Kapcsolat: tothg@citysound.hu  

MÁV V63 155 villamos mozdony      Ep.: 5

Deák Modellsport D21450                 2011                                               <<   >>

            FŐOLDAL | GŐZMOZDONYOK | DÍZELMOZDONYOK | VILLANYMOZDONYOK | SZEMÉLYKOCSIK | TEHERKOCSIK
 

A legnagyobb tiszteletem Deák Laci bácsié. Lehetőségem nyílt betekinteni a műhelyébe, a munkásságába, a történelmébe. Le a kalappal előtte mindazért, amit megalkotott, elért. Főleg azért, mert felvállalta a TT méretet olyannyira, hogy kisszériás, réz modelleket készített, még megkapaszkodva a nemzetközi sikerekben. Aztán sajnos a piac elfordult ezektől a modellektől, mint ahogy az egész mérettől is. A megújulás életfeltétel volt, amit a gyártók vagy követtek, vagy nem. Sajnos a kisszériás iparágban ez a mechanizmus borzasztó lassan zajlott le, illetve sok esetben a mai napig meg sem történt. Sok olyan, egykoron sikeres modellépítő műhely van - még Németországban is -, ahol nem látják a naptárban, hogy 2013-at írunk.

Deák Laci bácsi látta az évszámokat és látta a számokat is. Látta, hogy mivé lett a TT gyártás, a gyűjtők, vagy egyszerűen csak a fogyasztók köre és belátta, hogy az általa képviselt minőség, a piaci pozíció, a know-how már nem tartható fent ebben, a felgyorsult, átalakult és merőben más értékrendek mentén haladó (sic!) világban.

 

2009-ben még pozitív hangvételű riportot forgathattam nála, 2010-ben új TT-s fejlesztéssel állt elő, akkor jelent meg a Csörgője - igaz, hogy már átalakítva a korábbi politikáját, miszerint előre legyárt egy nagyobb mennyiséget és aztán kiárulja. Nem, most már megrendelésre dolgozik, belátva hogy nem lehet termékben pihentetni a minden másra szükséges tőkét.

Aztán 2011. szeptemberében lehúzta a rolót. Mint ahogy sokan mások is a szakmában. Róla nem gondoltam volna, hogy arra kényszerül, hogy feladja. De most már látom, hogy nálánál jóval fiatalabbak is bedobják a törülközőt.

Tehát a Német u-i szaküzlet már nem üzlet többé, viszont a gyártás folyik tovább. Vannak homályos információk bizonyos cseh, vagy szlovák megrendelésekről, de ez is kétségesnek tűnik, hisz északi szomszédainknál dinamikusan fejlődik a kisüzemi modellgyártás. Látni már Deák-klónnak tűnő technológiákat (pl. BuBi modell...) és bizony jóval elfogadhatóbb áron.

 

Minden esetre Laci bácsi emblematikus szereplője, sőt mondhatom úgy, hogy pillére a magyar vasútmodellezésnek és bízom benne, hogy van még annyi ereje és optimizmusa, hogy újra lendületet kaphasson visszatérni az iparágba és netán olyan fejlesztésekbe kezdjen, amelyek összhangban állnak a naptárral.

 

 

Ennek a mozdonynak a gyűjtemény-beli léte tele van kérdőjellel. Eleve miért ez a mozdony, miért akkor, amikor, miért attól, akitől és így tovább?

 

Sok szép Deák modell van, a szortiment minden szempontból erősen megosztó. A gyűjtő azért veszi, mert fontos állomása a TT-s gyártásoknak, nem utolsó sorban magyar termék, magyar eredetit mintázva. Értékét nem tudom, hogy mennyire tartja. Akinek megvan, az nem szívesen válna meg tőle, akik hagyatékból adják el úgysem tisztelik az általa képviselt értéket, így megmarad a megítélés a szűk gyűjtői körnek, illetve azoknak, akik nagy szerencsével, bagóért juthattak hozzá.

Hogy miért ez a mozdony? Hát előbb megfogalmaztam a választ: egy gyűjtőnél ott a helye.

