Kapcsolat: tothg@citysound.hu  

ÖBB 50 81 28-04 211-2 sebesvonati személykocsija

Tillig 13314                  2006-2012                                                                <<   >>

 

            FŐOLDAL | GŐZMOZDONYOK | DÍZELMOZDONYOK | VILLANYMOZDONYOK | SZEMÉLYKOCSIK | TEHERKOCSIK
 

Ígértem egy érdekes történetet, hát most eljutottam idáig. Sok egyéb újdonságot beharangoztam, de mindig felülíródnak az elképzelések és születik egy-egy újabb írás. Ennek apropója is "műsoron kívül jött", így belemerültem pár napig, hogy legyenek fotók és egy, a korábbinál jóval használhatóbb leírás.

Az előzményért visszautalok az osztrák Krokodilokra: KLIKK

 

Tehát meggondolt formában és viszonylagos célirányossággal újraéledt a gyűjtés. Ennek keretében arra az elhatározásra jutottam, hogy bizonyos modelleket, főleg emblematikus vonatokba rendezhető járműveket kiemelt figyelemmel kísérek és igyekszem újra a már jóval szerényebb kollekcióban tudni. Amikor elkezdtem kiárusítani a gyűjteményemet, akkor az elsők között ment el a Jaffa készlet, illetve a hozzá passzoló Krokodil. Nem sajnálom, mert olyan gyűjtőtárshoz került, aki megbecsüli a modelleket és azóta is sok mindent tudtam neki adni.

Aztán 2012 vége felé belémvágott a felismerés, hogy bizony ezek az igencsak különleges színvilágú kocsik szépen kifutó státust kaptak és lassan elfogytak az üzletek kínálatából. Menteni kellett a menthetőt és elkezdtem vadászni.

 

 

A vadászat eredménye.:-) Már korántsem olyan egységes készlet, mint volt 2007-ben, amikor megvehettem az első összeállítást Ottóéktól. A képen látható három kocsit - meglepő módon - három országból sikerült összeszedni. A legfelső, a 13314-es cikkszámú vagon a fenti linken jelzett Krokodillal együtt, egy félreeső, bécsi modellbolt polcán porosodott. A csomagolásból ítélve már vagy 5 éve biztosan. A 13824-es paklikocsi a sebnitzi boltból származik, Dénes barátom említette, hogy ott még van raktáron. Nyomban meg is rendeltük. Az alsó, a 13324-es személykocsi szemmel láthatóan új beszerzés. Valamiért ezt a cikkszámot már az új, gyufásskatulya csomagolásba tették és legnagyobb örömömre itthon, a Medikernél vettem meg. Ez volt az utolsó darab...

Szerencsére mindegyik modell tökéletes, új példány. A két alsónak már új kapcsolója van, így csak a legfelsőt kell cserélnem.

 

 

Mai tudással ez a kép sikerült. Eltekintve a háttér toldásától (csak hogy ne tűnjön igazinak), ez egy vállalható kép. Szemben a hatévvel ezelőtti bejegyzéssel:

 

Akkoriban csak izzólámpákkal világítottam, ezért jóval sárgásabbra sikeredtek a képek. Amit a fotós egyszeregyben is kiemeltem, hogy a túl színes, gazdag háttér elvonja a figyelmet a főtémáról.

 

A korábbi cikkeket a paklikocsival kezdtem, majd jött az 1-2. osztályú és végül a 2. osztályú. Ennek megfelelően az akkori szöveg így alakult:

 

Az előző Jaffa kocsi társa ez a másodosztályú vagon. Szép dolog a Tilligtől, hogy a valóságnak megfelelően módosítja a felépítményeket. Ennél a kocsinál mindkét végén dupla peronajtós megoldást láthatunk, szemben az 1. osztályon, ahol csak egy ajtó van. Ennek gyakorlati oka gondolom a peronok átjárhatóságánál is keresendő.

 

 

 

 

 

 

Az akkori ismereteim viszonylag gyérek voltak, ennek ellenére mégis nekiálltam osztani az észt. Persze emellett azért igyekeztem bővíteni legalább azon helyek ismeretét, ahonnan bőségesen lehet informálódni egy-egy modellről, vagy az eredetiről. Mindehhez hozzájárul még a modellezőtársak pótolhatatlan tudása, amiből időnként átszivárog belém is pár dolog.:-)

Ennek megfelelően a Jaffa kocsikhoz kapcsolódó alapinformációk is bővültek. Főleg azért, mert sok esetben orbitális marhaságot sikerült anno leírnom...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ennél a kocsinál meglepő módon viszonylag szépen állnak a fellépők.

Apróság, de szemet szúr: a három kocsinak nem azonos szürke a forgózsámolya...

