
Egy igencsak érdekes kezdeményezés eredménye ez a modell. Igazán a fene sem
tudja megmondani, hogy Michael Tillig (kistillig) cége, a nagy gyártóbázis
tőszomszédságában működő, Modellbahn Manufaktur Sebnitz miért döntött úgy,
hogy 2008-ban kisszériásként dobja piacra a MÁV 520-asát. Nyilvánvaló okok
azért vannak: az 520-as a klasszikus 52-es sorozat mozdonya és a háborút
követően került belőle bőven a szovjetekhez. Így az alapmodell nem kérdéses,
hisz szériában kapható. Az igazi kihívás - és talán éppen ezért a kisszériás
besorolás - a többitől eltérő alkatrészek elkészítése volt.
Nos erre a kis történetre fogunk kitérni az elkövetkező
pár bekezdés erejéig. Előre kiemelve, hogy a modell nem kevesebb, mint 300
eurós áron (na jó, pontosan 299-ért) jelent meg 2008-ban a Sebnitzi Shop
újdonságlapján. A hazai terjesztést a VasuTTmodell.hu vállalta fel a
kurzusnak megfelelő, 75 ezer ft-os áron, ami mai szemmel nézve nagyon jó
volt, de a magam részéről akkor nem vállaltam be a mozdony beszerzését. Hogy
mégis hogy került a gyűjteménybe, arról majd kicsit később...
A mozdonysorozat életútját minden vasútbarát ismerheti. A német 52-es
sorozat, vagy más nevén a háborúsmozdonyok története, oly sok mindehez
hasonlóan a XX. században, a háborúhoz kapcsolható. Erről nagyon sok helyen
esett szó, igazán nem térnék ki rá. A mai ifjúság számára már csak szimpla
történelmi tényezőként felemlíthető szovjet birodalom szerepe az 520-as
sorozat életútjában nyilvánul meg. Annak ellenére, hogy a németekkel "egy
oldalon" helyezkedtünk el a háborúban, a mozdonyt mégis meg kellett
vásárolnunk az oroszoktól.
Hozzájuk nagyon egyszerűen, mint rekvizítum került át, így a
csupán csak pár éves szolgálatra tervezett mozdonyok második, sőt további
lehetőséget kaphattak a szovjet újraelosztás következtében. Magyarország
1963. nyarán vásárolta meg azt a száz darab mozdonyt, ami később fontos
részét képezte az akadozó dízelesítési programban vergődő, magyar vasútnak.
Talán ezért is hívják "Hruscsov dízelnek" a nagyvasat.
A modell eredetije, a 034-es számú gőzös a mai napig
megtekinthető a budapesti Vasúttörténeti Parkban.
Hogy miért esett a sebnitzi vállakozásnál éppen erre a
mozdonyra a választás, egyfelől egyszerű: az orosz TE3-as pontosan így néz
ki, ezért a kisszériás frizírozást két vasúttársaság felé is le lehetett
tudni, remélve a két piac megfelelő felvevő erejét. No ez utobbi - az előző
melett - sem jött be...

Az első szemrevételezés rögtön el is helyezi a modellt a
gyűjtő saját maga által felállított sorrendiségébe. Nem mondom, hogy nincs
az első tíz között, de azért nem is nevezném versenyre, ahol a kivitelezést
is pontozzák.
Rögtön feltűnik a "kamáslis", vagy díszfestéses vezérmű,
illetve keréksor. Tudomásom szerint közforgalomban így, ebben a parádés
festésben nem közlekedett. Általában feketére volt minden festve, még a
németeknél megszokott pirosat sem kapta meg a nyilvánvaló, háborús feladatok
miatt. Ez a fehér peremezés a Füstiben kiállított mozdonyra jellemző. Ergo,
a sebnitzi manufaktúra egy szobormozdonyt alkotott meg a piacnak, kemény 300
euróért.

Amíg a kerekek és a rudazat fehérje olyan silányra
sikeredett, hogy akár még a nyomkarimákig is elér, azokról lepattogzik, sőt
a használat során még a rudazatról is lepereg, addig a modell - nem túláradó
- feliratozása igencsak korrekt. Igaz, hogy tudomásom szerint az oldalsó
pályaszámtáblákon ott kellene lennie a vöröcsillagos címernek is.
Túllépve ezen a gondon, azért meg kell állapítani, hogy a
kézzel készült alkatrészekkel frizírozott modell nem csúnya. Sok támadás éri
a modellt, de jelen esetben nem szegecsszámlálóként vizsgálom, hanem mint
egyszerű modellkedvelő. És így, az előzőektől elvonatkoztatva, nekem bejön.

Ugye a háborús igények és a minimalizált költségek miatt
számos dolog lekerült róla, így a füstterelő, vagy az 50-es sorozatnál oly
markáns, ferde orrkiképzés, viszont felkerült pár apróság is, ami szemmel
láthatóan nem a Tillig nagyüzemi fröccsöntödéjéből került ki. Ilyen és
szemet gyönyörködtető a kazán oldalán végigfutó összes cső, ami a
szériamodellen nem külön alkatrész. A rudazat a "legújabbkori" Tillig
gőzösgyártás típusterméke, azaz a lágy, rugalmas műanyagból fröccsöntött
készlet, ami a hajtott kerékszám függvényében változik hajtórud-hossz
tekintetében. A Hausinger vezérmű jól sikerült, jól bejáratott alkatrész,
ezzel semmi gond. Csak az a festés ne lenne rajta...

