Kapcsolat: tothg@citysound.hu  

M41 sorozatú dízelmozdonyok kisszériás gyártóktól

Összehasonlítás    VaTT - Deák - Hubert                                                 <<   >>

            FŐOLDAL | GŐZMOZDONYOK | DÍZELMOZDONYOK | VILLANYMOZDONYOK | SZEMÉLYKOCSIK | TEHERKOCSIK
 

A nagy mustra.

 

Már régóta érlelődik bennem, hogy egymás mellé állítsam ezt, a hazai TT-s közönséget minden szempontból megmozgató, három modellt. Három olyan modellt, ami három, markánsan eltérő modellépítési iskolát reprezentál és bizony e stációk egyfajta idővonalként is felfoghatók.

 

 

Varga Zsolt (VaTT) műgyantából és cseh rézhajtásból épített M41-ese, a Deák műhely rézmodellje és Hubert Feri sztirolkasztnis, némely esetben Bttb alapra, máskor Tillig V100-ra megépített mozdonya.

 

 

A VaTT modellt is már körüljártuk, most csak egy emlékeztető kép a külső megjelenésről. A gyanta kasztni mindent elárul. A mesterdarab kidolgozottsága tükröződik a sorozaton. Összességében nem rossz, de tudjuk, hogy van már jobb. Nekem a letűnt kor modellezését hozza vissza, mely a mai retró hullámba még bele is fér, de műszakilag semmi esetre sem elfogadható már.

Hajdanán 35 ezer ft-ért mérte a mozdonyt a mester. Manapság főként másodpiacát éli, azaz a gyűjtők, akik az első hullámokban bevásároltak belőle, már igyekeznek túladni rajtuk, mert van szebb és jobb, melyek követik a kor kihívásait. Így azok veszik meg, akik mindenképp szeretnének magyar mozdonyt a gyűjteményükbe, vagy az asztalukra és megelégednek a nagyjából 30 ezer ft-ért elvárható minőséggel.

 

 

A korszerűbbnek modható, fiatalabb páros. Itt két egymástól merőben eltérő modellezést vehetünk szemügyre. Ennél a két modellnél már elgondolkodhatunk, hogy melyiket is válasszuk. A Deák mozdony bő 60 ezres ára szemben áll a Hubert modell 38-45 ezres alapárával. Az egyik a rézmodellezésnek próbál szobrot állítani, a másik pedig a maximalizmus oltárán áldozza fel a mindennapi játszhatóságot.

 

 

A részletekben rejtekezik az igazi erő. Mindkét modell összetörhető és tönkretehető. De nem az a cél. Ki-ki döntse el, hogy milyen momentumokban kíván tartósan gyönyörködni. Mert e két mozdonyon azért erre is van lehetőség. Itt remekül érzékelhető a forgóváz és forgóváz közti különbség.

 

 

Egy leleplező fotó, ahol nyomban kiderülnek a leképzési sajátosságok. Fej, fej mellett mutatkozik meg, hogy pl. a Deák modellnek mennyire kicsire sikeredett a szélvédője.

De nézzük a külön fotózott modelleket:

 

 

A VaTT modell kézzel festett orra és a viszonylag rossz arányokkal leképzett részletei a másik két modell mellett tűnnek fel igazán. Úgy egyedül, nem is annyira kirívó. Azt az egyet ki kell hangsúlyozni, hogy a Hubert mozdony remot, tehát kissé változtak az arányai a klasszikhoz képest. Ha a Deák modellen nem lenne ennyire kicsi a szélvédő, akkor mindenképp versenyre tudna kelni a Hubert modellel. Ez utóbbin pedig a zárlámpa megoldás tűnik esetlegesnek, de ismert a tény, a készítő már javított ezen is.

 

 

Bár egyazon kapcsoló, mégis ahány, annyi féle. A VaTT-on és a Deákon a kotróval fordul el, míg a Hubert mozdonyon fix a teljes ütköző környék és csak egy kis csapon forog el a kapcsoló. Szűkebb ívekben ez gondot okozhat.

 

 

A futómű kialakításának módozatai.