Hogy miért mostanában? Nos igen. Lehetőségem lett volna bármikor besétálni Laci bácsihoz és kiblattolni a vételárat a pultra, majd boldogan hazatérni az új szerzeménnyel. Nem így történt, mert sokáig nem voltam abban a helyzetben, hogy egyáltalán elmehessek a Német utcába. Most adódott egy alkalom, amikor is egy sokak számára ismerős, a hazai modellkereskedelemben meglehetősen hírhedt, a TT méretben érintett úriembertől vásrolhattam meg. Ráadásul eredeti, bolti áron, számlával. Igen, eszembe sem jutott, hogy alkudozzam. Ez nem piaci, börzei termék, amire "mennyit engedsz a feléből" virtussal lehet rámozdulni. Egy ilyen modellt tisztelni kell és ehhez hozzá tartozik a megfelelő vételár akceptálása. Hozzáteszem, hogy éppen a vásárlásidején volt kb. a harmadával olcsóbban egy aukció a 'nemszeretem' oldalon, illetve egy gyűjtőtársam jelentős árengedménnyel vált meg egy másik példánytól. Azért maradtam az eredeti eladónál, mert úgy gondoltam, hogy az illető szociálisan rá van szorulva az összegre. Másrészt meg nem szeretek hátsó felet csinálni a számból.

Tehát a kép alatti kérdésekre ezek a válaszaim. A gyűjtő különös reflexekkel, lelkivilággal áll a modellekhez, itt sem hazudtoltam meg önmagam...

 

De fejtsük le a hagyma külső rétegeit és jussunk el a lényeghez, a modellhez.

 

 

A Deák modellek egyedisége az anyagukban rejlik azaz, hogy rézmodellek. Laci bácsi erre büszke is és ez a cége, a munkásságának jelképe is. Nagy hangsúlyt fektet a minőségi réz modellezésre. Ez aztán vagy jó helyre teszi az adott modellt, vagy sem.

A Gigantban számomra, az első ránézésre valami nem stimmelt. Rosszul adjusztált "gyári" fotó hirdette a honlapom, amiről komoly aránytalanságok jöttek le. Aztán többször kezembe került és kezdtem megbarátkozni vele. Hozzá kell tennem, hogy nekem az etalont Jakó Attila mozdonya jelentette, így kihívás volt ezt a modellt Attiláé mellé állítanom.

Pozitív reakcióm, hogy mivel a Deák modell saját hajtással rendelkezik, ezért nem kellett kicsit szélesíteni rajta, mint ahogy Attila tette, hogy rá tudjon pattanni a Piko alapmodellre.

Itt nyúlánkabb a mozdony és a saját hajtás miatt egyből megvan az összhang a futóművel, a csap- és tengelytávolságokkal. De erről majd később...

A Gigant formavilága meglehetősen sokszínű, ezért annak értelmezése, modell leképzése rendkívül bonyolult és sok fanyalgó véleményt szül. A legérzékenyebb pont az orr-rész szögei, találkozási pontok, ablak arányok. Itt is bele lehet kötni megannyi részletbe, de ha az összhatást nézzük, akkor sok probléma nincs. Az anyag vastagsága, az ablakok kivitelezése fejlesztésért kiált, de nem dől össze a világ, ha így marad.

Az elsőre attraktív forgóváz a sokadik mustra után sajnos a modell leggyengébb részletévé válik, de erről is kicsit később.

 

 

Mivel egy szimmetrikus elrendezésű mozdonyról van szó, ezért a két vég sokban nem tér el egymástól, csupán az apróbb szerelvényekben, illetve a különféle táblák elhelyezésében. A finom kivitelű pantográf sokat dob az egyhangú kék-szürkeségen.

 

 

A sok szembeötlő tulajdonság közül a mozdonyra oly jellemző oldalszellőzőt emelném ki. Végigfutva a neten elérhető megannyi Gigant fotón, ennyire homogén felületnek csak akkor láttam, amikor olyan szögből fotózták, ahonnan a lamellák fedik egymást és végig egyszínűnek tűnik. Pár, korábbi, még az első szériából származó mozdony volt ilyen. Elviekben itt látnunk kellene a 11 ablak sziluetjét.

A modell még nem a Gróf Mikó Imréről elnevezett változat, hanem az elmúlt vasúti korszak köntösében jelent meg. Viszont azon tíz mozdony közé tartozik, amely már 160 km-es óránként tempóval tud száguldani, ha kell és ha tud.

