|
|
Bármily meglepő, de ezt a modellt igen hosszas keresgélés
után tudhatom a gyűjtemény részének. A TT-hez csak kicsit is értő
vasútmodellezők ismerik a típust és tudják, hogy a Skoda mozdonyokkal Dunát
lehet rekeszteni. Mégis az ilyen jó állapotú példány ritka, mint a fehér
holló. Ha netán rá is talál az ember, számos paraméter nem teljesülhet:
törött, sérült kasztni, hiányzó fényszóró-imitáció, szakadt, vagy hiányzó
doboz, sőt az sem ritka, amikor a későbbi, Bttb-s változat található a Zeuke
dobozban. Volt szerencsém egyszer már "lukra futni" a német licitálós
oldalon, ahol állítólag tévedésből nem az aukcióban szereplő mozdonyt
küldték el nekem. Nem csüggedtem, mert az is rejtett magában némi
meglepetést és aztán megérte várni, mert ráakadtam erre a példányra, ami az
előzetes, vizuális mustra során megfelelőnek bizonyult. Persze ne gondolja
senki sem, hogy addig veszegettem ezeket a 499-eseket, míg a jó nem akadt a
horogra. Tán még ezzel sem lenne gond, hiszen ezek olyan 15-20 eurós tételt
jelentenek, viszont a doboz megléte és a korához képest szinte tökéletes
állapot már jóval többre értékelte ezt a kis örökzöldet.
Kezdjük az egyértelmű Zeuke jegyekkel! A 499 001-es pályaszám
az 1970 előtti cégformának tulajdonítható. Mint tudjuk, később lett a 035-ös
változat a Bttb egyik tömegcikke. A makulátlanul tetszelgő felirat ékes
része a modellnek. A másik szembetűnő sajátosság a korábbi cikkben már
ecsetelt, egyébként eredeti, Gützold megoldás, miszerint a mozdonybelső két
félből van összerakva, így garantálva az elektromos izoláltságot. Ezt a két
fél főkeretet tartja össze a középső ládaimitációkban látható csavar. Ezt a
későbbiekben finomították a Berliner modellen.
A modell valóban kifogástalan állapotú, csak a kapaszkodóknál
kopott meg kissé a festék, de ez is inkább a doboznak tulajdonítható
behatás.
A forgóvázon is tetten érhetjük a gyártót, ugyanis a korai
változatoknál még finomabb volt az öntvény. A következő oldal Bttb
modelljének bemutatójánál külön kitérek az összehasonlításra. Annak
ellenére, hogy a '60-as években járunk, a finom műanyagöntés mégis jó úton
halad, sok esetben felülmúlva egyes, mai kisszériás portéka minőségét.
A "légifelvételen" látható a típusra jellemző tetőmintázat és
a viszonylag nagy csavar, ami a kasztnit rögzíti. A másik, kisebb csavar a
felsővezetékes átkapcsolást szolgálja. Ekkor még annyira nem volt szempont
az élethű kivitelezés, ezért fértek meg a modellen ezek a kötőelemek. Az
áramszedők a sok évig gyártott, egyen-alkatrészek, melyek azért apróbb
javításra szorulnak. Innen fentről látszik igazán a típus egyik sajátossága,
miszerint a modell oldala kissé "hasas", azaz a főkeretre történő
rápattanása a rögzítő pöckök miatt kicsit passzentosabb a kelleténél.
Az egyik legfontosabb elem a fényszóró-imitáció. Rendszerint
ez szokott hiányozni a "kereskedelemben" fellelhető példányokról. Vagy
azért, mert használat közben leesnek a strasszok, vagy pedig azért, mert
"ügyes kezű" mesterek donorként használják a modellt és kiszedik ezeket a
köveket más, jobb állapotú egyedek javításához. Pedig ez a kis strassz
beszerezhető, akár az e-Bay-en, akár kellékboltokban.
Külön ékessége a modellnek a korai időszakra jellemző,
fémszínű kapcsoló, amely nem cserélhető módon van beépítve az ugyancsak fém
ütközőgerendába. Itt még az ütközők is esztergált fémből vannak.
Az ilyen veretes daraboknál lefotózom a dobozt is, hogy meg
tudjam mutatni. Láthatóan a keletnémet piac termékével állunk szemben, ami
akkoriban 42 márkáért volt elérhető. A /2-es számozás egyértelműen a két
féle festési variáció katalogizálását jelenti.
Bár messze nem korszerű, mégis tetszetős darab a Skoda
négylábúja. Mivel elég erős az egykori Csehszlovákia TT-s piaca, így apróbb
remény lehet, hogy esetleg feléleszti valamelyik gyártó ezt a modellt, mai
belsővel és kivitelezéssel. Persze biztos megvannak a forma körüli jogi
problémák, hiszen a Gützold fejlesztése lett államosítva a berlini
nagyvállalatba, így talán nehezebben kerül elő a formafrissítés gazdája. De
ha valaki ezeket a modelleket kedveli, akkor számos kasztnivariációt talál a
szlovák modellezős oldalakon.
|
|