Kapcsolat: tothg@citysound.hu  

Az ÖBB Rh 1020-020 sorozatú villanymozdonya      Ep.: 4

BTTB 2412                  1988                                                                             <<   >>

            FŐOLDAL | GŐZMOZDONYOK | DÍZELMOZDONYOK | VILLANYMOZDONYOK | SZEMÉLYKOCSIK | TEHERKOCSIK
 

Ott kezdem a történetet, hogy ez az aloldal a régi bejegyzés frissített változata. Valamikor 2007 tájékán került a gyűjteménybe a narancs színű Krokodil. Akkor igencsak szűkszavúan és elég pocsék képekkel illusztráltam a modell rövidke leírását. Azóta nagyon sok minden történt, ezért érett meg a téma egy kis frissítésre.

 

Először is nézzük az akkor leírtakat:

 

Ritkaság számba menő BTTB-s modell a javából. Internetes licitálós oldalakon bukkantam rá, hazai felhozatalból. Nagyon szép állapotú és futású mozdony. Sajnos a világítás a kialakítása miatt, mint ahogy írtam korábban, kicsit bután néz ki, de éppen ezért megérdemelten várja a fény-korszerűsítést. A mozdonyhoz tökéletesen illeszkedik az ÖBB Jaffa-kocsiszettje, mely ugyanezt a narancsos-vörös színt viseli és gyönyörű darabjai az ÖBB-s festésű modelleknek. Így most már két, hasonló korszakbeli, legendás vonatot tudok összeállítani a Krokodil vezényletével.

 

És itt következett egy, az akkori gépemmel, az akkori környezetben ellőtt fotó. Itt el kell árulnom, hogy a tárgyfotózást pont a vasútmodellek miatt tanultam meg és gyakoroltam megannyiszor, hogy most már közel húszezer képet tudhatok a merevlemezeimen és persze folyamatosan van hova fejlődni.

 

Ez az akkori kép:

 

 

Tegyük mellé a most készültet:

 

 

Kicsit változott a szemlélet, bár elárulom, hogy ezen is lenne mit újítani...

 

És azt is megsúgom, hogy nem azonos a két modell. A történet egyszerű: 2011-ben úgy döntöttem, hogy megválok a gyűjteményem jelentős részétől. Az addig lefotózott, lajstromozott példányok szépen kirepültek a gyűjteményből és azóta már boldog, új tulajdonosaiknál szolgálnak. Szerencsére már annak idején sikerült jó állapotban hozzájutni az ilyen modellekhez, így egy szó panasz nem érhette a gyűjtési szokásaimat (na jó, pár szempontot azóta átértékeltem).

Aztán jött a belső megvilágosodás, a meglévő modellek státusának átgondolása, illetve a szisztematikus pótlás. A magyar modellek természetesen maradtak, de mivel példás jószomszédunk Ausztria, ezért az osztrák vasút nem maradhat figyelmen kívül. Ezért szép lassan visszaszivárogtak a legendás, "sógor" járművek is. Nagy szívfájdalmam volt pl. a Jaffa kocsik eladása, amiket pillanatok alatt elvitt egy kedves gyűjtő barát és épp napjainkban (2013. február) szenvedem meg a még fellelhető példányok beszerzése körüli hajcihőt.

 

Ez a mozdony ugyancsak ebay-es beszerzés és bizony most már jóval óvatosabban kell nézelődni a használtpiacon, hiszen rohamosan csökken a makulátlan állapotú példányok száma. Ebben az esetben (is) szerencsével keveredtem az aukcióba, mert a mozdonynak csak apró hibája volt, amit egy eredeti pótalkatrésszel gond nélkül javítottam.

 

De ugrojunk megint vissza egy kicsit az időben!

 

 

Az akkori kép a jó kis Sony DSC P120-assal. A kis kompakt gép csodaszép képeket produkált, a maga 5 Mp-es felbontásával és bátran megállja a helyét a mai Pentax, Canon, vagy Nikon gépeink mellett.

