Kapcsolat: tothg@citysound.hu  

MÁV M44 sorozatú dízelmozdony  M44 076  Ep.: 5

Hubert Ferenc műhelye                             2012.                                       <<   >>

            FŐOLDAL | GŐZMOZDONYOK | DÍZELMOZDONYOK | VILLANYMOZDONYOK | SZEMÉLYKOCSIK | TEHERKOCSIK
 

 

Hubert Feri ismét alkotott. Mondom ezt azért, mert újfent egy csodálatos modell landolt a gyűjteményben. Feri nagyon magasra helyezte a modellépítés mércéjét. Mivel TT-ben igen kevés a hazai típusokat készítő mesterek száma, így nagyjából két ujjunkat kell használnunk, ha a minőségi eredményt elérő műhelyekről beszélünk. Úgy látszik hosszas rágódás vezet el odáig, míg egy elismert modellkészítő igazán korszerű végeredménnyel áll elő. Rengeteg a kompromisszum és ezek között, mint megannyi gátló tényező között kell egy nagyon keskeny mezsgyén haladni, hogy sokaknak megfeleljen az elkészült modell. A fizika törvényszerűségeit nem lehet meghazudtolni, ám a rendelkezésre álló anyagok egyre bővülő köre mégis a megoldások tárházát biztosítja számunkra. Ehhez járul a nyitott szemmel járás, amikor is a modellkészítő számba veszi mindazon lehetőségeket, amelyek választ adhatnak egy-egy bonyolultabb kérdésre. Egészen konkrétan számolni kell a kézenfekvő gyári megoldásokkal, illetve olyan, már más esetekben bizonyított eljárásokkal, amelyek - akár kis változtatással - átemelhetők egy új modell megépítéséhez. Feri sokat töprengett a Bobó hajtás megoldásán. Mivel a mozdony csap- és tengelytávolsága eltér a nagy sorozatokban kapható hajtásoktól, így meg kellett találni a megfelelő lelket a mozdonyhoz. Más modelleknél már vegyes eredménnyel szerepelt a cseh származású, réz hajtás, aminek első említésekor jelentős szkepszis alakult ki a gyűjtők körében. Ismerve a hajtás tulajdonságait, azt a tényt, hogy az egyes sorozatok egyáltalán nem hasonlítanak egymásra, sőt némelyikben olyan csapnivaló motor van, hogy még digitalizálásra is alkalmatlan, meglepődve vettük kézbe a null szériát, ami csendes volt, finoman mozdult és még a motorja is korszerűnek mondható. Természetesen a néhol már 40 éves konstrukciójú, berliner hajtásalapról most ne is ejtsünk szót, hiszen Feri is alapból kizárta, hogy ilyen megoldás kerüljön a minden részletében minőségi modell alá.

Tehát a döntés megszületett és elkészült a kezdéshez szükséges példányszámú, cseh alap. Ez a szám határozta meg az első körben remélhető mennyiséget, így külön öröm, hogy az építő mester kedve, időbeosztása és kreativitása adta határok közt éppen annyi modell készülhetett, amiből én is kaphattam egyet, hogy aztán némi fotózás és szócséplés után közreadhassam a további reménykedőknek.

Így hát akkor nézzük meg ezt az ékszert!

 

 

Hát ő lenne az. Nem merülök el a nagyvasúti eredeti ismertetésében, mert elég sok honlap, meg típusismertető könyv foglalkozik, ráadásul sokak által értelmezhető nyelven, azaz magyarul ezzel a helyes mozdonnyal.

Bemutatónkban az ötödik korszaknak megfelelő állapotban és feliratozással ellátott klasszik gépet járjuk körül. A sorozat 76-ik gépének fővizsga utáni, csili-vili fizimiskáját hozza a remek leképzés. Feri a pontos, méretarányos modellezés híve, ezért a fénykép első megpillantásakor el kell töprengeni, hogy milyen méretarányról van egyáltalán szó. A TT méret ismerői azonban a kuplungból azonnal tudnak következtetni.

