból lehetett átépíteni. Ez már történelem. Ma gond nélkül megrendelhetjük a kiválasztott alkatrészt a gyárból és megépíthetjük a pont megfelelő hajtást. És ami a legfontosabb, hogy az egyes hajtáselemek fillérekért beszerezhetők. Viszont akárhonnan is nézzük, mire egy korszerű hajtás összeáll, addigra - bármennyire is olcsók az alkatrészek - elérhetjük a készmodell árának 30-40%-át is, de nem hiába, hisz tuti meghajtásunk lesz a modellhez.

 

Öszzegezve a tesztet, egy funkcionálisan jó modellt kaphatunk Varga Zsolti műhelyéből. A fémhajtásnak köszönhetően jó hangos, viszont van tömege, világít mindkét irányba és még digitalizálható is.

Aki elfogadja, hogy itt nem a részletekben rejlik a varázslat, hanem hogy legyen végre egy Csörgő a gyűjteményében, annak kielégítő választás lehet. A mozdony folthatása megfelelő egy magyar témájú asztalon, kiválóan kielégíti a hosszas hiány alakította igényeket.

A kisszériás piacon az ára is megfelelő, hiszen egy közepes szériamodellről mondhatunk le, ha erre szánjuk a félretett pénzünket.

 

KLIKK A NAGY CSÖRGŐMUSTRÁHOZ