V 180 018      Tillig    Start modell    02679

Érdekes hírmondóként került be a gyűjteménybe ez a Start-os mozdony. Ez a kifejezés minden vasútmodellgyártó szókincsében szerepel, ugyanis nem csak a magas igényű gyűjtőkre és terepasztali üzemet modellező vásárlókra gondolnak, hanem már a kezdetektől fogva kialakítottak egy belépő szintű termék-palettát, ami inkább a méretben gondolkozó, kezdők kedvét hivatott elnyerni. Mindig is voltak Start mozdonyok és kocsik, sok esetben egy készletbe csomagolva, hogy megóvják a kezdőt a kiegészítők beszerzésétől. Egy ilyen készletben adva volt egy mozdony és jó esetben 3 kocsi, némi "dilikör" és egy vezérlő. Ez az idők során minden irányba változott, voltak vegyes vonatok, két mozdonnyal, személy- és tehervagonokkal, később ún. Mega-Pack-ok kerültek piacra, majd a mai trend szerint ágyazatos- vagy modellsínkészlettel adják a dobozt, rendszerint apróbb kiegészítőkkel.

 

A Tillig üzletpolitikájában fontos szerepet kapott ez a "light-os" szegmens, ezért bizonyos időközönként cseréli is a kezdőknek szánt kínálatot. 2007-ben volt újdonság ez a kék-fehér V 180-as, ami a korábbi, kissé vadóc színvilágú, piros mozdonyt váltotta le. Kerüljünk kicsit közelebb hozzá!

 

 

Ez a festés egyébként "oldalfüggetlen", azaz nem köthető sem a DB-hez, sem a DR-hez. Talán ez volt a gyártó célja, hogy a tipikusan NDK-s mozdony el tudjon szakadni a szocialista színvilágtól. Az orron lefutó, fehér "V" erősen emlékeztet a nyugati példakép, a V 200-as "arcára". Egyébként a valóságban is volt erre irányuló törekvés, de ez csak rövid szakasza a V 180-asok történelmének.

A Start-os mozdonyok jellemzője, hogy minden öntvény és alkatrész a teljes értékű, szériamodellből való, de vagy a festés egyszerűsödik, vagy esetleg a hajtás egy része hiányzik, de mindenképp hiányzik a csomagból az utólag felrakható kiegészítők kis zacskója. Persze az öntésből fakadóan ezek helye ott virít a modellen. Ilyenkor érdemes egy kicsit kivárni és alkalomadtán Sebnitz-ből rendelni.

Természetes az is, hogy a kezdő kivitel az egyszerűbb forgóvázat kapta, hiszen ezen apróságok elhagyásával tud a modell ára 60 euró körül maradni.

 

 

Egyébként az alapmodell az a széria, ami 1996-ban debütált, hiszen korábban még a Zeuke/Bttb által fejlesztett és gyártott, hossztorzított kivitel volt kapható, ami 10 mm-rel volt rövidebb, annak érdekében, hogy a V 200/BR 221 - V 180/BR 118 modellpárost azonos alapon lehessen gyártani. Az átalakulásokat követően '96-ra érett be a típus és aztán ontotta magából Sebnitz a különböző típusvariánsokat 4-6 tengellyel egyaránt. A szerszám és az előkészítő munka pontosságát bizonyítja, hogy remekül sikerült a sorozat vezérállás-fülke ablaka, ami korábban neuralgikus pontja volt a modellenek. Ez volt az, ami a legkisebb használatnál is lekopott, majd könnyen kihullott a helyéről.

Az új modellek esetén jóval stabilabb az alkatrész helyzete és  - főként nekem tetsző módon - látványos a szélvédő speciális, páramentesítő szerelvénye is, mely különös ismertető jele volt a gépnek.

 

Amúgy tökéletes fröccsöntésről van szó, nem elnagyolt a tető sem. Hiányzik a sok apró felírat a főkeretről, de kárpótol, hogy a modell géptérablakai mögött nyomott papír imitálja a belvilágot és természetesen menetiránytól függően világit a mozdony.

Soron kívül került be a gyűjteménybe, Hajdú Balázs barátomnak köszönhetően.