Kapcsolat: tothg@citysound.hu  

Az ÖBB Rh 1020-020 sorozatú villanymozdonya      Ep.: 4

Tillig  02412                  1992-97                                                                    <<   >>

            FŐOLDAL | GŐZMOZDONYOK | DÍZELMOZDONYOK | VILLANYMOZDONYOK | SZEMÉLYKOCSIK | TEHERKOCSIK
 

A történet folytatódik.

Az előző osztrák Krokodil aktív részese volt a rendszerváltó német könnyűiparnak. Így mi sem volt egyszerűbb, mint hogy az új cégstruktúra piacpróbáló szortimentjébe átemeljék a kevésbé lehasznált, vagy inkább frissebb konstrukciókat. Sajnos innen kevésbé látni bele az akkori átalakulásokba, csak következtetni lehet és kicsit fantáziálni, hogy mi zajlott a színfalak mögött. Túl vagyunk már Carlo Parisel Amerika-próbázó időszakán és már a friss Hans-Jürgen Tillig vezette cég termel. Igaz, hogy egy merőben megváltozott piaci környezetben. Ekkoriban a TT-sek mintha eltűntek volna a föld színéről...

 

 

De azért gyártani kellett és a hálás modellek kapóra jöttek. Miért hálás a Krokodil? Mert szerintem a legkevésbé sérült a leképzés során. A belső mérete lehetővé tette, hogy beleférjen a kerek-, majd a kozka motor. A forgóvázáról már tettem említést, igazán nem tér el a nagyvasútitól. A középrész talán szokatlan, mert a kétoldali kihajtás miatt a kardánok a mozdony hasa alól ágaznak szét és ezt a részt valahogy le kellett zárni úgy, hogy a záróelem súlyként is szolgáljon.

 

Önmagában mindenképp tökéletes választás volt, hogy a modell megmaradt a katalógusban.

Apropó katalógus!

Miért is érdekes állomás éppen ez a modell? A katalógusszám annyiban változott, hogy odakerült a 0 a számsor elé. A modell pályaszáma azonos az elődjével, viszont ennek bézs színű a teteje. Miért?

Nem tudni. A '90-es katalógusban még a régi, szürketetős változat fotója van a Bttb örökségből. Az 1992-es, már Parisel szortimentet kínáló katalógus még kép nélkül említi. Elsőként az 1994-es nagykatalógusban láthatjuk a bézs tetős, de még régi (Gützold mintájú) áramszedőkkel. 1998-ban kapott új, filigránabb áramszedőket, ezzel futott végig, egészen az auslauf státusig. 2001-ben már ismét szürke tetővel és új áramszedővel volt jelen a katalógusban.

 

Egy kicsit fantáziálok: miért nem fotózták '92-ben? Talán, mert éppen még faragták a szerszámot, nem volt bemutatható handmuster, vagy még nem dőlt el, hogy milyen festésű lesz. Tudvalevő, hogy akkoriban fejlődött fel a Krokodil kínálat és a DB-s óceánkék, a DRG-s Karwendel mozdony, illetve a megszokott zőld felsőrészű, de piros és fekete alvázzal festett keletnémet változatok mellett még nyitva volt az osztrák kérdés.

Az, hogy miért lett bézs a tető, nem ismert számomra. Viszont egy értékes és ritka modell születhetett ezáltal, amit a gyűjtő nagy izgalommal cserkészhet be.

 

 

A vadászatról csak annyit, hogy az előző írásban már körvonalaztam, hogy milyen az, amikor a gyűjtő "visszaesik". A profil letisztult, az elérhető modellek iránti keresési szisztéma átalakul. És van egy nem jelentéktelen momentum is: ha az ember akar valamit, akkor igyekszik elérni azt. Sokan legyintenek ilyenkor, hogy hát persze, ebben a körben könnyű rátalálni modellekre. Nem! Pláne a minőségiekre nem. Mivel ezeket már nem gyártják, a 2009-es nagykatalógusban szerepeltek utóljára, így négy év után már erősen csökken a fellelhetőség. Nyilván azért, mert szép, és megbízható konstrukció, akinek megvan, az óvja, védi. Meg is van az ára...

 

Türtént ugyanis, hogy túl voltam az előző, Bttb modell beszerzésén, majd kis kutatómunkába kezdtem (részletek a harmadik epízódban) és - mint ahogy ez lenni szokott - belefutottam ebbe a mozdonyba. Nagy gyűjteményéről híres barátom, Klettner Roland emlékezett vissza a bézs tetejűre akkor, amikor sorba vettük a Krokodilokat. Sajnálta is, hogy eladta, mert ő is igen ritkának tartja. Erre épp ott figyelt az ebay egyik aukcióján, igaz hogy egy meglehetősen rossz képen. Nem voltam rest és megkerestem az amúgy régi ismerős eladót és megköttetett az üzlet. Pár napra rá a csomag megérkezett és a fotóaparát elé kerülhetett a narancsos szépség.