 

 

Most pedig már az új géppel készítettem ezt a sorozatot és látom, hogy kell még párat lőni annak érdekében, hogy valóban érvényesüljön a 24 Mp felbontás.

 

Na de térjünk vissza a vasútmodellezéshez, hiszen a kedves látogató főként ezért tér be hozzám.

 

Folytatva a 2007-es cikket.

 

A kidolgozottsága a már megszokott minőségi szinten. Főként a festés variáción van a hangsúly.

Kár, hogy a berlini cégnél nem mindig figyeltek a szitázó gépre, ezért az egyik orrész fehér csíkja, kicsit ferdén került felfestésre.

 

Érdekes, hogy a friss beszerzésű modellnél ez a csíkferdeség mindkét végre jellemző.

 

 

De miért is érdekes számunkra az ÖBB Krokodilja? Ugyanis semmilyen magyar vonatkozása nincs.

Az 1940 és 45 között épült német Krokodilok közül 44 db a második világháború után Ausztriában maradt. További három példány érkezett még az állományba, valamikor 1952 környékén. A tehervonati vontató- és tolószolgálatra szánt mozdony azonban nem így nézett ki. Igazi csemege a szegecsszámlálóknak.

 

 

Jelentős eltérések figyelhetők meg az eredeti és a modell mozdonyok között. Ehhez persze hozzájárult az is, hogy 1967-ben felújították az osztrák állományt és a jellegzetes háromablakos vezetőállás két, gumiszigetelésű "panoráma" ablakot kapott. További markáns jellemző a fehérre festett, az eredetinél kisebb zsaluzatú orrkamraajtók. A nemezeti sajátosságnak számító vörös zárfény, illetve az orron elhelyezkedő reflektor már csak hab a tortán. Mint ahogyan az orron körbefutó kapaszkodó is.

 

 

A mai gyártók már megkísérlik az orrkapaszkodók felszerelését, de az uniformizált ndk-s kivitelezés inkább kerülte ezt a nüanszot. Sajnos a későbbi, Tillig által nevesített széria is azonos volt ezzel, valamint az eredeti, német változattal. Röviden: csak a festés változott.

 

 

Mennyire érdekes, hogy 2007-ben is, meg most is voltam annyira figyelmetlen, hogy a makrófotózáshoz kicsit szöszösen raktam az objektív elé. Úgy látszik, hogy a finoman cizellált forgóvázmaszk remek felület a ragaszkodó elemi szálaknak.

 

 

Biztos ismétlem magamat, mert az öt év, azért öt év és újra előjönnek gondolatok. Lényeg, hogy a Krokodil maga talán az egyik legszebben sikerült leképzés 1967 óta. A műszaki megoldás nem kívánt olyan kunsztot, mint a többi modellnél, hiszen az eredetinek megfelelő módon mozog a forgóváz. Igaz, itte gy kicsit nagyobb kilengéssel, de ez elfedhető az orrkiképzéssel. Emellett figyelemre méltó a forgóváz részletessége, a szükségszerűen monolit anyaghasználat ellenére mégis jóval részletesebb, mint kortársaié.

 

 

További jellemző, hogy a forgóváz elemei oldalanként változnak, tehát nem amolyan konfekcionált végtermék maga az alkatrész.

A Zeuke, majd Bttb modelleknél a szükséges tengelymozgás érdekében lett átfúrva a harmadik tengely csapágyazása, hogy a szabadonfutó kerékpár le-föl és oldalra is el tudjon mozdulni, követve a pálya egyenetlenségeit.

 

 

Talán már arról is ejtettem szót egy másik cikkben, hogy a kézen-közön sodródó, méltatlan sorsukat megélő modellek olykor az önjelölt javítómesterek kezei között el-elvesztik eredeti elemeiket. Ilyenkor keverednek össze a forgóvázak és esetleg kerülnek össze a nem párosított elemek. A H vég (nem véletlenül jelölik ezt a forgóvázon belül is) forgóvázán itt a jól ismert kis radiátor felület, ami a másik sarkon nincs. Ha avatatlan kezek kapják szét, vagy kényszerből cserélődik alaktrész, akkor bizony vagy két ilyen van a mozdonyon, vagy egy sem...

