Kapcsolat: tothg@citysound.hu  

Az ÖBB Rh 1020-006 sorozatú villanymozdonya      Ep.: 4

Tillig  02412  új kiadás                2001-2008                                             <<   >>

            FŐOLDAL | GŐZMOZDONYOK | DÍZELMOZDONYOK | VILLANYMOZDONYOK | SZEMÉLYKOCSIK | TEHERKOCSIK
 

A jaffa Krokodilok befejező epizódjához érkeztünk.

 

Vállalom a megbélyegzést, de be kell vallani, hogy ezért a modellért megérte. És akkor még nem szóltam a Jaffa kocsik történetéről, de azt majd hamarosan, a személykocsis fejezetben.

Tehát rátaláltam a szürke tetős, új áramszedős, legfrissebb modellre.

 

 

Akár még kalandregénybe is beférhet a történet. Mivel igen jó kapcsolatot ápolok a Tillig gyár munkatársaival, kézenfekvő volt, hogy rákérdezzek, akad-e valahol a sarokban, a polcok mögé esve egy ilyen mozdony. Ugyanis annak idején valamiért lecsúsztam a hazai kereskedelem kínálatáról (vagy éppen meg voltam elégedve a bttb-s változattal) és ugyebár 2008 óta auslauf, azaz kifutó termék. Persze, hogy nem volt a gyárban, de kaptam egy hasznos infót: kérdezzek rá az osztrák disztribútornál. No persze ő sem tudott már elfekvő készletről és ajánlotta az ebay-t. Mivel a TT-Board-on is akad olyan kérés, hogy ha valaki tud ilyen mozdonyt, akkor jó áron megvennék, így kicsiny volt az esély arra, hogy elfogadható árban, új modellt találjak a licitálós oldalon. De az "aki keres, az talál" elv bejött és egy igencsak avitt, osztrák gyűjtőoldalon ráakadtam egy bécsi (szerencsére) üzletre, aminek hasonlóan ódivatú, de alapvetően informatív volt a felülete. Ott cikkszám szerint megtalálható volt a mozdony, sőt még további három osztrák személykocsi is, ami hiányzott a lelki nyugalmamhoz.:-) A bolt tulajdonosa három nap után válaszolt és visszaigazolta, hogy ezek a modellek vannak neki raktáron. Éppen Nürnbergben voltam és a hazaút során beugorhattam Bécsbe az üzlethez. Sajnos szombati nap lévén, délben zárt, míg én kb. fél egyre értem oda. Gondolván, hogy egy kisüzlet tulaja a zárási idő után még matat egy kicsit a dolgai közt, reméltem, hogy ott találom. Nem így volt.:-(

Nem csüggedtem, nyomban írtam Bécsben élő vasútmodellező barátomnak, Mező Andrisnak, hogy ha ideje engedi, menjen el a modellekért. Kiderült, hogy a tulaj beteg, ezért válaszolt késve, ráadásul az alkalmazott zárási idő előtt elment, ezért sem találhattam ott senkit. A rendelt modellek nem voltak előkészítve, úgy kellett összeszedegetni. De végül is minden egyben volt és Andrishoz került. Már csak a hazajuttatásról kellett gondoskodni. Szerencsére pár hétre rá dolgom volt Németországban és visszafele be tudtam szaladni érte. Így az izgalmas rátalálási és beszerzési procedúra után a gyűjtemény egyik legújabb darabja kerülhet a fényképezőgép objektívje elé.

 

 

A korábbiakhoz képest igen jelentős eltéréseket találunk a modellen. No nem szerkezetileg, inkább optikailag. A szerszám szerintem változatlan. Lecserélték a pályaszámot, finomabb lett a tamponozás, új tetőkertet kapott és elegáns szürkére váltott a főkeret, a forgóváz és a tető. Ezt nevezik egérszürkének. A belső változatlanságára az ÖBB logó fölötti ablakon átsejlő bazi nagy anyacsavar is utalhat...

 

 

Az orrelemek kialakítása is a már megszokott (alapvetően korszerűnek és valósághűnek mondható). Az ablakok plexit kaptak végre, sőt az ablaktörlők is imitálva lettek. Végre nem a betétsúly festett felülete virít a klasszik kivitel, hármas szélvédőjén. (t.i. a mozdonyok felújítása során két ablakból álló szélvédőt kaptak - lásd az első részt!)

Az apróbb ráncfelvarrások ellenére a homloklámpa továbbra sem funkcionál. Bízom benne, hogy a közeljövőben remélhető formaújítás ezt is érinti majd.

 

 

Az oldalalblak is megkapta a részletezett plexit, így már az 1/120-ad méretű mozdonyvezetőnk akár le is húzhatja a súlytábla fölötti ablakot, mert talál rajta fogantyút. Az adattábla aprólékos, informatív és nagyítóval olvasható. A forgóváz maszkja továbbra is zseniális.

 

 

A forgóvázról már sokat ömlengtem, kezdve ott, hogy szerencsére tán az egyetlen olyan modellkivitel, ami szinte mindenben az eredeti megoldásra hasonlít. A korábbi mustrák óta sok képet nézegettem eredetiről és más méretű modellekről, így végre összeállt a teljes kép. A bal oldali körmös középsúly a nagyvasúti eredetiben a frogóváz része. Tulajdonképpen a két forgóváz majdnem össze is ér. Pl. H0 méretben azzal együtt mozog, de mivel a TT-s mozdony hajtása a klasszikus, középen szétosztott, kardános kivitel, így az osztókeréknek kell a hely, azt el kell takarni, így a főkeret alatti rész nem mozoghat együtt az elforduló részekkel. És a mechanikai elemet takaró alkatrész tömegnövelő súlyként is szolgál. Így ez a felső két körömmel be van pattintva a főkeretbe. Így a tényleges forgóváz a függőleges fékhenger, vagy rudazat feszítő imitációtól indul.

