Kapcsolat: tothg@citysound.hu  

M41 2130 sorozatú dízelmozdony Ep.: 5

Deák Modellsport  D21620                       2012.                                       <<   >>

            FŐOLDAL | GŐZMOZDONYOK | DÍZELMOZDONYOK | VILLANYMOZDONYOK | SZEMÉLYKOCSIK | TEHERKOCSIK
 

Mindenképp fontosnak tartom, hogy teljes legyen a kép, ezért elkészült a hazai kisszériások közül talán leginkább megosztó, Deák modell tesztje is. Külön köszönet az ötletért Tabajdi Gábor gyűjtőtársamnak.

A cikk végén lesz egy összehasonlító képriport is a ma elérhető, három Csörgőről, amit - mondhatni - kereskedelmi jelleggel alkotnak készítőik.

 

 

A Deák Csörgő már-már fogalom, de mindenképp egy szemléletváltás megtestesítője. Volt szerencsém Laci bácsinál járni akkor, amikor elkészült a prototípus. A korábbi kereskedelni gyakorlat, miszerint saját elképzelés és fejlesztés után elkészül 20-30 modell, már a múlté. A világ megváltozott és persze a financiális lehetőségek is - pláne ebben a szektorban. Senki nem vállalja be, hogy jelentős összeget hagyjon állni egy-egy több év alatt megtérülő projektben. A kisszériás modellezés ilyen, ezért át kellett térni a megrendelés függő gyártásra. Elkészült egy bemutató példány és annak megszemlélése után - és a fele ár befizetése mellett - megrendelhető a modell. Nincs ebben semmi kivetni való, hiszen annak idején a szabónál is hagytunk előleget.

 

Jelen esetben egy, a rézmodellek terén kiforrott technológiával dolgozó manufaktura termékét vehetjük kézbe, ha kivártuk a több hetes vállalási időt. Sajnos aktuális információm nincs arra nézve, hogy a szaküzletét már másfél éve bezáró műhely milyen átfutási idővel vállal megrendeléseket.

Milyen is lett Deák Laci bácsiék friss színvilágú, legújabb fejlesztése, a 2130-as Csörgő?

 

 

Mindenképp tetszetős darab. A "deákisták" szó nélkül el is fogadják, tudatában annak, hogy ez a modell elsősorban gyűjteményi állomás, másodrészt vitrindarab és harmadjára válik potens, terepasztali szereplővé. Szép, mert kiváló az anyagok feldolgozása, kedves darab, mert remek a festés és értékálló, mert érződik benne az anyag és a készítő tudása. És itt meg is állhatunk a szuperlatívuszokkal, mert többet akarunk: egy korszerű, a nagyszériások mellet is veresenyképes, igazán vállalható modellre vágyunk, legyünk akár jól szituált gyűjtők, magyar modell mániások, vagy akár aktív modellsportolók.

A mozdony a friss fővizsgás gépek hangulatát hozza elénk. A tiszta színek és formák lehetővé teszik, hogy minden részletet jól szemügyre vegyünk. Mindjárt az elején feltűnt, hogy a szabályos zsaluzat hátsó traktusán némi foltok mutatkoznak, egyfajta szórási bizonytalanságot felfedve. De erről kicsit később...

 

 

Tehát a modell összhatása remekre sikeredett. Nem leszünk szegecsszámlálók, csupán a megfelelő leképzést vesszük szemügyre és így azért belefuthatunk pár apróságba. Elsők között feltűnik, hogy a mozdony jellegzetes ismertetője, az oldalzsaluzat nagyon szép munka, még az arányok is stimmelnek, viszont túl keskenyre sikeredett az oldalablak. És ez vonatkozik a vezérállásajtón lévőre is. Miért? A válasz kicsit furának tűnik a mai világban: csak félprofilos fotókról tudták leszedni az arányokat... Holott a prototípus elkészítésekor már megjelent a háromrészes IH Extra, ami a Csörgők életútját foglalta össze, számos jó képpel és jellegrajzzal, sőt pontos tervrajzok is elérhetők, csupán egy telefon kérdése.

 

 

No ennek az elégtelen forrásfelhasználásnak köszönhető a "lőrés" méretű szélvédő is. Mely hiányosságon akár a fekete gumikeret megrajzolásával is lehetett volna enyhíteni. Bíztunk abban, hogy a kisméretű ablak csak a proto modell sajátossága, de sajnos az azóta elkészült példányok is ezt az arcot mutatják.

Egyébként az orr igen szép munka. A fényszórók nagyon jól sikerültek, tetszetős az lámpabura kerete. A Csörgőre oly jellemző, ütközők feletti kapaszkodó jól érvényesül, hiszen maratott alakatrészről van szó. Hiányolhatjuk a vonókészülék imitációt, holott egy tétova furat még utahat is arra, hogy felrakjuk, de a kiegészítő csomagban nem találtuk.

Zavaróan hat a kotró helyzete. Ez ugyanis elfordul a forgóvázzal, ami megoldás már elavultnak mondható. Jelen sorok írójának véleménye, hogy ha bárki 2012-13-ban mozdonymodellezésbe kezd, ezt a problémát meg kell, hogy tudja oldani. Mivel szép nagy rés tátong az ütközők és a kotró között (tudjuk, a forgóváz mozgása miatt), ezért meg lehetett volna úgy oldani, hogy a szoknya az orrlemez része és csak egy ekkora résen lóg ki a kuplung, ami a forgóvázzal mozog. Sokan megoldották már így és nem rontott a modellhűségen.