 

 

De ha túllendülünk a fanyalgáson és elfogadjuk, hogy a modell makulátlan tisztasága még a gyári állapotot (fővizsga utáni tisztaságot) tükrözi, akkor nem zavar a zsalusor látványa, viszont fenn kell akadnunk a forgóvázmaszkon (mégis fanyalogjunk tovább...). Sajnos minden Deák modell sajátossága a maratott rétegekből összeállított forgóvázmaszkok kisebb mértékű igénytelensége. Egy ilyen értékű modellnél erre bizony nagyobb hangsúlyt kellene fektetni. Elfogadom, hogy tulajdonképpen márkavédjegy, hogy minden jelenős részegység rézből készül a modellen, de azért a gyűjtő, aki nem kevés pénzt szán egy ilyen modellre, szereti akár nagyítóval mustrálgatni a szerzeményét és fellelni az eredetihez sokban hasonló részleteket. Példának okáért a hasonló árfekvésű, német BeckmannTT jut eszembe, ahol azért már évtizedekkel ezelőtt is fémöntvényből készültek a forgóvázak.

Nos ezen ellenérvek mellett tűnik elnagyoltnak a Gigant forgóváza.

De ha ragaszkodunk a réz elmélethez, akkor is kevésnek bizonyul a csupán két rétegből összeállított maszk és kirívó az utólag beépített szerelvények, rugók látványa.

Hangsúlyoznom kell, hogy az összhatás itt sem rossz, de az ár-érték arányba erősen belepiszkál a makró élmény.

 

 

A másik forgóváznál is előfordulnak pontatlanságok, pl. a csapágyház elmozdult illesztése, vagy akár a középső tengely fékmerevítő rudazatának esetlensége. Mert hogy ez a négy maszk közül az egyiken nincs a kis furatnál megrövidítve. Egyáltalán ezeknek a furatoknak a szerepét nem értem. Olyan, mintha utólagosan felragasztható kütyüket kellene oda rakni, de ilyen nincs mellékelve a csomagolásban.

Ami a leginkább zavar és ez is jellemző a Deák modellekre, hogy a féktuskók nem a kerekek vonalában vannak, hanem, ahogy a képen is látszik, kint a maszk síkjában, tehát nagyon messze az eredeti helyüktől.

 

 

Ezt leginkább ez a fotó tudja illusztrálni. Összegezhetjük tehát, hogy a frgóvázak "publikus" része csupán kétdimenziós.

Viszont a kép azt is bizonyítja, hogy a modell alá egyedi tervezésű hajtás, futómű és Laci bácsi saját marógépén készített fogaskerekek kerültek. Ez mind, mind jó pont. Sajnos maga a hajtás kissé hangos és messze áll a finoman hangolt, gyári futóművektől, holott ebben a modellben is Mashima motor dolgozik.

Ellenben a kuplungbefogatás NEM szabványú - igaz, hogy kinematika nélküli, de jól működik.

 

 

Azért a modellezésnek vannak naposabb oldalai is. Az oldalsó szerviznyílás markáns ismertetője a mozdonynak és ezt sikerült is jól modelleznie a Deák Műhelynek, akárcsak a homokoló nyílásokat. A pályaszám puritánsága a kivitelével vetekszik. Talán lehetne jobb a tamponozás védelme. Viszont a súlytábla remekül sikerült.

 

 

Jakó Attila óta tudjuk, hogy egy ekkora táblát is olvashatóra lehet maratni. Nem vagyok annyira elvetemült, hogy kibetűzzem a Ganz logó alatti szöveget (úgyis minden vasútbarát fújja kívülről), de azért ezek a kis táblák lehetnének egy lehelletnyit szebbek. De megintcsak az összhatás védelmében szólok: messzebbről nézve semmi gond velük. Sajnos a sárgára festett huzalból készült kapaszkodók cseppet sérülékenyek.

