Kapcsolat: tothg@citysound.hu  
MÁV 242-es sor. Áramvonalas gőzmozdony   Ep3.

Modelitt - GabaTT      2008                            <<     >>
 

            FŐOLDAL | GŐZMOZDONYOK | DÍZELMOZDONYOK | VILLANYMOZDONYOK | SZEMÉLYKOCSIK | TEHERKOCSIK
 


 

Egy igaz kuriózum kerül most sorra. Különlegesség a maga nemében, egyaránt, mint nagyvasúti jármű, illetve, mint vasútmodell. Enyedi László és Lehoczki Gábor, azaz Modelitt Mester és a GabaTT műhelyének egyik közös gyöngyszeme gördülhetett a fényképezőgép objektívje elé.

A hazai, kisszériás gyártás hosszan tartó - mondhatni, hogy keserves - átalakuláson megy át. Ennek része, hogy saját, szerény eszközeimmel megpróbálom az általam ismert és nagyban elismert mesterek munkáit propagálni, használható fotók és tapasztalatok közreadásával olyan TT rajongókhoz is eljuttatni, akik nem találkozhatnak a kisszéria eme képviselőivel. Mint ahogyan más esetekben is gyakorlat volt, itt is igyekszem tárgyilagosan megosztani az olvasóval a modellel kapcsolatos gondolatokat, tapasztalatokat. Bízom benne, hogy ezek a cikkek szélesebb körben népszerűsíthetik a kommunikációs és marketing eszközöktől kissé távol álló mesterek munkáit, illetve a leírtak egyfajta visszajelzésként is szolgálhatnak az alkotóknak. A távlati cél mindenképp az, hogy ráébredjenek a kisszériás mesterek is, hogy hírverés nélkül a mai világban nem lehet már érvényesülni. Tény, hogy a jó bornak is kell már a cégér...

 

1936 és 1939 között épült 4 darab a MÁV leggyorsabb, szertartályos gőzmozdony-sorozatából. Berlin és Hamburg között az egyik példány egy tesztfutás során óránként 152 km-es sebességet ért el, viszont 1961-ben a 002-es gép a Püspökladány és Biharkeresztes közötti szakaszon 161 km-es sebességet ért el, így 1961-ben világrekorder volt.

A mozdony a Ganz és a MÁVAG versengésének eredménye volt, hiszen míg az előbbi ekkortájt alkotta meg az Árpád sínautóbusz típust, az utóbbi a 242-essel rukkolt elő. A magyar vasúton akkoriban 100 km-es maximális sebességű vontatójárművek voltak, így mindenképp nagyságrendekkel komfortosabb és gyorsabb közlekedés lehetősége nyílt meg a nemzeti vasútvállalat előtt. A nagy sebességhez a legideálisabb a 2'B 2' tengelyelrendezés volt. A futókerekek mindkét végen forgóvázba ágyazódtak, a csatolt kerekek viszont nagyon szoros csapágyazást kaptak, így a mozdony még a kevésbé jó szakaszokon is 20-30 km-rel gyorsabban haladhatott, mint más konstrukciók. A 200-250 km-es hatótávolság és a 120 km-es sebesség könnyű gyorsvonatok továbbítására tette lehetővé a mozdonytípust.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az évek során az állományba vett négy példány különféle külsővel rendelkezett, egyedül a koporsó formájú, áramvonalas burkolat volt állandó. Ezért hívják a vasúti zsargonban Koporsónak a típust. Egykoron például világoskék színe volt és füstterelőket is kapott.

 

Juhos Sándor felvétele

A megmaradt, utolsó példány, 2002-es felújítása során zöld lakkozást kapott Istvántelken. Ekkor már hiányoznak róla a felső kapaszkodók és extra homloklámpát kapott az elején. Ebben az állapotában tekinthetjük meg ma is a Vasúttörténeti Park bemutatóin, illetve nosztalgiamenetek élén.

 

 

A tesztben szereplő modell a korábbi, fekete festésű változatot reprezentálja a Modelitt műhely és a GabaTT műhely tetszetős kooprodukciójában. A kasztni nagy precizitással öntött műgyanta, huzal és maratott réz kiegészítőkkel, Enyedi Laci keze munkáját dícséri, mig a hajtás Lehoczki Gabi egyedi tervezésű, kézzel megépített produktuma.

 

 

A modellépítés minden elemében kompromisszumokon alapul, ezért a készítők nem kis feladat elé kerültek, amikor az áramvonalas mozdonyt eredeti arányaival kívánták megépíteni TT méretben. A figyelmes szemlélő rögvest észreveszi, hogy a modell gőzhengerekre nyúló borítása nem olyan mély, mint az eredetin. Itt kellett meghozni az egyik olyan döntést, miszerint a forgóvázak sokkal nagyobb szögű elfordulása érdekében helyet kell hagyni nekik, hiszen az eredeti gépen ez az oldalmozgás csupán majd' 3 fok körüli, megfejelve 70-70 mm oldalirányú tengelymozgással. Ez az ívkövetés viszont TT-ben nem megfelelő, ezért kellett öblösebbre és rövidebbre formázni a burkolatot. Ez a kérdés egyébként örök problémaforrás, hisz a Roco 18-asánál is esett arról szó, hogy milyen "trükkökkel" oldják meg a modellgyártók az extrém ívkövetést a burkolt kerekek környezetében.