 

 

Szerencsére többször kell körbejárni a mozdonyt, hogy feltárja nekünk az összes kis finomságot. A méretarány adta lehetőségek szerintem maximálisan ki lettek merítve. Feri igyekezett minden olyan anyagot felhasználni, ami a saját szilárdságán túl, összeépítve más vastagságú darabokkal, egységben biztosítják a modell stabilitását, ezzel együtt a játszhatóságát és időtállóságát. Mert ugye azt tudnunk kell, hogy a modell legtöbb látható része sztirollapból készült. A "nagyüzemi" kisszériások nem szeretik ezt az anyagot, csupán mesterdarabhoz, mert nagyon pepecs munka. De hát a modellezés már csak ilyen. A minőségi munka meg pláne.

 

 

Elsőként az orr résznél nézzünk körül! A modellezés lenyűgöző. Látható, hogy Feri minden apró részletre figyelt és megkereste mindenhez az éppen odaillő anyagot, formát. A vékonyka sztirol és a sniccer párosítás csodákra képes. És itt jön az első fájóbb pont, ami főleg a kompromisszumoknak köszönhető. A lámpák nem működnek. Tekintettel az eredeti kialakításra, itt már nagyon bonyolult lenne a kis, méretarányos fényszórók funkcióval való ellátása. Meg lehet oldani akár közvetlen LED-del, vagy ügyesen kialakított prizmával, de ez jelentősen növelné az elkészítési időt és a modell árát is. Így maradunk az imitációnál és külön örvendünk annak, hogy a mű-világítótestek kézenfekvő, ámde már igencsak idejét múlt megoldása, a strassz nem került fel a mozdonyra.

A másik szükséges rossz maga a kapcsoló, illetve annak foglalata. Jómagam a legújabb Tillig szabványú kuplung híve vagyok és azonnal cserélném, de ehhez faragni kell a cseredarab szárából. Bízom benne, hogy a modell megrendelésekor ezt lehet jelezni Ferinek és akkor műhely körülmények között kerülhet be a kívánt kapcsoló.

A szépen kivitelezett korlát még a sárga festés ellenére sem tűnik vastagnak, holott a méretünken már nem ajánlatos ennél kisebb átmérőjű huzallal dolgozni.

 

 

Ugyanez a nézet a túlsó vég felől. Felhívnám a figyelmet a tömlőcsapok festésére is.

 

 

Hihetetlen türelem kell az ilyen felület kialakításához. Kíváncsi vagyok, hogy hány próbadarab ment veszendőbe, míg megszületett az első, ingerküszöbb feletti felület. A géptér zsaluzata csak ilyen makrofotónál tárja fel lelkét és mutatkozik meg, hogy egyenként lett bekarcolva a sztirolba. A hosszak a kézi kivitelezés miatt változóak, de tényleg csak így látszik. Aki ebbe beleköt, az csináljon jobbat ezzel az eljárással...

 

 

Érdemes elidőzni a géptér tetején is. Majd később lesz más aspektus is, de a kis finomságok innen is feltárják létüket. Magáért beszél a végigfutó kapaszkodó is. A kürtök se semmik...

 

 

A vezetőfülke felöli vég is több izgalmas momentumot tartogat számunkra. Az ilyen súrló fényben mutatkozik a sráfozás alatti felület a maga kis ajtajaival, de a kilincs és az ablaktörlők is különös figyelmet érdemelnek.

 

 

Az alsó traktus. Még a Csörgők alkatrészösszeállításánál megállapítottam, hogy nem kevés darabból dolgozik Feri. A Bobó forgóváza talán egy kicsit aprólékosabb, mint a 41-esé, ezért külön elismerés a készítőnek, hogy igyekezett minden fellelhető formából és anyagból megvalósítani azt. A teleszkópok, a fékhengerek, a homokolóládák, sőt az üzemanyag betöltők (remélem jól mondom) is igen részletesek. A rugók kivitelezése végtelenül egyszerű, mégis hatásos.

 

 

Mindez közelebbről. A spirálrugók műanyag magra feltekert drótból készülnek, a többi kis apróság sztirol és papírlap.

 

 

Ugorjunk a tetőre nagy hirtelen! A mozdony izgalmas tetőszerelvényezése igazi modellezői kihívás, már-már egy gőzös részletességét idézi a kidolgozás. Ebből a nézetből a korábban emlegetett kürtök csoportja is szépen megmutatkozik. Itt is említésre méltó a tető tagolása, a vízelvezető ereszek és innen nézve az ablaktörlők tengelye is szépen látszik. Nameg az aprócska homlok fényszóró.

