Elöljáróban hadd említsem meg a BR23/35-ös, TT méretű
mozdonyokról készült cikket, melyet
ITT olvashat a
tisztelt érdeklődő. Fontos átszaladni ezen, hisz igazán így érthető meg
ennek majd' 50 éves modellnek a létezése.
Talán a fél évszázados sikertörténetnek is köszönhető, hogy
az új modellek bevezetése közben a Tillig még mindig úgy gondolta, hogy le
kell húznia még egy bőrt erről a legendáról. Mi sem volt egyszerűbb, mint
hogy az előzőekben megmutatott, vonali gyorsvonati gőzös múzeumváltozatát is
kihozzák, külön katalógus számon. Ezáltal már három, tilliges kiadás volt
elérhető a 1113-as mozdonyból. (a 23-as is ez, csak az még a 3. korszakot
képviseli - bemutató később)
A két mozdony között lényegi változás nincs, hiszen egyazon járműről
beszélünk. Felújított szerszámok, kocka motor, a Tillig-ekre jellemző,
feketére festett állókazán-imitáció. Illetve teljesen új alkatrész a
lengőív-kulissza, aminek köszönhetően nem kompatibilis a BTTB és a Tillig
alváz. A képen egy kicsit csálén áll a lengőív, de ez csak átmeneti állapot.
A mozdony szerkocsi kapcsolat megmaradt ennek a viszonylag bumfordi, de
annál strapabíróbb alkatrésznek. Igaz, hogy hallottam már olyat, hogy ez a
rész tört el, de ahhoz jóval erősebb behatás kellett, mint a normál
modellüzem.
Érdekesség, hogy ezt a kapcsolatot csak nagyjából a 2009-2010-es
modellfejlesztéseknél kezdték átalakítani kurz kinematikásra.
Már a korábbi modellnél is megfigyelhettük, hogy a Heusinger vezérmű is
átalakult. Az egyen-BTTB rudazat helyett itt már finomabban kidolgozott
alkatrészeket látunk. Igazán itt tűnik fel az egyetlen különbség: a múzeum
változatnak sötétített kerekei vannak. Ez már a későbbi gőzmozdony-modell
trendet vetíti elénk, hisz a '90-es évektől már ilyen, festett fémötvözetből
készülnek a kerekek. Hallottam már arról, hogy ez a megoldás gyengíti az
áramfelvételt. Nem tudom. Ha napi szinten, asztalon járatnám a gépeket,
akkor lenne egzakt válaszom erre.
A szerkocsit is megszokhattuk már. Mint ahogy azt is, hogy nincs zárfény,
csak a rögzítésül szolgáló pöckök imitálják a vörös fényeket.
Az egyébként makulátlan, dobozlakó modell szép és korszerű tamponozással
rendelkezik. A korszaknak megfelelően itt már megtaláljuk rajta a
felsővezeték veszélyeire figyelmeztető táblát is.
A mozdony felülről. A szokásos kép fogad: nincs már rögzítő csavar a gőzdómban.
A modell összhatása kiváló, aki szereti és ismeri ezt az új építésű
egyenmozdonyt, az örül egyaránt a régi, Zeuke változatnak és akár ennek, a
Tillig által fémjelzettnek is.
|