Kapcsolat: tothg@citysound.hu  

ÖBB 50 81 37-04 015-2 sebesvonati személykocsija

Tillig 13324                  2006-2012                                                                <<   >>

 

            FŐOLDAL | GŐZMOZDONYOK | DÍZELMOZDONYOK | VILLANYMOZDONYOK | SZEMÉLYKOCSIK | TEHERKOCSIK
 

A trojka második tagjánál járunk. Ha az eredeti jármű darabszámát vesszük figyelembe, akkor valóban ő a második a sorban. Kezdeti számozásában a BC4i-30-as jelölést kapta, míg a negyedik korszakra az ABp betűkombináció jelölte ezt a kocsitípust.

A Jaffa elnevezésről is ejteni kell pár szót. Merőben saját néveredeti fejtegetés, de szerintem logikus. A mai fiatalok nem ismerhetik már a Jaffa üdítőt. Kicsivel későbbi, mint a Bambi, így az én korosztályom is emlékezhet rá. Itthon is és a német nyelvterületen is, amikor divatba jöttek a szénsavas üdítők, akkor a narancs íz igen hamar népszerűvé vált a savanysága és a buborék pezsdítő hatása miatt. Az, hogy magát a narancsos ízt és színt mivel érték el, ne fejtegessük. Nem elképzelhetetlen, hogy ma már nem kerülhetne forgalomba...

Szóval ezt az üdítőt hívták Jaffának. És mivel narancsos volt, így adta magát a párhuzam, hogy az osztrákok, főleg a negyedik korszakra jellemző, a németekénél jóval élénkebb, narancsvöröses színvilágát mihamarabb valamilyen hétköznapi hasonlattal lássák el. Ez nem újkeletű sem a németeknél, sem pedig az osztrákoknál. A színhatást tovább javítja, hogy a telibe fújt vöröses alapszínre rákerült a krémfehér, amitől tényleg az üdítőre hajaz a jármű.

Információk szerint a korszak vége felé ezt a színezést felváltotta a több országban egységesített zöld festék.

 

 

A kocsi alapformája, tehát hossza, arányai megegyeznek a másodosztályú párjával. A vegyes osztályon az alacsonyabb kategóriának 800 mm-es ablakai, míg a magasabb osztályon 1000 mm-es nyílászárók vannak. Ez egy kicsit aszimmetrikussá teszi az oldalfalat, de ettől is izgalmasabbá válik a jármű. A gyártó még arra is ügyelt, hogy ezen a kocsitípuson más legyen az alváz szerelvényezése.

 

Megint csak visszanyúlok a hat évvel ezelőtti leíráshoz és fotóhoz. Az akkori világítás és képfeldolgozás (ill. kompozíció) egyértelműen tanuló időszakot reprezentál.:-)

 

 

Az osztrák Jaffa kocsik 1-2 osztályú szakaszaival megépített Eilzug vagonját mutathatom be. Nagyon vártam már, hogy összeálljon ez a szerelvény, külön köszönet ezért Ottóéknak a VasúTTmodell-nél. Igényesen és aprólékosan kidolgozott modellekről van szó. A szépség és a Tillig minőség viszont érdekes gondolatokat ébreszt, főként ha még nézünk is a szemünkkel...

 

Ezeket a modelleket akkoriban lelkesen felkütyüztem, ezért is a többlet tapasztalat.

 

 

 

 

 

A dobozban a modell mellett, a szokásos kis csomag vár minket, amiből előkerülnek az utólagosan ráépíthető apróságok. Úgy mint kapaszkodók, fékpofák, fellépők és pótkuplungok. A 2. osztályú szakaszokhoz járó, dupla ajtós fellépő a felrakás után érdekes képet mutat: akárhogy is feszegetem, mindig ilyen ferde marad. Kár.