 

 

Nálam egyértelműen viszi a prímet a részletgazdag kidolgozás. A spaletták megmunkálása, illetve a szegecssorok. Nem tudom, hogy mi zajlott le a '90-es évek elején, de az biztos, hogy a szerszámok megújultak. Hiszen a több százezres széria után nem lehetne ilyen finomsággal fröccsönteni. Biztos vagyok benne, hogy akkorban viszonylag sok, új nyugatnémet márka ment el a frissítésekre.

 

 

A remekbe szabott mozdony büszkén viseli a makrofotós mustrát is. Szépen is néznénk ki, ha azt az écát kapnánk a vásárláskor, hogy közelről nézni nem szabad... Pedig már hallottunk ilyet.

 

A képek tanúsága szerint nem csak a szerszámok, hanem a tamponnyomás is megújult. Emlékezzünk csak vissza az előző tesztalanyra, ahol a narancs alapra nyomott fehér csíkok és feliratok igencsak elmosódottak. Itt meg maga a tökély.

 

 

Ha extra pervezióval tovább nagyítanánk a 24 megapixeles képet, akkor a feliratozásra használt festék vastagságát is meg tudnánk állapítani.

 

 

Az új szerszámot az is iagazolja, hogy most már lekerült a V és H domborbetű a vezetőállások ferde falfelületéről. Az osztrák mozdonynál amúgy is számozással jelölték a mozdonyvégeket. Külön figyelemre méltó a kis villám, ami a nagyfeszültségre figyelmeztet.

 

 

Most jöttem rá, hogy egy kicsit a gulyáságyúra hasonlít a Korkodil orrburkolata. A sok kisméretű ajtó és a bütykök kidolgozopttsága példaértékű. Sajnos a körbefutó kapaszkodót még e megújult gyártási környezetben sem reszkírozták meg. Az orrlámpák tartóimitációja természetesen sértetlen.

 

 

 

Ha már kitolgozottság. Az oly sokszor említett forgóváz egy jó fényviszonyú, közeli felvételen. Itt is látható, hogy friss szerszámról jött le a modell.

 

 

No de hiába az új szerszámozottság, maga a konstrukció a régi. Egészen a legelső változat alapjaira épült. Ezért sajnos nem lett üvegezés a vezetőállásban, hiszen a szabad belátást elveszi a szükségszerűen oda konstruált súly, ami az alvázba pattan be és kvázi ablakfelületet ad a kasztni ráhelyezésekor. Éppen ezért nem világít a homlokfény. Még plexi sem került bele. Csak az orrlámpák működnek, azok is az eredeti kialakításnak megfelelően, egy-egy töltényizzóval, a suta kis fényvezető megoldáson keresztül. Természetesen a kapcsoló még a régi, hiszen még csak 1992-őt írunk.

 

 

És íme a különc, bézs tető. Rajta még a klasszikus, Gützold mozdonyoknál debütált áramszedők és a "jaj de piros" szerelvények. A főkapcsoló itt is a sínes-felsővezetékes üzem átkapcsolására szolgál. A szigetelőbabák és a vezeték szerencsére sérülésmentes, hiszen egy új modellről beszélünk. Láthatóna nem volt használva az áramszedő sem.

 

 

A makulátlanság fokmérője: a villanyfék burkolatának csavarszemei gyári állapotúak. Csak pár, kósza hungarocell darabka ragadt meg a kiálló részeken.

 

 

Öröm tölti el a vadászó gyűjtő szívét, amikor ilyen állapotú modellre akad. Hozzá kell tenni, hogy az eladó rendkívül korrekt, ismert szereplője a külföldi licitálós oldalnak, ezért a viszonylag rosszabb fotó mellett pontos termkleírást és állapot kategorizálást adott meg. Sőt a későbbi levelezés során további képeket küldött a modellről. Milyen szomorú, hogy erre a hazai felületen nincs mód.

 

 

Az alváz is magáért beszél. A kosz- és sérülésmentes, műanyag hajtáslánc, az eredeti festésű súlyok arra utalnak, hogy alig került elő a dobozából. A tapadógyűrűkön kisebb, talán a régi sínrendszer okozta szennyeződés látható, de ez pillanatok alatt tisztítható. A kerekek nikkelezése sértetlen.

 

 

Könnyen összegzem a modelltesztet: a mozdony tökéletes. Bejáratós hangja van, amihez hozzá kell adni a kockamotor sajátos, kerregő zaját. Nem billeg, szépen világít, van ereje.

 

Érdemes megemlíteni a modell eladóját, bizonyos Heiko Rathke-t, ugyanis tőle már több, minőségi modellt tudtam beszerezni. Nyitott, kereskedői státusban van, akár ebay-en kívül is el lehet érni. PayPal-t akceptál, tehát költségmentesen lehet neki fizetni.