 

 

A lámpák kivitelezése is ér pár szót. A VaTT modellen elvileg lehetőség van irányfüggő világításra, de ez annyira nem terjedt el a sorozatban. Különféle egyéni próbálkozások akadtak, de ott állt le a dolog, amikor NYÁK-ot kellett volna tervezni a világításhoz és lehetetlen volt, mert nem volt két egyforma belső méretű kasztni öntet. Így maradt a kókányolt megoldás, ami idővel leesett, elromlott, átvilágított, stb. A Deák modell bitang erős ledekkel operál, viszont van zárfény. Hubert Feri Csörgője csak sárga fényszórót kapott, viszont adva van a lehetőség a zárfény kialakítására is.

 

 

Érdekes, hogy a Deák modellhez képest a másik kettőnek mennyire tömpe az orra. Erre még optikailag is rásegít, hogy a középső mozdonynak elég kicsire sikerültek az ablakai. A pontos szögek, ívek leképzése igazi művészet a modellezésben. Nem feltétlenül kell az eredetinek megfelelő paramétereket felhasználni, mert a kicsinyítés, az anyagok keveredése miatt merőben más arányok jönnek létre az adott méretarányban. 1:120-ban már annyira kicsi minden, hogy itt már egy rosszul festett ficak elviszi a szemet.

 

 

 

A VaTT modell "gyárilag koszolt", ami annyit tesz, hogy kis szénporral meg lett kezelve a felső traktus. Igaz, hogy egy ujjnyomnyi jutott az oldal zsalura is, de ez csak emeli a mozdony báját. A Deák Csörgő mintha a skatulyából lépett volna elő, friss, fővizsgás színekben pompázik. A Hubert féle M41-es ugyan tiszta, de olyan igazi, terepasztalra való köntöse van.

E képen mutatkozik meg a tető részletezettsége is. A mesterek eltérő módon fogalmazták meg a szellőzőket és a ventillátor rácsokat.

 

 

Izgalmas együttállás korszaktól és honállomástól függetlenül.

 

Jelen cikk épp két napja nyilvános, amikor már több észrevételt kaptam az írással kapcsolatosan. Nem tisztem, hogy pálcát törjek éppen e modellek felett, vagy hogy akármelyiket is piedesztálra emeljem. Nem titkolom, hogy minden fellehető hibája ellenére nekem Hubert Feri modellje tetszik a leginkább, holott a benne felhasznált hajtás tulajdonságai messze nem a legjobbak. Bizakodóan várom a Tillig alapra épített változatot, ami azért csak szebben fog majd futni. Iparos munka szempontjából a Deák modell viszi a pálmát, a Varga mozdony meg inkább mindennapos darab.

Enyedi Laci modellező mester írta össze a TT fórumon, hogy szerinte melyek az alapvető tulajdonságai a mozdonyoknak:

 

Kezdeném,hogy mindegyik modellnek van hibája,kisebb-nagyobb,mert tökéletes modell nincs ...
Ebbe bele értem, a miáltalunk készített modelleket is, azok sem tökéletesek !
Watt modell : Ár-érték arány megvan,ezek a modellek használatra készültek,strapára ezt bírják,tolhatja a gyerek a szőnyegen ...
Deák modell : Nagyot szeretett volna alkotni,de megint nem jött
össze,sajna összelapátoltra sikeredett ...
Hubert modell : Ami mindjárt szembetűnő az,hogy az orra lapos,mintha a falnak ment volna,az ablak törlő nem ellensúlyozza !
Ma amikor mindenféle réz kiegészítőket lehet beszerezni (rács-klima stb.) ezeket csak filctollal helyettesíteni nem igazán előnyös ..
A körömlakk zselé ilyen nagy ablak felületnél nem mutatós !!

 

Teljesen egyet értek Laci észrevételeivel, melyeket nagyjából a különálló tesztekben magam is felidéztem. Ha mégis részrehajlónak tűnik az összehasonlítás, azért elnézést kérek az érintettektől. A trojka leghátulra csúszott tagjáról, azaz a VaTT modellről még annyit, hogy a megforgalmazott kritika főként annak szól, hogy nem igazán tűnnek korszerűnek Zsolti modelljei. Az okokat megértem, már esett róluk pár szó. Kívánom, hogy ő is még sokáig alkosson a hazai TT-s közönségnek és a munkái mind korszerűbbek legyenek az idő előre haladtával.

 

Ehhez az összehasonlításhoz Tabajdi Gábor gyűjtőbarátom adta a végső lökést. Köszönöm neki is az ösztökélést!