 

 

Az örök viták egyik találkozó pontja, maga az orr. Az eredeti arányképzésben szerepet kap az orrlemez függőleges, illetve vizszintes törése, a sárga mellény határvonala, ennek a törése, illetve az ablakok mérete. Ugyanígy fontos a fényszórók mérete és a gerenda fölötti trepni arányai is. A modellezésben az a számomra hihetetlen és maximálisan megbecsülendő érték, hogy el legyen találva az az összhang, ami az egyes részletek megfelelő kicsinyítését érinti. Tudjuk már, mióta a leképzett világgal foglalkozunk, hogy nem lehet mindent 120-adnyira lekicsinyíteni. Az anyag, a fizika, nem módosítható ilyen mértékben. Ezért a jó modellező, a képzett mesterdarab készítő munkája abban rejlik, hogy megtalálja és jól egymáshoz illessze az eredetire leginkább jellemző fődarabokat és részegységeket. Itt számit az anyaghasználat, a festés, a színek és a méretek megválasztása.

Konkrét esetünkben olyan sok gond nincs a mozdony orrával. Talán megérdemelt volna az ablak pereme egy kis fekete kihízást, hogy érzékeltessék az üveg gumírozását. Ez megint egy olyan momentum, ami belefér egy ilyen árfekvésű modell kivitelezésébe. A pályaszám jó nagy, de ebben a méretben a kisebb már zavaróan aprónak tűnne.

A lámpák jók és jó helyen vannak, viszont a fényszórók keretét kihúztam volna egy kis ezüsttel. Ellenben irányfüggő fehér-vörös fényű ledek vannak beépítve.

Az áttört kotró szükséges és jó megoldás a modellezésben.

 

 

 

Mindenképp dícséretes, hogy a készítő berendezte a vezetőfülkéket. A jelzés értékű műszersor és a két szék sokat dob az összhatáson. Ezt hiányolom a többi, egyébként maximálisan igényes külsővel megépített modellekről.

 

 

A tetőkert igényes részlete a modellnek. Látszik az odafigyelés a tetőjárdák és a szellőzők áttörésénél, csak kár hogy a festék sűrűsége néhol eltömítette az áttöréseket.

 

 

Az etalonként emlegetett modell esetében ezek a részletek kicsit hangsúlyosabbak, de a Német utcaiaknak sem kell szégyenkezniük.

 

 

Az igényes, finom vonalú félpantográf remek választás. A szigetelőbabák mérete viszont deákosan nagyra sikeredett.

A végigfutó vezetékezés stabil huzal, nem törik, nem hajlik el.

 

 

A modell futása nem szép. Egy ilyen kategóriájú mozdonynak méltóságteljesen és kellő tömeggel kell a pályán mozognia, viszont itt zajos, esetenként kerregő, bizonytalan mechanikai összhatásunk van. És sajnos ez jellemző a többi Deák modellre, amit a gyűjteményben tudhatok. Tudom, hogy ezeken a hiányosságokon lehet és kell is változtatni. Remélem, hogy a manufaktúra eljut oda, hogy fontosnak tartja ezen kritériumok teljesülését is. Nem mondom azt, hogy a cég forgalmát fel lehet lendíteni ezen árak és ilyen piaci (gazdasági) környezetben, de egy kis szemléletváltás, átpozícionálás jót tenne a nagy múltú márkának. Sajnálnám, ha végleg kivonulnának a TT történelméből.

A rend kedvéért meg kell említenem, hogy a mozdony vételára 80000,- ft. Ez sajnos nagyon sok akkor, amikor egy Jakó modellt csak kicsivel több, mint a feléért lehet beszerezni. A magas árat a rézlemez drágulása is indokolja, de nem ennyire. Persze ideális esetben ez a normális árszint egy kézzel gyártott, teljesen saját fejlesztésű modell esetében, de a szakmai büszkeség és az elért sikerek sajnos megkophatnak akkor, ha egy márka nem tud megújulni. A vevők elfordulnak, mert a minőség és az ár folyamatosan távolodik egymástól, mindemellett nem érzékelhető piackutatási igény. El kell fogadni, hogy a vevői magatartás megváltozott. A keresleti piac kezd átalakulni kínálatiba és az elérhető anyagok és technológiák okán az egyedi megvalósítás is sokkal közelebb van a modellezőhöz, mint pár évtizeddel ezelőtt. Ha a modern technológia be tud épülni egy nagy múltú cég mindennapjaiba, akkor kitartással, jó vevőmonitorozással, megfelelő kommunikációval szép lassan ki lehet lábalni a mélypontból.

Szívből ajánlom a Deák Modellsportnak, hogy ez sikerüljön nekik.