Kapcsolat: tothg@citysound.hu  

GySEV 651-es sorozatú dízelmozdony Ep.: 6

Modellzóna - Roco         MZ-001     2013.                                                <<   >>

            FŐOLDAL | GŐZMOZDONYOK | DÍZELMOZDONYOK | VILLANYMOZDONYOK | SZEMÉLYKOCSIK | TEHERKOCSIK
 

Válság ide, csökkenő kereslet oda, azért akadnak merész lépések a gazdasági szempontból talán legsérülékenyebb szabadidős ágazatban. Van modellbolt, aki saját márkás terméket hoz forgalomba, van, aki korszerűsíti szaküzletét, olyan is akad, aki dobozolt áruval takarja el kínálatát és van, aki bátor lépésként a nagyszériásokat is megszégyenítő kivitelű, kis példányszámú vasútmodellel áll elő. Nem is akármelyik méretben, hiszen a sokszor mostohagyerekként kezelt TT méretarányban.

Az alábbi írás az Indóház 2013. májusi számában megjelent modellbemutató alapján készült.

A Gysev a román vasúttól bérli az egykori DB 232-es sorozatú, 2400 kW teljesítményű erőgépeket. A Szergejek nagytestvére ugyancsak a luganszki gépgyárból került ki 1970 és 1982 között.

A mozdonyok 1000 V-os vonatfűtést kaptak és óránként 120 km-es végsebességgel közlekedhetnek. Legfeljebb 2200 tonnás szerelvényeket mozgathatnak. A soproniak eredetileg nehéz tehervonatok továbbítására szerezték be a mozdonyokat, de a Szombathely – Csorna vonalon a személyszállításba is besegítenek.

forrás: internet

A mozdony életútjáról röviden:

1978-ban látta meg a napvilágot LTS 0819 gyári számon.  A DR-hez 132 559-6 pályaszámon került és egészen a váltásig, 1992. január elsejéig ezt a számot viselte. A DB AG-nél 232 559-5-ös lajstromon végigjárta a trakció vállalat több stációját, így volt a DB AG GB Traktion, a GB Landungverkehr, a DB Cargo AG és végül a Railion Deutschland AG kötelékében is. 2008-ban leszerelték, félreállították. 2009-ben kikerült Romániába és a Logistic Services Danubius S.r.l. (LSD) kötelékében hamarosan megkapta 661 003-1-as pályaszámot. A szállítmányozó cég beolvadt a DB Schenker konszernbe és temesvári honosítással a Rail Romania S.r.l. leánycéghez került, ekkor került rá a 92 530 651 003-1 azonosító.

2012-től bérli három társával együtt a soproni székhelyű Gysev Zrt.

 

A recept ősi: végy egy jól sikerült alapmodellt, találd meg hozzá az aktuális – netán hiánypótló – magyar eredetit és szervezd meg a minden részletre kiterjedő átalakítást.

Lesták Csaba tervekkel telve került a Modellzónához, ahol Elek Miklós tulajdonos rövid töprengés után rábólintott az 1:120-as méretarányt preferáló kolléga elképzelésére, miszerint a Gysevnél frissen hadrendbe állított 651-es sorozatból kell egyedi, kisszériás modellújdonságot kreálni. Szerencsére a nagy modellgyártók a szomszédos méretekben már Nürnbergben beharangozták a magyar felségjelű Ludmillák érkezését. Így a Roco és a Brawa osztozkodik a H0-ás piacon, az utóbbi ráadásul az N-es szortimentjébe is beemeli a mozdonyt. Az írás tavaszi keletkezése óta már piacra is kerültek ezek a modellek, fogadtatásról lehet faggatózni a szaküzletben...

Viszonylag egyszerű a helyzet, csupán a rendelkezésre álló négy pályaszámot kell a gyártók közt egyeztetni és máris kialakul a választék. A TT méretben eleddig matricázott, ultra-kisszériában készültek az átalakított mozdonyok, jól ismert mester keze által, így üdítőleg hatott a Modellzóna átfestett, tamponozott változata, amely e területen szokatlanul, a másik készítővel zajlott, előzetes egyeztetés után kapta meg a 003-as pályaszámot.

 

 

A kiindulási alap kézenfekvő volt, hiszen a Roco bő egy évtizede már gyártja az igazán egzaktra sikeredett, TT méretű Ludmillákat. Az alapmodell sokszor bizonyított már és kisebb mértékű átdolgozás után további, biztos sikerre számító festési variációk kerülnek ki a sorozatból. Nem térek ki a jól ismert történetre, holott a régi vágású és az újhoz szokott, TT-s gyűjtőtársakkal egyaránt megállapítjuk, hogy bizony a Roco mozdony nagyon leiskolázza a Bttb klasszikusát. Elég, ha csak a frogóváz kidolgozottságára, áttörtségére gondolunk, de mindezt fejeli az egzakt méret. Sajnos a kompromisszumos választás mellett a mai napig döntő tényező a kb. 8 ezer és 28 ezer fotintos vételár.

Persze óvatosan formálva a szavakat, hogy senkit ne sértsek meg, az egzakt magyarításhoz mégiscsak a magasabb kategóriát képviselő modellt érdemes választani, bár a német licitálós oldalon nem egy Bttb alapra készül átfestéssel, freelance modellel találkozhatunk. De ez, 2013-ban nem lehet üzleti terv alapja.