 

 

Az oldalfal a már említett, keskenyre sikeredett ablakkal, viszont részletgazdag a különféle nyílások imitálása. Kár, hogy a különálló réz lemezekből kialakított ajtócskák és csatlások a festés következtében kissé egybe olvadtak a környezetükkel. Jól érvényesül a tetőlemezek szegecselése és a különálló lemezdarabok. Az alsó traktuson az akkumulátor szekrény remek lett.

 

 

Az egyik fájó pont a forgóváz. Megint a népmese jut eszembe, ahol az egyszeri leány hozott is ajándékot, meg nem is. Láthatóan több rétegből maratott alkatrészről beszélhetünk, de voltaképpen csak jelzésértékű. Olyan, mint egy díszlet. Több helyen csak kétdimenziós, pedig az előállítási költségbe bele kellett volna férni egy vagy öntött, vagy pedig a maratással, de kihajtogatva elkészített alkatrésznek.

 

 

Ezen a '90-es évek reklámfotóit felidéző felvételen remekül látszik, hogy a forgóváz maszk hiába áll több rétegből, mégis csak egy lapos burkolati elemként funkcionál. Sajnos Deák sajátosság, hogy a maszkokon a féktuskók "fényévekre" vannak a keréktől, annak is az abroncsától, ahol valójában lenniük kellene. Ezzel szemben a kilátszó fogaskerekek egyedileg méretezett hajtásra utalnak, mely mechanizmus nem is olyan rossz, csupán az a gond, hogy a modellben semmilyen akusztikai csillapítás nincs, ezért a fém kasztni többszörösére erősíti a menetzajt, nemtetszést váltva ki a gyűjtőből.

 

 

E kép is bizonyítja, hogy az anyaghasználat elsőosztályú. A festés úgyszintén, viszont kár a drága anyagot beleölni egy olyan modellbe, aminek ilyen forgóváz maszkja van 2012-ben. Nekem az az érzésem, hogy ez egyfajta arculcsapása a gyűjtőnek és a méret szerelmeseinek.

 

 

Amennyire el voltunk szontyolodva az alsó traktus láttán, annyira tűnik megnyugtatónak a tető. A géptér szellőzés zsaluzata szépen kivitelezett munka, akárcsak a korábban említett szegecssor.

 

 

A szellőző ventillátorok rácsozata is szép lett, szerencsére a festés nem tapasztotta be a lukakat.

 

 

 

Kicsit visszatérve az orr kidolgozottságára. A kapaszkodók stimmelnek, az ütközők egyediek és nagyon finomak. A vezérállás feljáró kapaszkodói is mérethelyesek, csupán ezen a sarkon a fényszóró melletti levegő beömlő nyílás kivitele kérne némi pontosítást. A rézből hajtogatott "NEM foglalat" jelen esetben egy Bttb szabványú kapcsolót szorongat, de kis ügyeskedéssel akár a legújabbra is kicserélhetjük.

 

 

Hiányolom a vezetőállás berendezését, vagy legalább is egy arra utaló imitációt. Lehangoló látvány az ablakon benézve a lehajtó csigával szemezni. Sajnos a kisszériás mozdonyok többsége hasonló hiátussal bír. Pedig egy egyszerű kis hajtogatott kartondarabbal meg lehetne oldani ezt a kérdést.

 

 

Hadüzenet a konfekcionálásnak. Ezt a címet adhatnánk a befejező soroknak, hiszen a Deák modellek sosem arról voltak híresek, hogy a csomagolásuk szó nélkül megférne a többi gyűjteményi darabbal. Ebben talán üzletpolitikát is sejthetünk, hisz az egyediség ezzel szavatolható, ha külön pakoljuk a bedobozolt modelleket. Mindemellett érdekes evólúciója figyelhető meg a csomagolásnak. Voltak robusztus fadobozok, egységesebb hullámkarton göngyölegek, majd ismét eltérő méretű, tolós tetejű, kapcsos zárású fadobozkák. Jelen Csörgőnk egy ékszerdoboznak készült, kreatív áruházban beszerezhető, "fesdmagad" változat. Abban maximálisan egyet kell értenünk Laci bácsiékkal, hogy ékszer került a dobozba. Mindamellett, hogy sok negatívumot kellett leírni a bemutatóban, mégis a modell megérdemli a kiemelt státust. Szép, állékony darab. Biztos vagyok benne, hogy sokáig gyönyörködhetünk benne.

Korszerű lépés, hogy a dobozban külön kis tasakban megtaláljuk az utólag felrakható kiegészítőket. Természetesen mindent maratott rézlemezből.

 

 

Ez a mozdony Bencze Zoli gyűjteményét gyarapítja, köszönöm neki, hogy körbefotózhattam a modellt.

A modell ára előzetes megbeszélés szerint alakulhat, de kb. 65 ezer ft. környékére van belőve. Ez sajnos túl sok ezért a műszaki tartalomért.

 

KLIKK A NAGY CSÖRGŐMUSTRÁHOZ