BR 194 178-0 Deutsche Bundesbahn    Bttb    1985.    kat.sz.: 2411          

Mint ahogy beszéltünk már róla, valamikor az '50-es évek közepén, a háborút követő "szétosztás" után átszámozódott a mozdony és így lett belőle az E 194-es besorolás. A BTTB nagyon sokáig kerülte ezt modellváltozatot, hisz nekik nem volt érdekük a Bundesbahn kötelékét asztalra vinni. Persze a '80-as évek ebben is, mint oly sok mindenben meghozta a lazítást és így születhetett meg a már kiforrott, piacilag sikeresnek elkönyvelt modell, "nyugati" változata. Pont ekkor, 1985-ben jelent meg az ÖBB festés is, az addig zászlóshajó, BR 254 mellé.

Sajnos a festésvariáns, amolyan "nesze nektek..." megoldással, a keleti alapmodell "lemázolásával" alakult ki. Az öntvényen remekül látható a régi számtábla, még csavarozott domborítása is, de mivel a DB általában a mozdony közepére festette fel a kekszet és alá, vagy fölé a pályaszámot, így a táblácska funkció nélkül maradt. Olyan a benyomás, mint amikor a régi, magyar kastélyokba szociális otthonok kerültek és a tisztasági festés nem kímélte a freskót, a rézkilincset és egyéb, gyönyörű dolgokat.

Egyébként ez a kék festék akkor igen jól sikerülhetett, mert a BR221-es kék-fehér változata is pontosan ugyanezt a "Ral" értéket kapta...

 

 

A modell tökéletes, dobozos állapotban került hozzám. Játszva alig volt, a festése makulátlan, karcmentes. Érdekes apróság, hogy a teljesen sérülésmentes változatokon az orr-részen, a kamraajtó fölött volt egy apró kis "bütyök".

 

 

Ez a kis apróság szinte mindegyik modellen még megvan, de érdekes módon a dobozos 194-esen nem találtam. Kíváncsi lennék, hogy ez valóban hiányzik gyárilag (formavariáns?...), vagy lekopott a dobozban. A sokkal hányatottabb sorsú Karwendel gépen is fent van, úgyhogy inkább az előbbire tippelek.

 

 

A motor járása kifogástalan, belvilága a korábban részletezett módon alakult. A körmotor ebben az esetben, mint régebbi konstrukció, sokkal jobban megállja a helyét. A későbbi csere szerintem indokolatlan volt, hisz a motor nem a látható mozdonytérben van, így mérete és formája indifferens.

 

 

A gyönyörű gépeken még a régebbi fazonú áramszedő van, amit a Tillig a saját sorozatában már a filigránabb változatra cserélte.