 

Gyanítom, hogy ez azóta sem változott, ezért aki tényleg kütyüzött modellre vágyik, azoknak több türelmet és kézügyességet kívánok a megvalósításhoz.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Viszont ezeken a képeken meg tudom mutatni, hogy milyen helyes a felrakott kapaszkodó is. Lássuk be, hogy azért igen jól kitalálták ezt a modellt annak idején.

 

 

A másik oldalról készült képen kirajzolódik a két WC fehérre mázolt ablaka, illetve láthatjuk, hogy az alvázszerelvények itt is oldalanként eltérőek. Láttam már olyan modellt, ahol középpontosan, vagy tengelyesen tükrözték a ládákat és kezelő szerveket, aztán a másik véglet, hogy minden kütyüt külön alkatrészből raknak fel, ezáltal is szabad variálhatóságot hagyva az altípusoknak.

 

 

A festésre itt sincs panasz első pillantásra. Ez a narancsos színvilág minden aspektusból üdévé varázsolja a kocsikat. Ahogy az előzőnél, itt is sok az apró betű, ezek nagyítóval olvashatók és rendkívül pontosak a színhatárok.

 

 

Egyes kisebb szériás modelleknél túl nagynak tűnik az ÖBB szabvány szerinti pályaszám. Persze volt időszak, amikor ezek a karakterek valóban nagyobbak voltak ennél is. Mindenesetre ez a méret még éppen informatív és remek arányokkal szerepel a krémfehér oldalcsíkon.

 

 

Nem csúszott el az első osztályt jelölő sárga csík sem. A forgóváz és a világítási generátor kialakítása itt is az előző kocsiénak felel meg. Ebből a szögből szépen kirajzolódik, hogy az átalakítás során felszerelt átjáró rész mennyire strapabíró, erős szerkezet a valóságban is.

 

 

Egy másik szögből szépen megmutatkozik a rejtőzködő kisablak is. Ha az előző oldalon mutatott eredti fotót vesszük alapul, akkor ugyebár ennek az ablaknak nem kell ott lennie. Viszont elfogadjuk, hogy a modellezés csupa kompromisszumokból áll. A gyártó egy festési variáns, egy altípus kedvéért nem fog új homlokbetétet legyártatni akkor, amikor a kocsik túlnyomó többsége nem az osztrákoknál rendszeresített kivitelben készült. Hozzáteszem, hogy pl. a németek egyik kedvelt dízele, a 215-218-as sorozat több tetőkialakítással jelent meg, voltaképpen egzakt leképzéseket adva minden altípusról, akkor nem tűnhet ördögtől való elképzelésnek, hogy tényleg pontos modellek készüljenek. Viszont azt se feledjük, hogy az Eilzugwagen-ek szerszáma még a '90-es évek előtt készült, és jól is sikerült, így nem volt indokolt hozzányúlni. Az említett kultuszdízel pedig már az erőteljesen dübörgő piacgazdaság terméke, így indokolt volt a sokszínűség.

 

 

Mai szemmel nézve is nagyon a helyén van a finom szegecselés, az ajtók zsanérozása, viszont épp mai szemmel már elvárnánk, hogy a kilincsek meg legyenek festve.

 

 

Több személykocsinál feltűnik a "kifliség". Ebből az aspektusból itt is látszik, hogy domború a főkeret. Szerencsére itt nem okoz olyan problémát, mint mondjuk a GySev halbiknál és csakis így látszik. Másrészt a saját önhordó stabilitást is növeli ez a kis ellenfeszítettség. A kocsivégek finom cizelláltsága gyönyörködtet. Az óriási ütközőtányér nekem nagyon tetszik, külön ékessége ennek a kocsitípusnak. Ismét mai szemmel nézve, igazán elfért volna egy csavarkapocs imitáció a gerendán. A mostani modelleknél ez alap...

 

 

És végül a tető. A kis macska formájú szellőzők hangulatossá teszik a kocsiosztály tetejét, mint ahogy a merevítéseken végigfutó szegecssor is.

 

Folytatás a 13824-es paklikocsival