Kapcsolat: tothg@citysound.hu  
E 499 001  CSD  Skoda

Zeuke (Gützold) kat.sz.:545/752/2     1967      <<     >>
 

            FŐOLDAL | GŐZMOZDONYOK | DÍZELMOZDONYOK | VILLANYMOZDONYOK | SZEMÉLYKOCSIK | TEHERKOCSIK
 


 

Bármily meglepő, de ezt a modellt igen hosszas keresgélés után tudhatom a gyűjtemény részének. A TT-hez csak kicsit is értő vasútmodellezők ismerik a típust és tudják, hogy a Skoda mozdonyokkal Dunát lehet rekeszteni. Mégis az ilyen jó állapotú példány ritka, mint a fehér holló. Ha netán rá is talál az ember, számos paraméter nem teljesülhet: törött, sérült kasztni, hiányzó fényszóró-imitáció, szakadt, vagy hiányzó doboz, sőt az sem ritka, amikor a későbbi, Bttb-s változat található a Zeuke dobozban. Volt szerencsém egyszer már "lukra futni" a német licitálós oldalon, ahol állítólag tévedésből nem az aukcióban szereplő mozdonyt küldték el nekem. Nem csüggedtem, mert az is rejtett magában némi meglepetést és aztán megérte várni, mert ráakadtam erre a példányra, ami az előzetes, vizuális mustra során megfelelőnek bizonyult. Persze ne gondolja senki sem, hogy addig veszegettem ezeket a 499-eseket, míg a jó nem akadt a horogra. Tán még ezzel sem lenne gond, hiszen ezek olyan 15-20 eurós tételt jelentenek, viszont a doboz megléte és a korához képest szinte tökéletes állapot már jóval többre értékelte ezt a kis örökzöldet.

 

 

Kezdjük az egyértelmű Zeuke jegyekkel! A 499 001-es pályaszám az 1970 előtti cégformának tulajdonítható. Mint tudjuk, később lett a 035-ös változat a Bttb egyik tömegcikke. A makulátlanul tetszelgő felirat ékes része a modellnek. A másik szembetűnő sajátosság a korábbi cikkben már ecsetelt, egyébként eredeti, Gützold megoldás, miszerint a mozdonybelső két félből van összerakva, így garantálva az elektromos izoláltságot. Ezt a két fél főkeretet tartja össze a középső ládaimitációkban látható csavar. Ezt a későbbiekben finomították a Berliner modellen.

 

 

A modell valóban kifogástalan állapotú, csak a kapaszkodóknál kopott meg kissé a festék, de ez is inkább a doboznak tulajdonítható behatás.

 

 

A forgóvázon is tetten érhetjük a gyártót, ugyanis a korai változatoknál még finomabb volt az öntvény. A következő oldal Bttb modelljének bemutatójánál külön kitérek az összehasonlításra. Annak ellenére, hogy a '60-as években járunk, a finom műanyagöntés mégis jó úton halad, sok esetben felülmúlva egyes, mai kisszériás portéka minőségét.

 

 

A "légifelvételen" látható a típusra jellemző tetőmintázat és a viszonylag nagy csavar, ami a kasztnit rögzíti. A másik, kisebb csavar a felsővezetékes átkapcsolást szolgálja. Ekkor még annyira nem volt szempont az élethű kivitelezés, ezért fértek meg a modellen ezek a kötőelemek. Az áramszedők a sok évig gyártott, egyen-alkatrészek, melyek azért apróbb javításra szorulnak. Innen fentről látszik igazán a típus egyik sajátossága, miszerint a modell oldala kissé "hasas", azaz a főkeretre történő rápattanása a rögzítő pöckök miatt kicsit passzentosabb a kelleténél.

 

 

Az egyik legfontosabb elem a fényszóró-imitáció. Rendszerint ez szokott hiányozni a "kereskedelemben" fellelhető példányokról. Vagy azért, mert használat közben leesnek a strasszok, vagy pedig azért, mert "ügyes kezű" mesterek donorként használják a modellt és kiszedik ezeket a köveket más, jobb állapotú egyedek javításához. Pedig ez a kis strassz beszerezhető, akár az e-Bay-en, akár kellékboltokban.

Külön ékessége a modellnek a korai időszakra jellemző, fémszínű kapcsoló, amely nem cserélhető módon van beépítve az ugyancsak fém ütközőgerendába. Itt még az ütközők is esztergált fémből vannak.

 

 

Az ilyen veretes daraboknál lefotózom a dobozt is, hogy meg tudjam mutatni. Láthatóan a keletnémet piac termékével állunk szemben, ami akkoriban 42 márkáért volt elérhető. A /2-es számozás egyértelműen a két féle festési variáció katalogizálását jelenti.

 

 

Bár messze nem korszerű, mégis tetszetős darab a Skoda négylábúja. Mivel elég erős az egykori Csehszlovákia TT-s piaca, így apróbb remény lehet, hogy esetleg feléleszti valamelyik gyártó ezt a modellt, mai belsővel és kivitelezéssel. Persze biztos megvannak a forma körüli jogi problémák, hiszen a Gützold fejlesztése lett államosítva a berlini nagyvállalatba, így talán nehezebben kerül elő a formafrissítés gazdája. De ha valaki ezeket a modelleket kedveli, akkor számos kasztnivariációt talál a szlovák modellezős oldalakon.