BR 211 006-2    DR            Ep. IV.        Kühn 31700

Már időszerű volt, hogy bemutassam a klasszikus Holzroller sorozat korszerűbb modelljeit. Jelen esetben a Kühn sikermozdonyával kezdem.

Nagyjából egyszerre került ki a piacra a Tillig/Siggi's széria és a Kühn változat. Amint lesz bemutató darab az előbbiből, nyomban elkészítem az összevetést és a pontos kronológiát.

Jelen mozdony a Kühn-től megszokottan, kimagasló részletességgel és igényességgel adja kezünkbe ennek a kultikus, kelti mozdonynak a kicsinyített mását.

 

A bemutatót ide tettem a korábbi, Zeuke/Gützold/Bttb sorozat mögé, hogy jobban érezhessük a kontrasztot. Hát van mit észrevennünk...

 

Csak a rend kedvéért, pár szóban az eredetiről.

1961-ben merült fel igény a keletnémet vasútnál, hogy egy igazi mindenest kreáljanak az egyre bővülő villamosított hálózatra. A nyugati példa ragadós volt, ezért némi licensz felhasználásával a LEW mozdonygyár elkészítette a DB E10-es és E40-es sorozatának keleti lenyomatát. (láttunk már ilyet, pl. a V200 - BR 118 esetében)

1962-re már sorozatérett volt a vonógép, mely gyors elegymozgatásra volt képes, hisz 600 tonnás vonatokat húzott 120 km-es sebességgel. Másik figyelemre méltó erénye a kiváló adhéziós képesség volt, hisz sok esetben extrém emelkedéseken is képes volt a fenti tömeg mozgatására. Nagytestvére a BR 251-es a Rübelandbahn-on, ha jól tudom majd' 40 ezrelékes emelkedőkön vonszolta az ezer tonnákat. Igaz, ő hatlábú volt... De minden egyéb elemében az E11-es és E42-esből építkezett.

 

 

Torsten Kühn ezzel a szériával debütált a TT-s piacon. Azóta is sikeresen bővülget a színválaszték. A modell az első sorozatot, a 4 szellőzőzsalus változatott reprezentálja. Egyébként a Tillig  megépítette a 6 zsalus verziót is a Siggi's exkluzív sorozathoz. A szokásos kép fogad a csomagolás kibontása után: minden fent van a modellen, az apró részletek külön festéssel kiemelve, sehol nem találunk átfedési, szitázási hibát, sorjamentes alkatrészek.

 

 

Mindjárt az elején elkapott a csodálat, ahogy megláttam a forgóvázakat. A Gützold modell után szinte kitárult a világ, pedig a maga idejében azok  is szépre sikeredtek. Itt voltaképpen minden apró alkatrész felkerült a fröccsöntött vázra. A rugók, a féktuskók, a felfüggesztések gravírozottsága mestermunka és mégsem törnek le, mégsem kerülnek veszélybe a kis apróságok a használat során.

 

 

Nincs ez másként a középrészen sem, ahol a légtartályok is aprólékos munkáról tanúskodnak. Természetese, hogy a pályaszámtábla és a súlyadatok tökéletes tamponnyomás eredményei.

 

 

Nem tudok elszakadni a forgóváztól. Szerintem az összes TT-s modell közül ennek a legaprólékosabb a fröccsöntése. Tessen gyönyörködni!

 

 

Eltekintve a Kühn által sokáig alkalmazott Bttb kapcsoló otrombaságától, a mozdony frontja is maga a tökély. A gyárilag felszerelt fűtés és elektromos kábelek, a vonóhorog, illetve az ablakok és fényszórók együttes hatása az eredetire emlékeztet. A világítás természetesen LED-es. A három ponton fehérfényű és a két kisebbik vörös zárfény természetesen menetirány szerint vált, azzal az extra adalékkal, hogy digitális üzemben funkciókimenetről külön kapcsolható az egyzárfényes üzem.

 

 

A korábbi Gützold modellek esetében is már részletes tetőkertről beszéltünk, de a mozdony amúgy funkcionális beosztású szerelvényezettsége a Kühn modellen gyönyörűre sikeredett.

 

 

A hagyományos áramszedők finom alkatrészei a modellnek. Ráadásul teljes funkcióval bírnak, hisz analóg üzemben felsővezetékről is táplálhatóvá válik általa a mozdony motorja.

 

A Kühn mozdonyok sorában ez már a sokadik modell és mindegyikről bebizonyosodott, hogy magas műszaki színvonalat képviselnek. Az ötpólusú motor, a két lendítőtömeg, a tökéletes elektronika igazán élethű mozgású modellt ad a kezünkbe.