 

 

A tető a kémény felől. Nagyon szép munka a kürtök ilyen szabályos felhelyezése.

 

 

Tovább kalandozva a mozdony felsőbb részein, belefutunk a szellőző ventillátorba. Már egy korábbi képen megszemléltük a motortér tetején a - gondolom - szerelőfedél cizelláltságát, de a kör alakú rácsozat innen látszik igazán. Feri előszeretettel gondoskodik a szellőztető berendezések olyan részeiről is, melyek nem igazán látszanak kívülről, ilyen pl. a 41-es ventillátora is, ami a rostély mögött kevésbé mutatkozik meg. Itt csak egy lazább rács védi a lapátokat, így ez is markáns dizájneleme lehet a 44-eseknek.

 

 

No és mi van a csador alatt? Ha oldalára fordítjuk a modellt, akkor belátunk a rézhajtás-lelkébe. A két forgóváz között kardános összeköttetés van, hogy mind a négy tegely át tudja adni a vonóerőt. Sajnos még ez sem elegendő ahhoz, hogy hat-nyolc tengelynél nagyobb vonatot megfelelően felvigyen egy kb. 3,6 %-os emelkedőn. Igaz, tegyük hozzá, hogy ez az emelkedési szög szabványos, de 310 mm-es ívvel nehezítettem, így ez már kettős terhelés a gumigyűrűvel nem rendelkező hajtásláncnak. Hozzátevődik a mozdony szükségszerűen alacsony tömege, így a kerekek azonnal elárulják, hogy többször kipörögtek már. Viszont remek gyakorlás a finoman beállított PWM vezérléssel, hogy éppen akkora feszültséget adjunk a modellnek, amivel még kipörgés nélkül meg tudjuk fogatni a síneken. Már-már valósághű mozdonyvezetés-élményt ad az összeállítás. Természetesen a gumigyűrűs kerék nem ördögtől való, ezért akár azzal is kérhető valamelyik későbbi széria. Remélem Feri ezt is olvassa és elgondolkodik a megoldáson...

 

 

A mozdonyon viszonylag kevés felirat van, ezért Feri a jól kezelhető vizes matricát használja. A jó lágyítóval és feszítővel a lakk alatt megfelelő lesz a matrica. A magasfeszültségre figyelmeztető piktogram is szépen megmutatkozik a sráfozás határán.

 

 

Mivel elég sok képet lőttem a mozdonyról, ezért nem vagyok rest és szinte mindegyiket feltöltöm ide. Már kifogytam a dícsérő szavakból, ezért jobbára lényegi hozzáfűzés nélkül adom közre a továbbiakat.

 

 

Nem titkolt célom, hogy megmutassam a hazai (s talán a határainkon túl is élő) TT-s rajongóknak, hogy 2012-re már több, elérhető alternativája van a nagyüzemi gyártók által nem készített, magyar járműveknek, melyek ezért  kizárólag kisszériában születnek, de azon belül is a magas minőségi szintet képviselik. Nemrég egy csodálkozó arcú, TT-s modellezőtársnak sikerült szélesíteni a világnézetét a magyar vonatkozású modellek terén. Az általa ismert, egyetlen műhely munkássága mellet immáron további két választási lehetőséggel is számolhat.

 

 

 

 

Hubert Feri az elmúlt pár év alatt elismert modellezővé vált a hazai TT-s körökben. Átépítései, teljes munkái nem hiányozhatnak az igényes magyar modelleket gyűjtők vitrinéből, terepasztaláról. Bátran kijelenthetem, hogy ezek a modellek amellett, hogy óriási részletgazdagsággal készülnek, még használhatók is akár régi, akár a legújabb geometriájú pályákon is. Feri minden mozdonyt forszírozott nyúzópróba után ad át az új tulajdonosának, így minimális a garanciális igény.

Azonban meg kell jegyezni, hogy ezeknek a csodás gépeknek a születése hónapokig is eltarthat, így azok a gyűjtők, akik a zsákmányszerzés instant élményére vágynak, inkább edzzenek rá a hosszas várakozásra, vagy pedig mondjanak le az ilyen szépségekről. A harmadik eshetőséget, azaz a gyűjtőtől való megvásárlást kizárom, mert ki az az "elmeháborodott", aki önszántából megválna egy ilyen modelltől...