Kapcsolat: tothg@citysound.hu  
BR 35 1113-6  Deutsche Reichsbahn Ep4.

Tillig kat.sz.:02113       1997                                <<     >>
 

            FŐOLDAL | GŐZMOZDONYOK | DÍZELMOZDONYOK | VILLANYMOZDONYOK | SZEMÉLYKOCSIK | TEHERKOCSIK
 


 

Elöljáróban hadd említsem meg a BR23/35-ös, TT méretű mozdonyokról készült cikket, melyet ITT olvashat a tisztelt érdeklődő. Fontos átszaladni ezen, hisz igazán így érthető meg ennek majd' 50 éves modellnek a létezése.

 

Aztán ejtenék pár szót az őrült gyűjtőről, aki egy idő után már ép ésszel felfoghatatlan módon gyarapítja a gyűjteményét. Az egyszerű vasútmodell-hobbista furcsán legyinthet, mondván, minek egy mozdonytípusból ennyi féle. A magyarázat egyszerű: úgy teljes a gyűjtemény, ha képviselteti magát minden gyártási állomás, mely megtalálható az adott modell/gyár életében. Ezért van az, hogy egy-egy sikeres, több százezres, milliós mennyiséget megélt modellből olykor több példány is bekerül a vitrinbe.

 

A BR23/35-ös nagysikerű mozdonyok sorát ezúttal a végjáték szereplői gyarapítják. A két számozás, két korszakot reprezentál, majd bekerül a képbe egy múzeummozdony, ami már csak a gyártó szeszélye volt, apró módosításokkal.

 

 

Az előző modellnél már aprólékosan körüljártuk a fejlesztési folyamatot, mely ennél a változatnál teljesedett ki. Persze a mai tudásunkkal már kicsit mosolyoghatunk a modell megoldásain, de ne feledjük, hogy maga az alap még a '60-as évekből érkezett, majd jelentős ráncfelvarráson, sőt áttervezésen esett át a Bttb időszakban és végül a viszonylag kevés modellel debütáló Tillig, szükségszerű kínálati darabja volt.

 

Így ötlik szemünkbe a lényegesen jobb minőségű tamponozás mellett az ún. kockamotor, amely a korábbi, körmotort váltotta a modellekben. Ugyan azon a helyen elfért, fordulatszáma azonos volt elődjével, ezért különösebben nem kellett áttervezni az alapkonstrukciót. Sajnos a motor nyitott volt, ezért óhatatlanul jobban szennyeződött.

 

 

Maga a modell követi a korábbi változatok megoldásait: maradt a motor és hajtás a mozdonytestben, a szerkocsi csupán a négy további tengelyével az áramszedést javította. Egybeöntött kasztni, korszerű festés, szép felíratok jellemezték.

 

 

Az előző modellnél már megfigyeltük a megújult Heusinger vezérművet, mely az apró fém alkatrészek jóvoltából élethűen imitálja az eredeti gép hajtóművét.

 

 

Ha kicsit felfordítjuk a mozdonyt, akkor jobban érvényesül az átalakított rudazat a kulisszával. Persze azt is láthatjuk, hogy a modell gyakorlatilag nullkilóméteres.

 

 

Az alapvető felépítés a régi. A futókerekek viszonylag nagy sugarú íven mozognak, mivel a tartószáraik befogása majdnem a középső, hajtott kerék tengelyénél van. A futótengelyek oldalirányú elmozgása is rásegít az ívbeállásra.

 

 

Az 1972-es felújítás óta ez a látvány fogad bennünket a szerkocsi alatt. A műanyag tengelyeken áramszedő kerekek vannak és a kocsi futóműmaszkjában látható réz foglalatok vezetik fel a tápfeszültséget a tender belsejébe, ahonnan két dróton megy át a motorhoz.

 

 

Ennek a modellnek is csak elől van világítása. Holott az elektromossággal ellátott szerkocsiban bőséggel elférhetett volna egy zárfény is. Viszont újdonság, hogy a klasszikus, lándzsás kuplung helyett már NEM szabványú kapcsolófoglalatot találunk az ütközők alatt.

 

 

A csavaros rögzítés már a múlté. A gőzdómban már nem éktelenkedik csavar.

 

 

A Tillig 35-öse a konstrukció korossága ellenére az egyik legszebb darabja a gyűjteménynek.