 

A viszonylag szűkszavú képaláírások a kezdő gyűjtő észrevételeit tükrözték. Mivel a típusnak van pár olyan alapproblémája, ami az egész Eilzug sosozatra kihat, ezért ezt már a legelején lejegyeztem, sőt épp a napokban (2013. márciusa) is érkezett egy gyűjtőtárstól a kérdés, hogy mitől szorulnak pl. a kerekek, vagy mitől olyan esetleges az utólag felrakható kiegészítők pozíciója.

De erről majd egy kicsit később...

 

 

 

 

 

 

 

 

Ejtsünk pár szót magáról az Eilzugwagenekről.

1930-at írunk, amikor is (pont ekkor miért ne...) dinamikusan fejlődött a német vasút és bizony nagy számban szükség volt az olyan egységes, sebesvonati személykocsira, ami gond nélkül tudta az akkor már általánosnak számító 120 km-es utazósebességet. Az utazóközönség kényelmes és gyors helyváltoztatást kívánt, a vontatóállomány ekkoriban már tudta ezt a sebességet és el is tudta húzni a több kocsiból álló szerelvényt is. Mindhárom vontatási nem képviseltette magát az egységkocsik élén, attól függően, hogy melyik vasúttársasághoz (illetve mely időszakban) kerültek el a sebeskocsik.

Könnyű, acél építésű kocsikról beszélünk, nagy tengelytávú, Görlitz III. típusú forgóvázakkal.

 

A 30-as besorolású, B4i, BC4i és C4i típusokból tehát csak másod- és harmadosztályú változatok készültek. A harmadik korszakban pozícionálták feljebb az osztályokat, így eltűnt a harmadik és maradt az első-másod osztály vegyes és különálló szakaszokkal.

A későbbi másodosztályú kocsik az eredeti C4i besorolásban 1236 darabos szériában készültek, így bőséggel juthatott a háború után szinte mindegyik vasúttársasághoz a német nyelvterületen.

Természetesen apróbb eltérések felfedezhetők a kocsikon, ezért is tűnhet fel pár dolog az igazi szegecsszámlálónak. Sajnos a sebeskocsikból mára igencsak kevéske maradt fenn, ezért az autentikus fotózásuk már-már lehetetlen és a neten is kevés kép lelhető fel.

 

Hivatalosan 1982-ig álltak szolgálatban, de pl. az osztrák Jaffák még a '90-es években is dolgoztak, illetve múzeumvonatokban a mai napig fellelhetők.

 

Az alap, termes kivitelen túl megannyi változatuk készült, beleértve a konyhával, étkező szakasszal ellátott kocsikat is.

 

 

Tobias B. Köhler felvétele Strasshofban készült, ahol pont a Tillig modell eredetijét találhatjuk, sajnos eléggé megviselt állapotban.

 

 

Példának okáért itt remekül látszik, hogy a Tillig modell homlokablakai egy másik alsorozatból származnak, mert hogy a nagyvasútin teljesen zárt az átjáró melletti felület.

 

 

Czéh Gyuri felvétele a '90-es években készült. Neki köszönhetem, hogy kicsit helyre lett téve a kocsiról megírt korábbi információs anyag.

 

 

 

Nem ismételt kép, hanem a kocsi másik oldalát mutatja ez a fotó. A másodosztályú változatnál csak a WC ablakok fehérje jelzi az oldalt, illetve az alvázra szerelt kiegészítők, ládák helyzete. Egy arányaiban jól eltalált, elegáns kocsiról beszélünk.

Pedig már 1988-ban bekerült a katalógusba. A BTTB váltás előtti fejlesztései közé tartozott, hiszen akkortájt már elkészült a BR01-es gőzös és kellett hozzá korban illeszkedő személykocsi is. Az akkor kiválasztott építési típus ez volt tehát és rögvest három variáció született. A másodosztályú mellett megjelent a vegyes és a paklikocsi is. Az időszakra jellemző kiváló műanyagfeldolgozás és a csapnivaló fémalapanyag rányomta a bélyegét erre a modellre is. Míg a felépítmény remekbe szabott, addig a kinematikát rejtő fémöntvény a 01-eshez hasonlóan évek múltával elporladt, széttört. Természetesen a mai napig kapható hozzá alkatrész, így a pótlást csak a teljes kocsimagasságú szegecs nehezíti, ami összefogja az alvázat a tetővel. Persze kísérleti nyúl is volt a kocsi, hiszen a kinematika ezen jelent meg először és minden létező megoldást végigpróbáltak a fejlesztők, míg eljutottak a mára tényleg korszerű és tökéletesen összezáró megoldásig. Így akadnak olyan változatok, főleg a Parisel időszakból, ahol bár kinematikás, de a kengyeles kapcsoló miatt távol maradnak egymástól a kocsivégek.