Azt mondom, hogy nem baj, az alkatrész így is a kora klegszebben kidolgozott eleme volt és az utolsó szériáig meghagyták jelentős változtatás nélkül. (itt nem térek ki a kábelköteges időszakra)

 

 

Mozdonyunk látványa szívet melengető, köszönve annak hogy a régről megszokott formavilágot a 2001-es frissítés rendkívül jótékonyan érintette.

Akkor nézzük a felvilágot!

 

 

Mint ahogy megszokhattuk, az orrburkolat kidolgozottsága csodás, csupán a körkapaszkodók hiányoznak róla. Azt már taglaltuk, hogy a szellőző zsaluk az osztrák változaton rövidebbek voltak, de az sem kizárt, hogy a klasszik változaton még ez a méret szerepelt, így autentikus az ablakokkal együtt. A narancs éa szürke öszehatása szerintem sokkal szebb, mint a korábbi, vegyes színezésűeké. A vékony, fehér csík pontosan lett tamponozva és itt-ott ügyesen jelenik meg a klasszikus ÖBB logó is. Már ezen a kasztnin sincs domborítva a V és H jelölés, ami a mozdony elejét és végét hivatott jelezni. Az osztrákok itt már számozással jelölték a vezetőállásokat. Szép a kis villám és szórásmentes a színátmenet az oldalfal és a tető között.

 

 

A digitális fotótechnika kicsit megdolgozik az alapszínekkel, így a vörös csatorna feldolgozása gépenként eltérő lehet. A Nikon jelen esetben kicsit elvérzik a vörösek láttán, ezért is a kissé sápatag piros, de azért így is közel áll a valósághoz. A tetőkert vegyíti a korszerű alkatrészeket a megszokott és szükségszerű régiekkel. Mivel új mozdonyról beszélünk, a villanyfék burkolatának csavarozása ép, egyik pöcök sem hiányzik. Finom, a Tillig által rendszeresített áramszedőket kapott és az ugyancsak gyártóspecifikus porcelánszigetelők is felkerültek a tetőre. Mindezek mellett a mozdonyház rögzítését szolgáló egyencsavar még mindig ott éktelenkedik az áramszedő mellett.

 

 

Ebből az irányból megmutatkozik az új huzalozás (vékonyabb, szebb), a valósághű áramszedő és a régi alkatrészként megismert üzemmódkapcsoló, ami a nagyvasúti főkapcsoló imitációjában rejtekezik. A tetőn jelölve van a felsővezetékes és sínes üzem, ezek felé kell eltolni a piros alkatrész, ami belül egy bronzlapot mozgat és ezzel zárja a szükséges áramkört. Ez még a legősibb, Zeuke mozdonyokon is ugyanígy működött.

 

 

Érdekes fosszilia a világítás is. Izzólámpa foglal helyet az orrburkolatban, aminek fényét egy igencsak ügyetlen fényvezető (nikkelezett fémfelület) vezeti le az egységes plexibetéthez. Ezt a méretet használták pl. gőzösöknél, LVT motorvonaton, stb.

Az öntvényben van egy buborék, ami akár az izzó imitációja is lehet, de egyes időszakokban ez a kis zárvány kikerült az íves felületre és ott lyukként jelent meg. A behelyezés is esetlegesnek tűnt, így nem mindig oda került, ahova kellett. A dolog pikantériája, hogy jelen mozdonyon a túloldali világításból hiányzott az egyik ilyen fényvezető, valószínűleg gyárilag nem került bele. Természetesen pótolható volt a fent említett típusok egyikéből.

 

 

Az alsó traktus árulkodik a modellről igazán. Mivel dobozból kicsomagolt, új termékről van szó, itt különösebb szennyeződést nem találunk. Persze az avittabb példányoknál e területről akár fél macskát is kibogozhatunk a tengelyekre és kardánokra feltekeredett szőrökből, szöszökből. Egységes képet mutat az azonos színű maszk, alváz és kerékküllő. A kerekek műanyag betétje már korszerű technológiával készült, vélhetően nem oldódik ki a mindenféle elektromos és kémiai behatásoktól. Az osztótengely a súly mögött, szép rendben hajtja meg a két, egységesített kardánt. A belső, szabadonfutó kerekek csak az áramszedésért felelnek. Érdekes változás, hogy ezeknél már nincs áttörve a csapágy tokozás a tengelyvégeknél, mint ahogy azt a korábbi változatoknál megfigyelhettük.

 

 

A gyári állapot. A meghajtott tengelyek alatt a régről ismert súlybetét, ugyancsak az egész alsó traktus szürkéjét viseli. Érdekes módon itt kereszthornyos csavarok fogják össze a betéttel, holott egy időben torx szabványút használtak erre a célra. A középső tengely mindkét kereke tapadógyűrűs, jól is vontat a mozdony. Egyes gyűjtők panaszkodnak, hogy a hasonló időszakból származó Korkodiljuk nem bír el 3-4 vagonnál többet. Ez érdekes.

 

 

Konklúzió: ez is megvan. :-) Szerintem nem hiányozhat egy specifikus gyűjteményből. Ami a profiltisztulást jellemzi, nem igazán típusok, korszakok érdekelnek, hanem az adott vasúttársaság egyes korszakbeli állomásai, melyek TT méretű modellekkel reprezentálhatók és különösenn arra figyelve, hogy mozdonyból és vontatmányból autentikus-közeli vonatot lehessen összeállítani.

 

Külön köszönet a bécsi Modellbahn-West szaküzletnek, hogy az ott kevésbé kedvelt méretből mégis tartott készleten és meg is őrizte azt.