Kapcsolat: tothg@citysound.hu  
BR 93 1053  Deutsche Reichsbahn  Ep4.

Jago kat.sz.:113 935      2008?                           <<     >>
 

            FŐOLDAL | GŐZMOZDONYOK | DÍZELMOZDONYOK | VILLANYMOZDONYOK | SZEMÉLYKOCSIK | TEHERKOCSIK
 


 

Ismeretlen vizekre evezünk ezzel a modellel, ugyanis a JAGO márkanév, több, hasonló gyártóval egyetemben a különlegességet és az igényes, kisszériás modellépítést reprezentálja a TT méretben. Olyannyira, hogy ez a mozdony hosszú évek óta az első, ilyen kategóriájú modell a gyűjteményben. Sokáig számomra is ismeretlen volt ez a gyártó és a mai napig is igen sokan vannak az 1:120-as méretarány kedvelői között, akik nem ismerhetik az ilyen szintű modelleket. Nekik is szóljon ismeret bővítésül ez a bemutató.

 

forrás: http://www.ahrdorf.de/html/baureihe_93.html

Az egykori porosz T14-es is egyike azon, német gőzmozdony sorozatoknak, amelyekben nem is annyira egyértelműen lehet meghatározni a főbb ismertető jegyeket. Találtam a sorozathoz tartozó jellegrajzon 4 és 5 csatolt kerekű változatot is. De egy biztos, hogy a Jago által megalkotott modell a T14.1-es alsorozat tagja. Abból is a hosszabb szertartályos kivitel. A T14.1-eseket az eredeti fősorozat 1914-es indulása után 1918-19-től gyártották egészen 1924-ig. Igen nagy, egyes források szerint 1500 db-os példányszámot is megélt a konstrukció.

A későbbi besorolás szerint a BR93 5-12-es csoportba tartozik a mozdony, a maga 1053-as pályaszámával. A mozdonyok nagy részét a DB-nél már a '60-as évekre mind szétvágták, a DR-nél még bő egy évtizedig húzta tovább.

A bemutatóban szereplő modell a negyedik korszakot reprezentálja és érdekessége, hogy a 2004-2010-es időszakban egyik JAGO katalógus sem mutatta be.

 

 

Maga a modell a német gőzmozdony modellezés stílusjegyeit viseli magán és mondhatnám, hogy tökéletes mozdonyépítést látunk, de mégsem. Csak elöljáróban annyit, hogy a JAGO modellek, akárcsak a szebb napokat megélt JATT elődcég termékei a TT-s modellkínálatban a felsőbb árkategóriát képviselik, ezért a gyűjtő joggal várja, hogy minden elemében tökéletes modellt kaphasson a kezébe. Nos ez sajnos nem sikerülhet mindig...

 

A kezdő mondat mégis azért lehet jogos, mert a nagyszériás Tillig (és most már Roco is) szortimentje az igazi, nagy klasszikusokat hozza - vagy legalább is mi TT-sek ezeket a formákat szoktuk meg a gyártóktól -, így az egységes kinézettől eltérő modellekre már nagy csodálattal nézünk és ha az első pillantás pozitív eredményt hoz, akkor hajlamosak vagyunk a túlértékelésre. Pedig a második blikk hozza a megdöbbenést... Hiszen az 1'D'1 tengelyrend nem ismeretlen, ugyanis a jó öreg 86-os is ilyen lábakon jár. Mégis, a hangsúlyosabb szertartály és a nem annyira "Bubikopf" védház máris merőben más fazont kölcsönöz a mozdonynak és ettől el is aléltam.:-)

 

 

Na persze a 86-osoktól igen messze áll ez a mozdony, hiszen jóval korábban tervezték és a 20. század elején szükséges tömegelosztási és gépészeti elveknek megfelelve, robusztusabb a futókerekek környezete. Így kapásból hosszabb ez a mozdony, mint a hasonló tengelyszámú, későbbi, egységmozdony.

A kézi munka már ezen a közelin is tetten érhető, ugyanis a pirosra festett élek kissé bizonytalanabb ecsetvonásokat mutatnak. De továbbmegyek: a futókerék "agya" amolyan sorjázatlan, esetleges munkára utal...

A füstszekrény szegecselése hatásos, de mégis, mai szemmel az ember már finomabb imitációt vár.

 

 

A korábban megszokott szériamodellek esetében nem találkozhattunk ennyire részletgazdag leképzéssel, talán pont azért, amiért ugyanez a mai modellezésben súlyos eurószázasokat jelent a végárban. Érdekes, hogy egyes részleteket a Tillig azóta már sokkal szebben meg tud valósítani, míg más alkatrészek az ilyen kisszériásokon sikerülnek jobban. Mindenképp előny a fém rudazat, amelynél valóban érezzük az anyagot, semmint a nagyszériások műanyagból fröccsöntött, nyeklő-nyakló "fogpiszkálóinál". Érdemes megfigyelni a víztartály alatti lemez hullámosságát...

 

 

Mi teszi mássá a kisszériást a nagyüzemitől? Nyilván a részletek és azok kidolgozása is. Általában eddig úgy vélekedtünk, hogy a kisebb példányszámban legyártott, ámbár húzós árú modelleknél a kézzel felrakott apróságok - melyek a gőzösöknél kiváltképp indokoltak - emelik a mozdony színvonalát. Ezzel nincs is gond, sőt a nagyvasútnál se nagyon látni makulátlan párhuzamosságú, szálegyenes csövezéseket, mégis, mióta pl. a Roco bemutatta a 18-as gyorsvonati gőzösét, azóta tudjuk, hogy tart már ott a műanyagipar és a szerszámgyártás, hogy minden apróságot le lehet modellezni. Ilyen formán a JAGO elzáró szelep imitációi megmosolyogtatnak.