A Gysev mozdony egy hajdani 232-es sorozatú, kürtős szellőzővel ellátott változat átmatricázásával vált magyar vonógéppé. Így keresni kellett a bergheimi szortimentben egy olyan festési variációt, ami a lehető legközelebb áll a végtermékhez. Mivel teljes átfestésről van szó, így főként a formai hasonlóság volt fontos.

 

 

Alig két hónap alatt a tervből kézzelfogható valóság lett és meghozta a nyuszi a pirostojást.

A kezdeményezéshez pozitívan állt hozzá a gyártó is, hiszen Csabáék kérésére külön szállították a kasztnikat, így az eredetileg magánvasúti mozdony a végleges állapothoz színben is jobban illeszkedő felső részt kaphatott. A gyárilag viszonylag puritán, közlekedési vörös alapszínen csak néhol voltak olyan festési elemek, amelyektől meg kellett válni. A DB logó és a német honosítási feliratokat eltávolították, az egész kasztni kapott egy vörös átszínezést, majd felkerültek az apró nyomatok.

 

Külön fel lett dolgozva az ajtók ezüst küszöbvédője, a kapaszkodók, a főkeret összes felirata, piktogramjai, sőt a nagysorozatban csak ritkán kiemelt, ovális gumibetétek is fekete színt kaptak. Még a tamponozás szempontjából kényes területek is érintve lettek. Az ajtók sárga matricái, az orr emelési pontjai voltak az igazi kihívás.

A megannyi részlet és sajátosság miatt összesen hat nyomtatási fázissal került fel minden a mozdonyra. Természetesen a legattraktívabb az eredetiben matricaként felrakott, sárga-zöld Gysev logós felirat, mely a tamponozásnak köszönhetően valósághűen adja vissza a bordás felületre ragasztott matrica hatását.

 

 

Csak a makrós fénykép lehet ellenségünk, de az is csak néhány apróbb területen. A sűrűn cizellált felületi csomópontokon kis zavar támadhat a festések átszórásában, de elég, ha a nagyszériásokra gondolunk, ahol ez a minimális hiátus minden modellen tettenérhető. Mindemellett a gumiovál nyomtatása példaértékű.

 

 

Attól ne ijedjünk meg, hogy a fehér orrcsíkon kisebb átfedéseket találunk, hiszen a nagyszériás gyártóknál is pontosan így néz ki a több oldalról tamponozott felület. Külön érdekesség a magyar pályaszámcsík alól kidomborodó, eredeti számsor, ami a nagyvasúti mozdonyon is pontosan ilyen hatással érzékelhető.

 

 

Annyira ügyelt a Modellzóna csapata a pontos leképzésre, hogy a kettes vég bal sarkába még a különálló, román adattábla is felkerült.

 

 

Megfogja a tekintetet a mozdony alján látható akkumulátor láda oldalnyomata is. A kis figyelmeztető háromszögek egyszerű apróságok, de mégis rengeteget dobnak egy igényes modellen.

 

 

Bár nem a magyarítás érdeme, mégis illik elidőzni a tetőn. A Roco nagyszerű megoldását látjuk, miszerint a több országban is futó, de azonos alaptípusokon, a vasúttársaság előírásainak megfelelő, egyedi kialakítások vannak, amit az egyes alkatrészek variálásával érhetnek el a modell összeszerelésekor. Itt a más változatokhoz képest kissé eltérő tetőszellőzőket és radiátorokat láthatjuk.

 

 

A különkiadású modell eleganciáját emeli, hogy színben passzoló kiegészítőket kapunk hozzá a szaküzletben. A piros, fröccsöntött kapaszkodók remekül illeszkednek a közlekedési vöröshöz. Felrakásuk finom csipeszt és közel félórányi türelmet kíván.

Bátran összegezhetem, hogy a nyomatok minősége tökéletes. Az apró feliratok az etalonnak számító, nagy gyártókhoz hasonlóan nagyítóval olvashatók, pontosak, jól pozícionáltak. Érdekesség, hogy még nem volt felszámozva a 003-as gép, amikor elkészült a modell tamponkliséje, így ebben az esetben a nagyvasúti eredeti követte a modellezett feliratok helyét.

 

Persze, ha valaki nem ismerné, a remek konstrukciójú modell forgóvázaiban az összes tengely hajtott, ezért igazán hosszú vonat elé is kapcsolható. Teljesítményét modulpályán mutatta meg igazán, ahol 100 tengelyt mozgatott különösebb erőlködés nélkül.

Rövid vizsgálódásom során inkább a festéssel, annak tartósságával foglalkoztam. Büszkén állíthatom, hogy a hazai kezdeményezés jól vizsgázott. A nyomatok nem sérültek, pedig többször végig lett tapogatva a modell. A megannyi pozitív tulajdonság mellett egyetlen hiátus tűnt fel: nincs magyar nyelvű ismertető a dobozban, pedig a hazai járműállományban különlegességnek számító, Gysev mozdony megérdemelne egy maximum A5-ös méretű, kifejezetten a honi gyűjtőknek szánt leírást.

Szerencsére ez az apró hiányosság könnyen pótolható, hiszen a közel 20 darabos próbasorozat után további példányok várhatók a megrendelés függvényében. A modell ára a kis szériának és a magas alapmodell-árnak köszönhetően nem alacsony, mintegy 56 ezer forintot kell leszurkolnunk érte a Modellzóna kasszájánál. De vigasztaljon az a tény, hogy a szaküzlet fejlesztői csapata további, a magyar vaspályákról ismert, de a modellvilágból hiányzó járművek festési variációival fog előállni, az általuk képviselt méretekben.

 

További infó: https://modellzona.com/