Kapcsolat: tothg@citysound.hu  

BR 103 233-3 DBAG  Ep.5

Kühn Modelle            kat.sz.: 32576A  2014.      <<    >>
 

            FŐOLDAL | GŐZMOZDONYOK | DÍZELMOZDONYOK | VILLANYMOZDONYOK | SZEMÉLYKOCSIK | TEHERKOCSIK
 


 

Az első és egyetlen. Ezekkel a szavakkal jellemezhetem a Kühn Modell végre kapható és elérhető, egyszeri kiadású BR103-asát. Alig pár hete érkezett meg a VMC szaküzletébe és nyomban le is csaptam rá, így most az ő segítségükkel mutathatom be a már régen nem frissített oldalon.

 

 

A német vasút rejtelmeiben jártasak ismerik a gépet, ami nem csupán önmagában kultikus, hanem éppen ezért megannyi emblematikus, különleges példánya volt, sőt maradt fenn napjainkig.

Miért is érdekes a 233-as mozdony, ami amellett, hogy hosszú vezetőfülkés kivitel, még a színében is elüt a többiektől? Nos a válasz itt van ebben a kérdésben. Ő volt az első és egyetlen Verkehrsrot, azaz közlekedési vörös festésű.

 

 

Mivel a pirosakkal bajban van minden digitális fényképezőgép és képfeldolgozó, így jelen esetben igen nehéz megmutatni a tutit. A lényeg, hogy képzeljük el, a közlekedési vörös kicsit melegebb, pirosabb, mint az azt megelőző orientrot. A RAL értéke 3020. A fenti képet a geocities.jp oldalról menekítettem át ide.

 

 

A sorozatban egyedi színén túl érdemes pár szót ejteni a vezetőállás jobb oldalablaka alatti Roco emblémás tábláról. Fura azt látni, hogy egy konkurrens gyártó márkajelzését viseli a Kühn modell. Tekintettel arra, hogy a 103-asokat a TT-s történelemben a BeckmannTT, a Tillig (előbbivel kooperációban) és a Kühn gyárja, a Roco nevesítése némi magyarázatra szorul.

2000. augusztus 5-én a Roco modellgyártó és az EisenbahnJournal vasúti szakfolyóírat szponzorálásával festették közlekedési vörösre a mozdonyt. Bár ekkor már megkezdődött a típus leváltása a könnyebb 101-esekre és a 2000. májusi menetrendváltásban már igen sok gépet áthelyeztek, mégis valymi reményt sugallt, hogy a kultikus mozdonytípus egyik példánya megkapta a tipikusan DB-s vöröset és az orr fehérnek tűnő, ámde hivatalosan világosszürke, keskeny csíkját.

Ezt a mozdonyt hozta ki elsőként a Kühn, mint a Roco által hivatalosan engedélyezett névhasználati szituációt. A dolog pikantériája, hogy a 2014-es modellévre a Tillig is beharangozta, hogy megjelenik a Roco dizájnnal. Kicsi piac, de annál több ambíció...

 

 

A matrica felirata sajnos nem vehető ki a rendelkezésre álló fotótechnikával, de mindenképp bravúrról tanúskodik, ha a mai tamponozási technikát figyeljük. A Roco H0-ban gyárt 103-ast, így természetese, hogy ez a modell nekik már régen erősíti a kínálatot. TT-ben az első modell megjelenése után gyakorlatilag a jól bevált recept diadalmaskodott, azaz a BeckmannTT-Tillig együttműködés mellett a Kühnnek is pályára kellett lépnie. Szerencsére eltérő pályaszámokkal és kivitelben készültek a mozdonyok, így mára már az összes gyártási stáció elérhető a mi méretünkben és szerencsére magas minőségi színvonalon. A régebbi, kimondottan gyűjtői modelleknek készült Beckmann produktumok meg némileg átértékelődtek, de azért tartják az árukat.

 

 

A Kühn-gép tetszetős. Sőt, nagyon is elegáns. A 7 mm-rel hosszabb mozdony a rövidebb testvérénél is grandiózusabb látványt nyújt, még így, 1:120-as méretben is árad belőle az erő és a méltóság. A Tillig és a Kühn alapmodellekről írt 2009-es, összehasonlító, Indóház cikk ITT OLVASHATÓ.

 

 

A mozdony egyik markáns stílusjegye a kétsoros szellőző-zsalugáter, mely a nullszérián csak egy felső sorból állt és már szerencsére ezt is modellezi a Kühn. A korszaknak megfelelő, jó nagy DB keksz már matricaként, nem pedig fémtáblaként díszeleg a szürke-vörös oldalfelületen.

 

 

A tetőkert izgalmas sokszínűséget mutat, sőt meg merem kockáztatni, hogy sokkal szebb az ilyen, klasszikus tetőfelszereletség látványa, mint a mai, több áramnemű mozdonyoké a megannyi áramszedő-típussal.

