|
|


Lassan eljutok oda, hogy frissítsem a korai fotókat és
cikkeket. Persze ez nem lehet szisztematikus, így éppen az történik, hogy ha
a kezembe akad egy régebbi modell, amiről tudom, hogy nem jó a fotó, vagy a
cikk, akkor ismételten lefényképezem. Talán ez az első olyan írás, amit
frissítek az elmúlt négy év során...
A német Krokodil szinte örök darabja a TT méretű vasútnak,
hiszen már a kezdetekkor elkészült a modell és, mint ahogy azt már
ecseteltem az első darab bemutatása során, egészen sokáig, 2009-ig
gyártásban is volt. Ez is bizonyítja, hogy egy igen jól sikerült
konstrukcióról van szó, ami egyértelműen a nagyvasúti eredetinek köszönhető.
Az 1970-es év persze nem csak a német vasútnál hozott
változást (korszakváltás, számítógépes számozási rendszer), hanem a
keletnémet modelliparban is, hiszen ekkor államosították véglegesen a
korábbi Zeuke&Wegwert vállalkozást. És mivel a keleti vonalakon futó eredeti
mozdonyok is átalakultak (már csak a számtáblát tekintve is), fontos volt
ezt a változást a modelleknél is követni. Ezért számozódtak át a
sikerdarabok és így lett a korábbi E94-ből a keletnémet rendszernek
megfelelő 254-es sorozat. Nem bonyolították Berlinben, így ugyanazt a gépet
kaphattuk, a 065-ös példányt, csupán az új, EDV számmal.

A modell, több társához hasonlóan a hazai licitálós oldalról
került hozzám, egy gyakorlott és általam is többször értékelt, kivételesen
korrekt eladótól. Állapotát tekintve a jobbak közé sorolható, ami nagy
ritkaság a hazai használtpiacon. Láttam már pl. az Ecserin olyat, aminek
mindene hibádzott, mégis az átlagos árat kérték érte, ami sajnos nem kevés
egy ilyen modellért.
Ez a változat talán a legnagyobb darabszámban gyártott
modell, itt pirosak a forgóvázmaszkok és a középsúly.

Minimális festékkopás látható a középsúlyon, de amúgy valóban
nem látszik rajta, hogy agyon használták volna.

A korszakhoz képest meglepően részletgazdag kidolgozottságú
forgóváz és annak minden eleme ékessége a modellnek. Az elmúlt évek során
összegyűjtött tapasztalatok alapján itt egy észrevételt kell tennem. A
forgóváz, képen létható bal oldali sarkán hivatalosan egy hűtőradiátor van
az eredeti mozdonyon is és a többi modellen is. Viszont ezen nem látható!
Két dolog történhetett: vagy még a gyárban rakták rosszul össze a modellt,
így voltaképpen egy selejtet produkálva, vagy pedig egy későbbi csere során
nem figyelt a modellező arra, hogy a mozdonyhoz két, különböző forgóváz
való. Ezt sajnos már nem tudjuk kideríteni, de mindenképp elgondolkodtató.
Szerencse, hogy akad még az alkatrészeim között egy pár, tökéletes állapotú
forgóváz a modellhez.

Némi árnyalati eltérés látható a két maszk között, ezért
biztos, hogy pályafutása során cserélni kellett az első orr alatti részt.
Ezt sajnos a vásárlás során nem vehettem észre több okból is...
Ezen a képen a feliratozás jól kivehető. A korszaknak
megfelelő, néhol éles, máshol elmosódott tamponozást látunk.

A modell egyik neuralgikus pontja, már csak a világítás
szempontjából, ez a terület. A homloklámpa csupán imitáció, holott szerintem
a mozdonytesten belül lenne hely a fényforrásra. Persze mindez megdrágította
volna a gyártást, ezért maradt világtalan a kis fényszóró.

A tetőn elhelyezett fékellenálás-ház burkolata mindig is
vonzotta a tekintetet. A szépen kidolgozott, finom részletek egyedüli
hátránya, hogy a több éves használat során könnyen lekopnak a kis tüskék. A
gyűjteményben vegyesen vannak olyan Krokodilok, melyeknek hiánytalan ez a
része, illetve erősen kopottas.

Oldalára borítva már kicsit többről árulkodik a mozdony. A
hajtott tengelyek alatti ballaszt kopása gyakori a pályán töltött idő miatt.
Az is egyértelműen látszik, hogy többnyire régi, kalapsínes terepasztalon
futott. A különböző csavarok még némi szervizelésre is utalnak.

Sajnos sok mozdonyom úgy pihen a dobozában, ahogy hozzám
került. Ugyan azt mondtam az elején, hogy jó állapotban van, azért a
zsűrizést erősen befolyásolja a hajtás állapota is. Az olajsár és a szöszök
viszonylag rapszodikus ápolásra utalnak, illetve a kerekek ónfilmje is
árulkodik. Lesz mivel töltenem nyugdíjas éveimet... (megjegyzés 2013-ból: a
modellt a nagy készletritkítási hullámban eladtam 2011-ben.)

Egy jó arányú mozdony, kivételesen jó futási
tulajdonságokkal. Érdekes módon erre a modellre nagyon kevés panasz van a
TT-sek körében.
|
 |