Kapcsolat: tothg@citysound.hu  

ÖBB 50 81 92-03 380-3 sebesvonati poggyászkocsija

Tillig 13824                  2006-2012                                                                <<   >>

 

            FŐOLDAL | GŐZMOZDONYOK | DÍZELMOZDONYOK | VILLANYMOZDONYOK | SZEMÉLYKOCSIK | TEHERKOCSIK
 

A második gyűjtemény-beli létét ünneplő hármas, személyvonati paklikocsiját mutatom be. Utolsó beszerzés, legnagyobb csodálkozásomra - és a kézenfekvő keresés buta kihagyásával - éppen a sebnitzi Modellbahnshop szakáruház kínálatából származik.

Tekintettel arra, hogy egy személyvonat nem létezhet csomagszállító kocsi nélkül, így ennek a vagonnak itt a helye a szettben. Ezt a gyártó is felismerte, mert minden Eilzugwagen összeállításhoz ajánl poggyászkocsit is.

 

 

Az eredettörténetből kiderül, hogy a korszak személykocsijai mellé két, eltérő hosszúságú paklikocsit gyártottak. Tesztünk főhőse, és amit egyébként az összes festési variációban kihozott a Tillig, a hosszabb kivitelű, a 20,96 m-es Pw4i-32 jelű jármű modellváltozata. Legnagyobb sajnálatomra, egy darab képet sem találtam a neten erről a kocsitípusról. Így a modellről készültekkel kell beérnünk.

 

 

A kocsiszekrény alacsonyabb a személykocsik felépítményénél, ezért így oldalról kicsit nyúlánkabbnak tűnik, holott az ütközők közti hossza azonos. Kiegészült a kasztni az eltolható oldalajtók alatti fellépőkkel, illetve a korszakban szokásos, a tetőre épített kitekintő dómmal is.

 

Mit is írtam erről a kocsiról cirka 6 éve:

 

Az ÖBB Eilzugwagen szettjének legszebb darabjával kezdem a személykocsik bemutatását. Természetesen VasúTTmodell forrás. Ebben a narancsos-tojáshéj festésben tökéletes részévé válik a 1020-as Krokodilnak. A modellről annyit érdemes tudni, hogy a Tillig egyik típuscsaládjába tartozik. Ezt a nyerskocsit festik DR II-III-IV korszakoknak megfelelően, valamint egyik nagy álmom, a Karwendel Express szakaszai is ilyenek. Nagyon szép kidolgozás, bár láttam már gyárilag elkent festésűt is. Az apró feliratok gyönyörűen vannak szitázva, a csomagtér ajtók nyithatók, gyárilag beépített világítása van. Kérdéses, hogy menet közben vajon mennyire fontos, hogy a poggyászkocsi ki legyen világítva...

 

Na ez butaság, mert azóta rájöttem, hogy a paklikocsikban kis konyha és vonatkísérői pihenő is volt, így indokolt a belső világítás.

 

 

 

Érdekesen alakultak az utólag felrakható kiegészítők. Az már megszokott, hogy kapaszkodókat, légcsöveket, szellőző-könyököket egy-egy csepp pillanatragasztóval kell rögzíteni. De ennél a kocsinál a féktuskók beillesztése okoz gondot. A kiegészítő fellépő mellett már nagyon szorul a fékpofa, ezért sajnos ráér a kerékre, ami így nem forog szabadon. Ezen még agyalnom kell...

 

Agyaltam: nem raktam fel az új kiegészítőket.:-)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A régi leírásban még vágyálom volt a Karwendel Express készlet, ami kicsivel utána meg is lett. Sajnos éppen olyan példányt sikerült kifognom, ahol a paklikocsi fém szerelvényei az említett cinkpestis áldozatává váltak, így cserélni kellett a modellt egy újabbra. Nos akkor derült ki, hogy az Eilzugwagen-ek poggyászkocsijai első szériája még teli csomagtérajtókkal készült. Aztán a kizárólag Tillig érában kapták meg az ilyen, ablakos ajtókat. Így ezt a kivitelt látjuk az ÖBB festésű kocsikon is. Kérdés, hogy melyik az autentikusabb...

 

 

 

E két képpel próbálom illusztrálni a nyitható ajtókat. Nagy öröm ez, mert sajnos igen ritka a funkcionáló alkatrész TT méretben.

BTTB időkből egyedül az Y kocsicsalád postavagonja volt eltolható ajtajú, majd a késő '80-as években debütáló Pwi, 2-3 tengelyes poggyászkocsiknak lehetett eltolni az ajtajait és kicsivel ezután született meg az Eilzug vagonok megoldása is. Manapság szerencsére meg-megjelennek funkcionáló alkatrészek, így vélhetően ez a gondolat is történelem lesz hamarosan.

 

 

Egyébként minden részletében illeszkedik a paklikocsi a másik kettőhöz. A színvilág azonos, a szürkék is egyformák (nem úgy, mint a korábbi példányoknál).

 

Annak idején csak a BTTB Krokodil volt a gyűjteményben, így a tapasztalás csak egyoldalú volt:

 

Nem lett volna baj, ha a festés stimmel, de ne legyünk telhetetlenek: 20 év van minimum a két modell közt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ma viszont már mindhárom elérhető mozdony a vagonok elé rakható és megfigyelhető a festés változása is. Ezen a képen a színek rímelése mellett az időközben cserélődő kapcsolók is megmutatják, mit tudnak. Az előtérben a még hagyományos, kengyeles kuplunggal szerelt modellek kapcsolatát látjuk, hátul pedig az új, közelzárós kivitelt.

 

 

 Így nézett ki a vonat 2007-ben.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

És így állt össze 2013-ban.

Komoly logisztika, egy kis izgalom és a jól működő, európai kereskedelmi kommunikáció eredményeként ismét egyben ez a szép és egyre inkább ritkaságnak számító szerelvény.

 

Köszönöm a három oldalas figyelmet!