Mint ahogy már említettem, a különféle rudazatok, vezetékek,
csövek, mind egyedi készítésűek (talán közelítünk a 300 eurós vételárhoz),
remekül ötvözve a sorozatban gyártott fődarabok finoman kidolgozott
felületével. Na jó, azért a kézzel készült alaktrészek sesetében látható a
festés elnagyoltsága, főleg az, hogy ezeket néhol ecsettel kellett
összeszínezni. A képen tán érzékelhető az irányváltó rudazat festésénél.

A kazán tetején látható apró csapok, gőzsíp, kiegészítők,
mind egyedi munka. Akárcsak a homokoló csövek a dómtól lefutva a keretig.
Típusdarab, de nagyon attraktív a generátor egység is.

A sorozatra jellemző lényegi eltérés: a füstkamra ajtó. A
nagy zsanérok jelzik, hogy a német "nagytesónál" az egész orrfelület nyílt,
míg a magyar (orosz, cseh és egyéb társainál) egy külön, kisebb,
"egyemberes" kamraajtó került rá. Igazán a súrló fényben látszik, hogy mely
elemek készültek kézzel.

A szerkocsi a sorozattól megszokott Wannentender, azaz
fürdőkádszerkocsi. Ezen különösebb változást nem látunk, hacsak nem
figyelünk fel a rejtőzködő, fehér abroncsokra, vagy az elegánsan egyszerű
pályaszámtáblákra. Sajnos a szerkocsi sarka festékhibás. Ez már egy kicsit
előre vetíti az írás slusszpoénját...

Több gyűjtő és modellező barátom panaszkodott a mozdonyra.
Persze megvannak az ő szempontjaik is, van aki üzemszerű, közforgalmi
működésre szánja a modellt, ezért jelentősen át kell alakítania a feladatra,
hisz ez így, csak egy szobormozdony. Ezt azért meg kell, hogy cáfolják a
futási tulajdonságai, hiszen a modell a sorozat 52-es futóművét, hajtását
kapta, tehát kifogástalan, halk és erős járása van. Köszönhető a
korszerű(bb) motornak, a tapadógyűrűknek és remek technikai megoldásoknak.
Mert hogy az összes kerék szedi az áramot, egy négypólusú csatlakozó köti
össze a két egységet, így az áramon túl az első-hátsó LED-ek is kapnak
feszültséget. A modell remekül digitalizálható.

Az utolsó kép utánra szánom a lényeget. Ez a fotó a korábban
már említett Helicon Focus program segítségével lett ilyen. Ugyanis az
utóbbi időben - ez látható is a képeken - egy újabb, DSLR géppel dolgozom,
ahol az objektív adott fókusztávolságú, az ezt megelőző szuperzoom gép macro
lehetőségeihez mérten jóval kisebb mozgástérrel, viszont leírhatatlanul
szélesebb optikai lehetőségekkel bír. Ennek egyik legfontosabb eleme, hogy
extra blendékkel (22-27) tudok fotózni, jó hosszú záridővel (1/10, 1/6,
1/4), amihez viszont stabil fényforrások kellenek. A világítást újabban
LED-es kameralámpákkal oldom meg.
Ennek ellenére nincs az a szűk blende, ami egy húsz centis
mozdonynál az egész hosszra kiterjedő mélységélességet tudna biztosítani egy
ilyen "skurcos" felvételnél, ezért szükség van egy kis szoftveres
segítségre. A Helicon Focus program tökéletes megoldás erre. Itt nyolc
eltérő fókuszállású fotó lett egymásra merzselve, így adva ki a teljes
hosszában éles képet. Érdemes letölteni a 30 napos próbaverziót:
www.heliconsoft.com
És a lényeg. A modellt 2010-ben tudtam megvásárolni
Leuna-ban, az akkor aktuális AKTT vásári napon, mindössze 99 euróért. Ez az
ár már mindenképpen arra ösztökélt, hogy a mozdony bekerüljön a
gyűjteménybe. Köszönöm útitársaim szemfülességét, hogy észrevették azt a pár
(talán 5-6) maradék mozdonyt, amik között ott volt ez a magyar példány is.
Az ár nyilván tükrözi a széria sikerét. Egyes források szerint 20-25 db.
készülhetett belőle és az amúgy jelentős első hullámos, magyar érdeklődés
után mégis maradt még pár darab a gyártónál. Persze az sem elképzelhetetlen,
hogy ezek már amolyan selejtek (kopás a tenderen), amit nem lehetett a 300
euróra belőtt piaci szegmensbe beengedni. De egy a lényeg, hogy sztirolban,
karton nélkül de az összes kiegészítőjével sikerült megszerezni a
bolti pályafutásának legalacsonyabb vételárán. |