 

 

A modell, mivel bevállt szériatermék, ezért a tetőfelszereltség is ehhez a típushoz készül. Mondom azért, mert pl. a legelső Beckmann változatok még a konfekcionált, Bttb szerelvényeket használták. Itt már erről szó sincs, autentikus elemeket fedezhetünk fel a tetőn. A szürke félpantográf funkcionál, amennyiben analóg üzemben célunk, hogy a felsővezetékes üzem is működjön.

 

 

A mozdonytípus másik jellemzője az oválablakos tetővilágító. Számomra ez az apróság jelenti a 103-asokat, mert annyira egyedivé és bájossá teszi a tojásdad erőgépeket. Ezen a képen is látszik, hogy manapság már mennyire finom alkatrészekből tevődik össze egy valósághű mozdonymodell.

 

 

A Kühn modellek esetében a kapaszkodók már gyárilag a helyükön vannak. A forgóváz ennél a gyártónál inkább a tartós használatra lett fejlesztve, ezért nincsenek rajta könnyen letörő, kiálló alkatrészek, úgy mint pl. homokolócsövek.

 

 

A forgóvázanként két-két hajtott tengely közül a másodikon átlósan egy-egy tapadógyűrű segíti a jobb adhéziót. A mozdonynak nincs oka panaszra, bár a mostani szériamodellek jóval könnyebbek az etalonnak számító Beckmann 103-asnál. Ahogy a teszt is írt róla, az a mozdony 320 gramm, ez pedig kereken 200. De azért tudja a dolgát...

 

 

Olyanokra már nem térek ki, hogy pontos, szép nyomatok, feliratok jellemzik a modellt, hiszen 2014-ben ez a minimum, ha valaki modellgyártásba kezd. Olyannyira, hogy már a kisszériás gyártók is ezt a szintet kell, hogy megüssék.

Ez a változat nem kapott kotrót és nincs áramvonalas burkolat az ütközőszárak körül. Ezáltal egy kicsit iparibb a mozdony kinézete, de így legalább nem gond a kinematika mozgatása.

 

 

Konkrétan ezt a típust a jobb első sarkon (na most ez elég fura, mert gömbölyű a mozdony orra...) látható, messzire kiálló fellépő különbözteti meg a többitől. A használat során erre vigyáznunk kell és számolnunk kell vele. Nem fordul el a forgóvázzal, de esetenként beakadhat tereptárgyakba.

 

 

A fotó erejéig egymás mellé állt a két Kühn mozdonyom. Volt több is, de sajnos a korábbi a gyűjtemény tisztogatás áldozatául esett. Itt remekül látható a kétféle kotrókiképzés. Mint ahogy a szoknyás változathoz kapunk olyan záróelemet, amit a vitrinmodellre tehetünk fel, ugyanígy a 233-asnak is van kapcsoló nélküli alkatrésze, ha nem kívánunk vele vontatni. Mindezek a tartalék tapadógyűrűk és rugók mellett találhatók a mellékelt tasakban.

 

 

És végül egy csoportkép a mostani 103-as állományról. Beckmann, két Kühn, két Tillig és ismét egy Beckmann a sorrend. A Tilligtől még hiányzik a hosszú vezetőállásos változat, talán majd egyszer befut az is. Az első mozdonyban még Bttb BR250 hajtás nyugszik, így az sajnos nem összemérhető a többi példánnyal, amelyek kifogástalanul futnak a pályán.

 

Nem szoktam a honlapomon árakról írni, de most mindenképp meg kell említenem, hogy a 103 233-as, Roco dizájnos modellt a Vasútmodell-Centrum 44.969,- ft-ért adja raktárról. Nem olcsó sajnos, de azt el kell fogadnunk, hogy ma már ennyi egy mozdony ára. Főleg TT-ben. A gyártók minden évben 10%-okat emelgetnek, miközben nekünk, a világ ezen sarkában nem megy ennyivel jobban. A vasútmodellezés nem szükség ágazat, ezért sehol, senki nem dotálja, sőt. Ehhez hozzáadódik az itthoni, finoman fogalmazva, áldatlan szakkereskedői helyzet. Hiába a gyártók szabályrendszere, egyes üzletek fittyet hánynak ezekre és jó magyaros szokás szerint, "okosba" kereskednek. Hogy a még így is a vevő által megkérdőjelezett, minimális árrést se lehessen nyugodt szívvel érvényesíteni. Nem tudom, hogy valaha eljön-e az a világ, hogy a vevő is intelligens legyen, hogy elfogadja azt a tényt, hogy a kereskedő, aki nem feketén árulgat, hanem rezsiköltséggel terhelt üzlethelyiségben, számlára adja a portékát, annak a haszna nem lehúzás, hanem tisztességes munkabér és üzemeltetési költség. Aki minduntalan alkudozik a bolti árakon, annak egyszer szívesen megnézném az arcát, amikor a munkáltatójának bárszámfejtője a havi fizunál közli, hogy ebben a hónapban kevesebbet kapsz. Vagy szoktam kérdezni, hogy ugyan, a közértben, a hentesnél, a péknél is szoktak ezek alkudozni?

Mindaddig hiába várunk el európai országot, míg saját magunk nem tudunk európaiként viselkedni. Úgyhogy hajrá emberek! Éljen az igényes vasútmodellezés!