 

E képnél megfigyelhetjük, hogy az orr-zsaluzat az eredeti német változatoknak megfelelő alakú és méretű, míg az osztrák átalakítások során ez kb. kétharmadjára csökkent és fehér lett.

 

 

További használati fokmérő az orrokon található lámpatartó. Elvileg ez lenne a fent említett orrfényszóró tartókonzola, de érthető okokból nem került a modellre a világítótest. Ez a kis kocka pontosan megmutatja nekünk, hogy mennyire volt megbecsülve a modell az előző gazdájánál.

A gyűjteményben helyet kapó példányoknál szerencsére ezekkel nincs gond.

A mintaszerű kidolgozottságra jellemző az orrburkolat felső leképzése. A kis ajtók nagyon jól sikerültek és ezzel még a legelső darabok sem vallottak szégyent.

 

 

Szintúgy példaszerű a tetőkert. Sokan megkérdezik, hogy miért is tetőkert. Hát egyszerű a válasz: annyi kis bigyó van itt, mint a gazdagon teleültetett kertben, tehát indokolt a megnevezés.

Sok villanymozdonynál meg kellett oldani, hogy átkapcsolható legyen a modell vágányos, vagy felsővezetékes üzemre. Akkoriban ezzel a megoldással egy pályán két vonatot is lehetett analógban vezérelni.

A Krokodilok esetében a jobb oldali, piros "főmegszakító" hivatott átkapcsolni a két üzemmódot. Egy kis ábra mutatja nekünk, hogy melyik állásban használjuk a modellt.

 

 

A tető másik nézetből. A villanyfék burkolatának apró kis csavartornyai is a használtsági szint fokmérői. Esetünkben két kis pöcök hiányzik, amire nem találok magyarázatot, hiszen a modellen nincs egyéb, komolyabb használati nyom. Főleg, hogy a festék nincs sehol sem megkopva.

 

 

Erre utal az alsó nézet is. Be kell azért vallanom, hogy a fotózás előtt megtisztítottam a mozdonyt, mert be volt állva a gyári zsírtól. Egy kis alkoholos-tisztítószeres fürdő, a forgórészek átmosása, majd a kerekek megtisztítása után összeraktam. Szép, nyugodt futás, a konstrukcióra jellemző, enyhe csattogással, de mégis egy jól karbantartott modell benyomását kelti. A gyűjteményi méltóság érdekében a két forgóváz fémöntvényét az eredetinek megfelelően, feketére fújtam.

 

 

A modell sajátos világítással rendelkezik, hiszen az egy szem izzó az orrban helyezkedik el és kicsit bugyuta fényvezetéssel jut el a fénye a két, amúgy nagy méretű fényszóróimitációhoz. Jópár esetben volt szerecsém ilyen Krokodilokat digitalizálni és átalakítani a világításukat. Nem negy munka, de észnél kell lenni, hiszen sok esetben ezeken nem is volt vörös zárfény...

A fentiekben illusztrált nagyvasúti eredetinél pl. külön armatúrába került a vörös lámpa, aminek lemodellezése már komolyabb feladat ebben a méretben. De biztos vagyok benne, hogy ha valaki kellően Krokodil-fan, akkor nem hagyja ki ezt a lépést sem.

 

 

A mozdony a 1020.020-as sorozatszámot kapta, ami egyedi volt ebben a festésben. Sajnos ez a gép már nem létezik a nagyvasak között sem. Ezért gondoltam, hogy az osztrák vasutat reprezentáló szükös körbe vissza kell, hogy kerüljön ez a modell.

Szerencsére dobozos, leírásos változat, tehát az ebay beszerzés most sem okozott csalódást. Ilyet manapaság a hazai licitálós felületen lehetetlenség fellelni. Igazság az, hogy nem is próbáltam...:-)

 

A cikk írása közben sikerült lebonyolítani a további két változat beszerzését, így hamarosan azokról is írhatok jelen keretek közt.