Kapcsolat: tothg@citysound.hu  
BR 254 065-6  Deutsche Reichsbahn

Berliner TT Bahnen kat.sz.:2410     1980      <<     >>
 

            FŐOLDAL | GŐZMOZDONYOK | DÍZELMOZDONYOK | VILLANYMOZDONYOK | SZEMÉLYKOCSIK | TEHERKOCSIK
 


 

Lassan eljutok oda, hogy frissítsem a korai fotókat és cikkeket. Persze ez nem lehet szisztematikus, így éppen az történik, hogy ha a kezembe akad egy régebbi modell, amiről tudom, hogy nem jó a fotó, vagy a cikk, akkor ismételten lefényképezem. Talán ez az első olyan írás, amit frissítek az elmúlt négy év során...

A német Krokodil szinte örök darabja a TT méretű vasútnak, hiszen már a kezdetekkor elkészült a modell és, mint ahogy azt már ecseteltem az első darab bemutatása során, egészen sokáig, 2009-ig gyártásban is volt. Ez is bizonyítja, hogy egy igen jól sikerült konstrukcióról van szó, ami egyértelműen a nagyvasúti eredetinek köszönhető.

Az 1970-es év persze nem csak a német vasútnál hozott változást (korszakváltás, számítógépes számozási rendszer), hanem a keletnémet modelliparban is, hiszen ekkor államosították véglegesen a korábbi Zeuke&Wegwert vállalkozást. És mivel a keleti vonalakon futó eredeti mozdonyok is átalakultak (már csak a számtáblát tekintve is), fontos volt ezt a változást a modelleknél is követni. Ezért számozódtak át a sikerdarabok és így lett a korábbi E94-ből a keletnémet rendszernek megfelelő 254-es sorozat. Nem bonyolították Berlinben, így ugyanazt a gépet kaphattuk, a 065-ös példányt, csupán az új, EDV számmal.

 

 

A modell, több társához hasonlóan a hazai licitálós oldalról került hozzám, egy gyakorlott és általam is többször értékelt, kivételesen korrekt eladótól. Állapotát tekintve a jobbak közé sorolható, ami nagy ritkaság a hazai használtpiacon. Láttam már pl. az Ecserin olyat, aminek mindene hibádzott, mégis az átlagos árat kérték érte, ami sajnos nem kevés egy ilyen modellért.

Ez a változat talán a legnagyobb darabszámban gyártott modell, itt pirosak a forgóvázmaszkok és a középsúly.

 

 

Minimális festékkopás látható a középsúlyon, de amúgy valóban nem látszik rajta, hogy agyon használták volna.

 

 

A korszakhoz képest meglepően részletgazdag kidolgozottságú forgóváz és annak minden eleme ékessége a modellnek. Az elmúlt évek során összegyűjtött tapasztalatok alapján itt egy észrevételt kell tennem. A forgóváz, képen létható bal oldali sarkán hivatalosan egy hűtőradiátor van az eredeti mozdonyon is és a többi modellen is. Viszont ezen nem látható! Két dolog történhetett: vagy még a gyárban rakták rosszul össze a modellt, így voltaképpen egy selejtet produkálva, vagy pedig egy későbbi csere során nem figyelt a modellező arra, hogy a mozdonyhoz két, különböző forgóváz való. Ezt sajnos már nem tudjuk kideríteni, de mindenképp elgondolkodtató. Szerencse, hogy akad még az alkatrészeim között egy pár, tökéletes állapotú forgóváz a modellhez.

 

 

Némi árnyalati eltérés látható a két maszk között, ezért biztos, hogy pályafutása során cserélni kellett az első orr alatti részt. Ezt sajnos a vásárlás során nem vehettem észre több okból is...

Ezen a képen a feliratozás jól kivehető. A korszaknak megfelelő, néhol éles, máshol elmosódott tamponozást látunk.

 

 

A modell egyik neuralgikus pontja, már csak a világítás szempontjából, ez a terület. A homloklámpa csupán imitáció, holott szerintem a mozdonytesten belül lenne hely a fényforrásra. Persze mindez megdrágította volna a gyártást, ezért maradt világtalan a kis fényszóró.

 

 

A tetőn elhelyezett fékellenálás-ház burkolata mindig is vonzotta a tekintetet. A szépen kidolgozott, finom részletek egyedüli hátránya, hogy a több éves használat során könnyen lekopnak a kis tüskék. A gyűjteményben vegyesen vannak olyan Krokodilok, melyeknek hiánytalan ez a része, illetve erősen kopottas.

 

 

Oldalára borítva már kicsit többről árulkodik a mozdony. A hajtott tengelyek alatti ballaszt kopása gyakori a pályán töltött idő miatt. Az is egyértelműen látszik, hogy többnyire régi, kalapsínes terepasztalon futott. A különböző csavarok még némi szervizelésre is utalnak.

 

 

Sajnos sok mozdonyom úgy pihen a dobozában, ahogy hozzám került. Ugyan azt mondtam az elején, hogy jó állapotban van, azért a zsűrizést erősen befolyásolja a hajtás állapota is. Az olajsár és a szöszök viszonylag rapszodikus ápolásra utalnak, illetve a kerekek ónfilmje is árulkodik. Lesz mivel töltenem nyugdíjas éveimet... (megjegyzés 2013-ból: a modellt a nagy készletritkítási hullámban eladtam 2011-ben.)

 

 

Egy jó arányú mozdony, kivételesen jó futási tulajdonságokkal. Érdekes módon erre a modellre nagyon kevés panasz van a TT-sek körében.