NOHAB Demonstrator  Tillig  500550

A Demonstrator fontos állomás egy vasútmodellező életében. Nemkülönben érdekes téma egy, a magyar vasúti vontatójárműveket is preferáló gyűjtő esetében. És ha a méret voltaképpen egyeduralkodó gyártója, azaz a Tillig kisszériás klubmodellként forgalmazza a nagyvas bemutató példányát, akkor előbb-utóbb az, a levadászandó darabok közé kerülhet. Ez így is történt, köszönhetően a TT-s gyűjtőtársaknak, valamint a bennfentesebb kapcsolatoknak Hans-Jürgen Tillig úr irányába.

De kezdjük az eredetinél.

A képen a Tillig modell eredetijeként megépült mozdony pózol. Az 1954-ben, Trollhätten-ben épült gép későbbi lajstromszáma a Di3.602-es volt, ami nem azonos a Magyarországon járt Di3.623-as Demonstrator-ral. Ez utóbbi 1960-ban épült és kimondottan a Kelet-európai, szocialista régió bemutató mozdonyaként szolgált a későbbi, norvég besorozásig.

Értelemszerű tehát, hogy a német gyártó inkább a náluk szolgáló bemutató mozdonyt modellezi, ami a képek alapján nagyjából sikerült is.

A modell alapvetően építőkészletként kerül a szerencsés klubtag gyűjteményébe. Az összeszerelésről a műhely rovatban olvashat a tisztelt olvasó.

A Tillig 2005-ben jelentkezett a luxemburgi 1600-assal, mint megújított Nohab modell, TT méretben. Ennek oka az volt, hogy a német újraegyesítést követő gazdasági kavarodásban a méretet továbbvinni szándékozó Tillig úr már nem kapta meg a korábbi BTTB gyártmányok közül a sokak mellett koprodukciós Nohab jogait, így kivárni volt kénytelen.

Persze az avatott szem azonnal észreveszi, hogy a kasztni a régi fazon felélesztése, de némileg egyszerűbb formában. Ennél ugyanis már nincs a korábban megszokott csatlás aljzat. Ez valahogy lekerült a szerszámról, holott kapható az M61-004-es gép, ami bizony rendelkezett ezzel.

Viszont kárpótol a hiányosságért a festés. Nincs sok csicsa a Demonstrator-on, de aminek ott kell lenni, az ott van. Az eredetin ugyan fehérnek tűnik a csík, de ezen túllépve kalapot emelhetünk a míves szárnyaskerék és az enyhén szecessziós orrcirádák előtt. Bár némi kívánnivalót hagy maga után az ütközőgerendák fölötti sárga csík.

Amióta a kotró fix részévé vált a főkeretnek, kissé megrövidült annak érdekében, hogy a zsámollyal elforduló kapcsoló elférjen a sínkorona és a kotró közötti résben, belekalkulálva egyes pályaegyenetlenségeket is. Erre leginkább a Demonstrator vörös kotrófestése hívja fel a figyelmet. Érdemes összevetni a két fenti képet...

Mint láthattuk a korábbi képeken is, nincs sok extra motívum a mozdony testén. Az oldalsávok tökéletesek, a kasztni és az alváz zöldje megegyezik, sőt a kerekek piros abroncsa is kivillan a modell alól.

Mindkét forgóváz jobb oldalán a 2. tengely fölött ott a gyári tábla. 1:120-as méretben már csak a Nohab-GM olvasható. A forgóvázpalást a magyar TT-nohabisták körében örökös vitatéma, hiszen a hazai gép 3-3 fékhengerrel érkezett Magyarországra és mind a 20, egykori erőgép ezzel a fékrendszerrel teljesített, míg az egyéb országokba szállított változatoknál előfordult a 2-2 hengeres kivitel is. Amikor a Berliner TT átvette a Zeuke-től a Nohab-ok gyártását, akkor kvázi formaújítást hajtott végre, ugyanis az új modelleknél már rendre elhagyta a régi palástot és bizony a narancs festésű 019-es is csak 2 hengeres kivitelben jött. Persze aztán megindult a fanatikusok váz csere-beréje és így ma már eléggé eklektikus kép fogad bennünket a használt modellek piacán.

Persze a Tillig maradt ennél a megoldásnál így az összes Nohab modell azonos forgóvázzal kerül a boltokba.

Összegezve: örülök, hogy a Demonstrator-ral kezdhetem meg az újépítésű Nohab modellek, szó szerinti bemutatását. Reményeim szerint hamarosan a MÁV 004-esével folytathatom a sort.

A modell gyűjteménybe kerüléséért külön köszönet a Tillig cégnek, Rédei Tamásnak és Oláh Peti barátomnak.