E 499 035 CSD

     A cikk még 2007-ben, az akkori tapasztalataimat tükrözi.

Nem értem a BTTB filozófiáját akkor, amikor egy külföldi - de béketáboron belüli - vasúttársaság két, tökéletesen megegyező mozdonyát dolgozza fel, minimális színeltéréssel. Jelen esetben mindez a Csehszlovák Államvasutak Skoda hajóablakosát érinti. Elképzelhető, hogy a sűrű átjárás miatt kiérdemelte a keleti testvér, hogy kedvezzenek nekik a választékkal.  

A szóban forgó modell már a BTTB-s éra terméke. Látszik, hogy ekkorra már kialakult az a gyártási technológia, mellyel konfekció szinten tudták előállítani a típusmozdonyokat. Szerintem nem egy fantáziadús mozdony ez a kis Skoda. A modell magán hordozza az előd jegyeit, holott látszik, hogy történt némi ráncfelvarrás. Új szerszám készült, az biztos és teljesen átformálták a forgózsámolyt, az ütköző gerendákat, valamint az alváz víztartályait. Jobb minőségű műanyagból öntötték és a festés is jóval szebb.

 

De nézzük a részleteket:

 

 

A Zeuke névvel jegyzett modellen még fémből készült, piros gerenda volt az ütközőknél. A kotró egy csöppet filigránabb, mint a későbbi változaté.

 

 

Az igazi eltérés a zsámolyon mutatkozik. Egy robusztus, a gerendával és a kotróval egybeöntött, minden részletében átdolgozott alkatrész. Lényegében az egész felépítményt megemelték kb. 1,5 mm-rel. De beszéljenek a képek.

 

 

A két zsámoly között elvileg víztartály, vagy homoktartály szokott lenni. A korai modellnél a két fél mozdonytestet összefogó csavar éktelenkedik a fekete fémdarabon.

 

 

A zöld modellen már szépen kidolgozott láda és két hosszanti tartály került középre. A megemelt kaszni többek között arra is jó, hogy jobban érvényesülnek a szép, küllős kerekek.