 

 

Persze nem szeretném azt a látszatot kelteni, hogy minden részletében kritizálom a JAGO modelljét. Nagyon fontosnak tartom, hogy azokat a mozdonyokat, amelyeket a nagy gyárak nem gyártanak - az okok sokfélék lehetnek, talán az egyik legfontosabb, hogy kevésbé van hozzá gördülőállomány..., nem tudom - mégis elérhetővé teszik a neves kisszériások. Érdemes megemlíteni a JAGO mellett a Beckmann-t, a Kittler-t, az MMS-t, a Crottendorfiakat, sőt a Stromlinie.eu-t. A Gützold már inkább a szériagyártók csapatát erősíti. Természetesen ezen gyártók egyfajta rangsorba rendeződnek a produktumaik alapján. Sajnos meg kell jegyeznem, hogy jelen modell gyártója nem az első helyen végzett. Csíkos barátom szerint inkább az utolsón...  Hozzáteszem, hogy igazi összehasonlítási alapom csak akkor lesz, ha majd mindegyik firmától érkezik hozzám legalább egy-egy bemutatásra szánt mozdony...:-)

 

 

Egyébként a modellnek nagyon jók az arányai, sikerült a leképzés. Az apró kiegészítők nagyon feldobják és igazi gőzmozdonyossá teszik a kinézetet. Ha az ára alapján prémium kategóriába kell sorolni a modellt, akkor felmerül a kérdés, hogy vajon miért pontatlanok a festési határok. Miért lett fekete a hágcsó, amúgy piros része?

 

 

El kell árulnom, hogy több héten keresztül írom ezt a tesztet és talán még nem okozott ennyi gondot és fejtörést egy ilyen mozdonyleírás összehozása. Úgy érzem, hogy kicsit csapódom a két véglet között. Pont ezért nem is fogom felülírni a korábbi mondataimat, hadd lássék belőle, hogy maga a modell (és rajta keresztül a gyártó) mennyire képes megosztani a modellrajongót, azon belül is tudatos szemlélődőt. E sorok írása közben is kézbe vettem a modellt és megint egy kicsit elmozdultam a pozitív irányba. Minden fanyalgás ellenére a mozdony tekintélyt vív ki magának, mert a legfontosabb tényező, hogy fémből készült a kasztni, nyomban felülemeli a szériákon. De máris visszaránt a tény, hogy hoppá, a Roco 18-asa is fémöntvény karosszériaelemekkel büszkélkedhet - nagyjából hasonló árszinten. Holott ő sorozatmodell...

De, mint tudjuk, a fémnek merőben mások az öntési tulajdonságai, mint a műanyagnak, ezért a felületkidolgozás is másként sülhet el. A kisszériás ettől válik mássá. Nyilván hamarabb látszanak a gyarlóságok, de éppen ezért lehet tiszteletünk és csodálatunk tárgya, hiszen látszik a kézimunka az anyagban.

 

 

Éppen ezért zavarosak az illesztések, de mondom, ez sem ronthat az összhatáson. Persze megint morog a kisördög, hisz egy ilyen árszabású modellnél legyen már egyenes a láthatóan fröccsöntött, műanyag ütköző, szükségszerűen megmaradó öntés-illesztési vonala és illeszkedjenek jobban a laternák is pl. Az utólag ragasztott légtartály is kicsit illúzióromboló lehet...

 

 

A modell üzemszerű látványa ehhez hasonló és ebből az aspektusból már semmi rossz szavunk nem lehet. Ok, elfogadom, hogy makro lencsével, lupéval nem ér kritizálni ebben a méretarányban, de néha elszalad az emberrel a ló...

 

 

A záróképhez csupán annyit tennék hozzá, hogy kicsit zavaró a füstszekrény enyhe, felfele ívelése, ami nem a közeli fotózás okozta torzulás következménye, hiszen a kezdő fotón is tetten érhető ez az apróság...

 

Tehát ahogy írtam fentebb, kicsit furán érzem magam ennél a mozdonyleírásnál, mert egyfelől átjár az a határtalan - gyűjtői - érzés, hogy birtokomban lehet egy, a vezető kisszériások sorából érkezett, ritka modell, ami ráadásul egy csodaszép mozdonyt képez le, viszont másfelől ebben a modellben testesül meg a JAGO gyártási- és üzletpolitikája, ami egy kicsit már idejétmúltnak tűnik manapság. Furán hangzik ez akkor, amikor a magyar modellező "földbe verhetné a hátsóját", ha ilyen mozdony kerülne ki kezei közül, ráadásul magyar vonatkozásban. De ez itthon van, távol a nagy múltú modellgyártóktól, viszont a német piacon már elvárás a high-tech alkalmazása, annak lefordítása akár a mi méretünkre is. Látványos ez a fejlődés, hiszen ma már a net segítségével nyomon követhetjük, hogy hova fejlődik a Gützold, vagy a Schirmer egy-egy gőzösmodell fejlesztésekor. Azért említettem pont őket, mert mindegyiknek van a JAGO-val azonos típusa. Az mindenesetre tanulságos, hogy hogyan lehet még "rossz" modellt is építeni akár saját, akár átvett alkatrészekből. És ez a tapasztalat még a hazai modellépítőknek is előnyére válhat...