A 242-es esetében pont a hengerek burkolata miatt nem lehett megoldani, hogy működő Heusinger-mű legyen a rudazatban, hiszen annak elfordulását mer nem lehetett volna integrálni a rendelkezésre álló helyre. Így a hajtórúd csupán imitáció és fixen lett rögzítve.

Többszöri szemrevételezés után jöttem rá, hogy mi hiányzik még a modellről... Ha jól megnézzük az eredeti fotókat, akkor láthatjuk, ahogy a kémény alatt megtörik az oldallemez és a füstkamra ajtónál is egy érdekes találkozási pontban futnak össze az élek, ami a modellen nem köszön vissza. Szerencsére csak a sokadik mustra után tűnt fel, így nem is akkora probléma...

 

 

A konstrukció ezzel szemben nagyobb szabadságot enged a hátsó futókerekek forgóvázánál. Bár a mozdony arányai nagyon jól sikerültek, mégis hiányolom a féktuskók körüli terület részletesebb kidolgozottságát. Ez a profilképp ismételten felhívja a figyelmet a kevésbé korszerű kapcsolóra is, ami az egykori BTTB "pajzsos" szabványának amolyan hajlított kivitelű torzója. Sajnos nem került a modellre NEM szabványú kapcsoló foglalat, holott a gyűjtők zöme már korszerű gördülőállománnyal rendelkezik. A készítő mesterek indokai szerint "ez így is jó", illetve szerintük többletköltséget generál a modern alkatrész. Ez részben igaz persze, hisz egy ilyen modell árához képest az a pár filléres kuplung-foglalat nem oszt, nem szoroz...

Ennél a fotónál kell felhívnom a figyelmet a kisszériás összeszerelés egyik hátrányára, miszerint a jó minőségű gyantaöntés fél siker lehet. Ugyan azt írtam az elején, hogy nagy precizitású a kasztni leöntése és ez így is van, de sajnos a nálam landolt példány egy apró, talán glettelési figyelmetlenség áldozata lett.

Nézzük csak az eredeti fotót:

 

 

A pályaszámtábla alatti terület igencsak karcos és zárványos, amit a festés előtt egy finom gletteléssel el lehetett volna tüntetni. Ezt én is csak az átvételt követően vettem észre, holott a modell járt már az építőjénél garanciális igazításon, mert a számtábla kicsit ferde volt, így már nem volt kedvem ismét megválni a kincstől. Úgy érzem, hogy ezt az apróságot meg kell említenem annak érdekében, hogy a készítők sokkal több figyelmet fordítsanak a "MEO"-ra. Természetesen a hibát a fotózást követően az ismert módszerekkel palástoltam, csak azért, hogy ez az apróság ne rontsa a modell kiváló összhatását. Persze ettől függetlenül a kis stigma ott van a modellen, de ez már legyen az én problémám...

 

 

A magam részéről nem tartom sokra a gyantaöntést, ugyanis eddig meglehetősen silány eredményekkel találkoztam: elnagyolt felület, torzult forma és hanyag kivitelezés. Enyedi Laci 242-esénél - köszönhetően a forma nagyszerűségének - a műgyanta kasztni rendkívül szépre sikeredett. Bátran mondhatom, hogy ezzel a kidolgozottsággal túlmutat még a nemzetközi élcsoporton is. Igaz, hogy az áramvonalas kiképzésnek köszönhetően nem sok részlet tárul fel, de sokszor a legegyszerűbb dolgokat a legnehezebb megvalósítani. Az orr rész hágcsói hajlított huzalból készültek, tetszetős az ütközők körüli, egyedi környezet is. Ismét meg kell akadnom a messze nem korszerű kapcsolón, mely szerintem nem illik a mozdonyhoz. A Tillig bármelyik alsó bekötésű, mozdonykuplungja megfelelne erre a célra.

 

 

Szépen kapcsolódik a műgyanta házban kivágott elemekhez a fémből vágott kiegészítés. Itt is meg kell jegyeznem, hogy ha mondjuk a BR01-es féktuskó-blokkja lett volna a két futókerék közti terület mesterdarabja, akkor igazán kifogástalan lenne ez a terület is.

 

 

A kétirányú üzemmódhoz alakított tetőszellőzés beömlő nyílásai remekül adják vissza az eredeti mozdony tetőkiképzését. A vezetőállás sárga színe az eredetinek megfelelő színvilág, ezért külön gratulációt érdemelnek az építők. Apró észrevétel a bevágott plexiablakhoz, hogy a műanyag fényvezetési tulajdonságának kiküszöbölése érdekében, fekete lakkfilccel kellett volna kihúzni az éleket, így jobban belesimulna a környezetébe.