 

 

Jelen tesztösszeállítás első szereplője a 13314-es kocsi éppen az, amelyik a bécsi Modellbahn West polcain porosodott talán 5-6 éve biztosan. Éppen ezért az akkori kapcsolót viseli, viszont egyéb eltérést nem fedezek fel rajta. Ahogy már esett szó róla, a másodosztályú kocsik átjáró peronja kettős ajtajú volt, a háború előtt ügyeltek arra, hogy a le- és felszálás ne egyazon ajtónyílásban történjen.

Mivel teljesen új modellekről van szó, a fotózáshoz ezesetben már nem raktam fel a kiegészítőket. Így ott éktelenkedik a furat a kapaszkodókhoz és nincs fent az ajtók alatti lépcső sem, ami elfordul a forgóvázzal.

Ettől eltekintve megállapíthatjuk, hogy maga az Eilzugwagen modell nagyon szép, finom vonású. Az ablakok melletti szegecselés külön élvezet a szemnek. A Görlitz III-as forgóváz szépre sikeredett, nem tűnik fel, hogy 15 éves konstrukció. A kocsi festése szép, a kényes csíkozás jó színhatárokkal bír. A dohányzószakasz piktogrammja nagyítóval is értelmezhető. Egyedül csak a főkeret alá szórt narancs lehet zavaró.

 

 

Az ablakkeretek foncsorozása példaértékű az egész típuscsoportban mindegyik modellen. A kocsi pályaszáma és a logó összhangban áll a színezéssel, de ha közelebbről vesszük szemügyre, akkor láthatjuk, a trükköt is.

 

 

Minden felirat és piktogram tamponozás eredeménye, így az alapszínnel egyező, narancs festékkel lett felhordva a pályaszám és az ÖBB logó is. Csak ilyen közelről látszik, hogy az egymástól eltérő festési módszer miatt egy lehelletnyit eltérnek a narancs színek egymástól. A főkeretre szitázott, már csak nagyítóval, vagy makro fotóval látható, egyéb adatsorok is tökéletesek. Ezekből kiderül, hogy a kocsi revíziós dátuma 1991. évi, tehát a kocsi méltón reprezentálja a IV. korszak utolsó hónapjait.

 

 

A nemdohányzó vég nem tér el a másiktól. Itt egy kicsit jobban megfigyelhetjük a homlokfalon megbúvó kis ablakot, illetve jól szemügyre vehető a többi sebeskocsitól eltérő átjáró. A régi típusú harmónika helyett itt már az eredeti fémkeretet imitáló alkatrész lett beépítve, valósághű gumihurkával, ami a későbbi személykocsikra emlékeztet.

 

 

És még egy pillantás a forgóvázra. Megtartva a részleteket és a finomságot, mégis strapapbíró alkatrésznek tűnik. A világítás generátor szíjhajtásos imitációja külön érdekesség, főleg annak ismeretében, hogy a későbbiek során minden személykocsi kardános berendezést kapott, illetve a legújabb rendszerű generátorok már a kerékagyban helyezkednek el.

 

 

A termes kocsibelső voltaképpen jelzésértékű. Ismerve a legújabb vagonbelső trendeket, ez a megoldás kicsit ódivatúnak tűnik. De mégis jobb, mintha semmi nem lenne. Már a kezdetekkor fontos volt a színes belső kialakítása, mert a kocsik gyárilag fel vannak szerelve világítással. Ezek a fények igazi BTTB örökség, hiszen két töltényhüvelyes izzó került bele, ráadásul abból is a 10V-os kivitel, ami az analóg üzemhez tökéletes megoldás, viszont az egyre terjedő digitális vezérlés esetében az izzók közvetlenül a sínről kapják a tápfeszültséget és így akár 16-18V is juthat rájuk, ezért egyrészt hamar kiégnek, másrészt a megnövekedett hőterhelés miatt megolvasztják a tetőt. Mindenképp cserélni kell ezeket az izzókat, ha digitális üzemben használjuk a kocsikat!

 

 

És végül az alváz. Merőben funkcionális, ennek megfelelően sok csicsa nincs rajta. A forgóvázak excenteresek a végek felőli elfordulás miatt. Itt nem látszik, de nem árt tudnunk, hogy ha felszereljük a kis féktuskókat, akkor azok annyira passzentosan illeszkednek, hogy ráérnek a kerekekre, így azokat lefékezik. El kell tehát gondolkodni azon, hogy ha napi használatban van a kocsi, akkor kell-e rá extra kiegészítő...

 

Folytatás a 13324-es kocsival