Kapcsolat: tothg@citysound.hu  
BR 35 1113-6  Deutsche Reichsbahn Ep4.  Museum Lok

Tillig kat.sz.:02119       1997                                <<     >>
 

            FŐOLDAL | GŐZMOZDONYOK | DÍZELMOZDONYOK | VILLANYMOZDONYOK | SZEMÉLYKOCSIK | TEHERKOCSIK
 


 

Elöljáróban hadd említsem meg a BR23/35-ös, TT méretű mozdonyokról készült cikket, melyet ITT olvashat a tisztelt érdeklődő. Fontos átszaladni ezen, hisz igazán így érthető meg ennek majd' 50 éves modellnek a létezése.

 

Talán a fél évszázados sikertörténetnek is köszönhető, hogy az új modellek bevezetése közben a Tillig még mindig úgy gondolta, hogy le kell húznia még egy bőrt erről a legendáról. Mi sem volt egyszerűbb, mint hogy az előzőekben megmutatott, vonali gyorsvonati gőzös múzeumváltozatát is kihozzák, külön katalógus számon. Ezáltal már három, tilliges kiadás volt elérhető a 1113-as mozdonyból. (a 23-as is ez, csak az még a 3. korszakot képviseli - bemutató később)

 

 

A két mozdony között lényegi változás nincs, hiszen egyazon járműről beszélünk. Felújított szerszámok, kocka motor, a Tillig-ekre jellemző, feketére festett állókazán-imitáció. Illetve teljesen új alkatrész a lengőív-kulissza, aminek köszönhetően nem kompatibilis a BTTB és a Tillig alváz. A képen egy kicsit csálén áll a lengőív, de ez csak átmeneti állapot.

 

 

A mozdony szerkocsi kapcsolat megmaradt ennek a viszonylag bumfordi, de annál strapabíróbb alkatrésznek. Igaz, hogy hallottam már olyat, hogy ez a rész tört el, de ahhoz jóval erősebb behatás kellett, mint a normál modellüzem.

Érdekesség, hogy ezt a kapcsolatot csak nagyjából a 2009-2010-es modellfejlesztéseknél kezdték átalakítani kurz kinematikásra.

 

 

Már a korábbi modellnél is megfigyelhettük, hogy a Heusinger vezérmű is átalakult. Az egyen-BTTB rudazat helyett itt már finomabban kidolgozott alkatrészeket látunk. Igazán itt tűnik fel az egyetlen különbség: a múzeum változatnak sötétített kerekei vannak. Ez már a későbbi gőzmozdony-modell trendet vetíti elénk, hisz a '90-es évektől már ilyen, festett fémötvözetből készülnek a kerekek. Hallottam már arról, hogy ez a megoldás gyengíti az áramfelvételt. Nem tudom. Ha napi szinten, asztalon járatnám a gépeket, akkor lenne egzakt válaszom erre.

 

 

A szerkocsit is megszokhattuk már. Mint ahogy azt is, hogy nincs zárfény, csak a rögzítésül szolgáló pöckök imitálják a vörös fényeket.

 

 

Az egyébként makulátlan, dobozlakó modell szép és korszerű tamponozással rendelkezik. A korszaknak megfelelően itt már megtaláljuk rajta a felsővezeték veszélyeire figyelmeztető táblát is.

 

 

A mozdony felülről. A szokásos kép fogad: nincs már rögzítő csavar a gőzdómban.

 

 

A modell összhatása kiváló, aki szereti és ismeri ezt az új építésű egyenmozdonyt, az örül egyaránt a régi, Zeuke változatnak és akár ennek, a Tillig által fémjelzettnek is.