 

 

A 242 003-as mozdonyt ebben a formában, fekete színben és a tető élein végigfutó kapaszkodóval készíti a két a mester. Persze igény szerint a zöld változat is megépíthető, annak is a mai, kapaszkodó nélküli változata.

 

 

Minden egyedi, vagy igényes modellen találunk valami blikkfangot. Ez alól jelen modell sem kivétel. Mindig megcsodálom, amikor egy-egy apróbb alkatrészre külön figyelmet fordít a gyártó, vagy a készítő. A nagyvasútnál pl. ezt a területet csakis felüljáróról vehetnénk szemügyre, ezért is különleges. A réz színűre festett - remélem jól tudom - gőzsíp és harang vonzza a tekintetet. A mögötte látható csavar szükségszerű megoldás, de szerencsére diszkréten olvad bele a fekete kasztniba.

 

 

A mozdony pályaszámtáblája a mai követelményeknek megfelelően rézmaratott elem, bár tudjuk, hogy akár fotolitografált technológiával ennél jobb olvashatóság érhető el, mégis megfelelő ez a felbontás, hiszen itt a fényképezőgép makrója segített nekünk, amit szabad szemmel, a terepasztalon történő mozgás közben nem igen fedezünk fel.

 

 

Kerülve a szuperlatívuszokat, mégis azt kell mondanom, hogy a jól eltalált, apró "finomságok" sokat dobnak a modellen. Ilyen a rézszínűre festett lámpakeret is. Természetesen a modellben menetirány szerint váltó, sárga LED világítás van, amely nagyjából megközelíti az eredeti, fényszórós színhőmérsékletet.

 

 

A mozdony hátsó traktusa ennél már nem is lehetne egyszerűbb. A burkolt szertartály és az egyenes hátfal abszolúte fantáziátlan - mégis része ez a forma a XX. század emblematikus design elemeinek. A réz lámpakeretek és a helyes "hajóablakok" mégis feldobják az egyenes hátfal egyhangúságát.

 

 

A kissé komor, de mégis lenyűgöző hangulatú mozdony futóművének alapja a Tillig BR01-esétől vett, két csatolt tengely, illetve az ugyan ennél, vagy akár a BR35-ös mozdonynál is alkalmazott, első futó kerekek párban építése, forgóvázban. Ezek a futó-forgóvázak viszont nem azonosak a Pacific rendszerű, BR01-esével, mert itt a tengelytáv 1 mm-rel nagyobb, mint annál, ezért Lehoczki mester teljesen új mechanikai elemet szerkesztett.

 

 

A modellvasútnál elvárt extrém ívsugár miatt a forgóvázak királycsapjai a belső tengelyek vonalán belül helyezkednek el és látható, hogy az orrburkolat a futókerekek vonalában ki lett könnyítve, így biztosítva az R310-es ívekben való, problémamentes haladást.

A korábban említett BR01-es kerekek sajátossága, hogy az eredeti modellen nincs ellátva tapadógyűrűvel, ezért itt - mivel ez hajtott tengelyként funkcionál - ezt is meg kellett oldani. Lehoczki Gabi egész egyszerűen vájatot esztergált a kerékbe, így már van helye a guminak. Ezen a képen látszik, hogy a rudazat meddig tart, hisz a hengerek és a hajtómű nem fért volna el a burkolat alatt. A nagy méretű fogaskerék az áttételezés tudatos tervezéséről tanúskodik. És való igaz, a modell mérethelyes sebessége megfelel az eredetinek. Nagyon alacsony feszültségen indul a mozdony és a szabályzó alacsony állásánál már igen gyorsan fut. Érdekes, hogy PWM vezérlésnél "0" állásban is mozog a modell, ezzel is a hajtás nagyszerűségét tárva elénk.

 

 

Tehát eltekintve attól a csekély negatívumtól, melyeket kiemeltem a teszt során, egy kimondottan jó tulajdonságokkal bíró, a kisszériások között is egyedül álló modell bemutatóján vagyunk túl. A nem tetsző tapasztalatok is inkább optikai és könnyen orvosolható problémákra mutatnak. Miközben itt járattam a modellt, eszembe jutott, hogy valahogy azért lehetett volna imitálni a hajtórudazatot anélkül, hogy meg kellene építeni a gőzhengereket. Ha lenne időm, akkor biztos szerkesztenék bele egy vízszintes mozgás fogadására alkalmas kulisszát a második futókerék fölé, így nem kellene fixen rögzíteni a rudazatot és meglenne az illúzió, hogy valós hajtása van a mozdonynak. De ez már tényleg szőrszál hasogatás...

Nagyon bízom benne, hogy a modell építői, Enyedi Laci és Lehoczki Gabi megtartják jó szokásukat és még sok, hasonlóan kidolgozott modellel örvendeztetnek meg bennünket, TT-seket.