|
|

Végre kézzelfoghatóvá váltak a számunkra is oly fontos TRAXX
2-es villanymozdonyok TT méretű
modelljei, melyeket június első napjaiban szállított le a szaküzleteknek a Tillig. Az
alábbiakban a 04900 és a 04901 katalógusszámú párost mutatom be, azzal a
reménnyel, hogy a hazai TRAXX mozdonyok festésében gondolkodók is végre
felfedezik a részletekben rejlő különbségeket.

Egyszerre érkezett a két mozdony és bizony nagy izgalommal
csomagoltam ki a bemutató példányokat. Már Nürnbergben szerencsém volt
megszemlélni az akkor még null szériás példányt és meg kellett állapítani,
hogy igen magasra helyezte a lécet a szász gyártó. Ezzel is bizonyítva, hogy
igenis, a TT méretnek el kell foglalnia azt a helyet amit elsősorban az ára
miatt el kell, hogy érjen, másrészt az egyre növekvő vevői igények miatt is
a legjobbak közé kell, hogy tartozzon. Remélem, hogy jelen sorok
elolvasásával az olvasó is osztja az álláspontom.

A két mozdony szinte mindenben megegyezik, ezért
alaposabban a 04900-es cikkszámú, DB AG aktuális festésű változatát mutatom
meg. Bár a moduláris felépítésű, nagyjából minden, hasonló típussal
megegyező mozdonyt sokan nem kedvelik, mégis be kell látnunk, hogy egy olyan
műszaki bravúr tanúi lehetünk mind eredetiben, mind modellben, ami mellett
nem mehetünk el szó nélkül. Mint ahogy a TT méretben tökélyre fejlődik a
részletgazdag gőzmozdonyépítés, úgy tisztul le és kristályosodik ki az
egyszerűbb vonalvezetésű dízel, illetve villanymozdony modellezés is. A
sallangoktól mentes jármű a sima felületek mellett természetesen bővelkedik
a finom részletekben, ami külön emeli a modell színvonalát. Sokan csak
mostanában ismerik fel, hogy a Tillig is magas minőségi szinten gyárt és rég
vége a konfekcionált részegységekből, csupán pár egyedi alkatrészből álló
modellépítésnek és bizony akár több tucat különálló szerszám szükséges egy
ilyen modell fröccsöntéséhez. És ez bizony költséges beruházás, amit a
fogyasztói árban kell majd érvényesíteni. És azt se feledjük, hogy a cég még
mindig Sebnitz-ben gyárt, csupán pár százaléknyi részegység készül Kínában.

A "nagyító" alá téve a modellt, láthatjuk a tökéletes
festést és feliratozást. Ebben már évek óta élenjáró a Tillig, ezért a
technológia és a szerszámok fejlődésével mind apróbb részletek kerülhetnek
fel a modellre 1:120 méretben is. Érdemes megfigyelni a sokféle alkatrészből
összeállított orr-, kotró- és vezetőállás területeket. Kicsit szakítva a
hagyománnyal, mostanában inkább felszerelik a modellre a különálló
kapaszkodókat. Ez meg sajnos azt vonja magával, hogy a dobozban sérülékennyé
válnak ezek a finom alkatrészek. A sztenderd csavarkapocs, fűtési csatlások
természetesen még mindig az egyen-fröccsöntött kerettel kerülnek a mellékelt
kiszacskóba. Éppen ezen részleteket taglalja szemléletes írásában Ottó
barátom a
VASUTTMODELL BLOG-on.

Hasonló módon kidolgozott a forgóváz is. Tanulva korábbi
hibáikból (BR103-as széria) nincs túlcizellálva a szerelvényezés, nem lógnak
be a túlzottan vékony homokolócsövek. Igaz, hogy ez a forgóváz már
lényegesen egyszerűbb felépítésű, mint a '60-as években tervezettek. Látható,
hogy külön darabokból állnak a homokló ládák és azok szerelő nyílásai is.
Nagyon szépen kidolgozott a kerekek féktárcsáinak festése. A Piko-tól
eltérően ezek itt nem matricák.

A mozdony középrésze az egyszerűség mellett bőséggel
tartogat szemlélni valókat. A korábbi modelleknél nem volt gyakorlat az
ilyen részletes piktogramozás és a több színű tamponozás.

Pár pillantás ismét az orr részre. Az ütközők melletti
furatokba a külön csomagolt kiegészítőket, fékcsöveket, csavarkapcsokat
ragaszthatjuk. A feliratozás itt is tökéletes, az ablaktörlő tamponozása
szükségszerű megoldás, bár ebbe az árba beleférne a maratott alkatrész is. Érdemes megfigyelni az apró jelzéseket a sarkokon.

Pár éve a BR01.5-ös sorozat volt, ahol a gyártó
fotómaratott fémalkatrészeket rakott a mozdonyra, hogy ne csak a műanyagból
fröccsöntött és ezáltal méreteiben behatárolt finomságok gazdagítsák a
modellt. Úgy látszik, hogy jó volt az irány, mert egyre több mozdonyon
jelennek meg ezek a maratott részletek. Itt a rámpák lettek áttörve és ezzel
rengeteget dobtak a mozdony külső megjelenésén.

Nem okoz csalódást a mozdony alváza sem, ami a
funkcionalitás mellett tartogat pár érdekes meglepetést. A
mozdonykategóriának megfelelő kígyózást is csökkentő
zsámolyösszekötő-rudazat mellett pár segédüzemi részletet is kidolgozottnak
láthatunk. Természetesen a kerekeken forgóvázanként egy-egy, átlósan
elhelyezett tapadógyűrű van. A modell tömege meglepően nagy, így tökéletesen
fut, a vonóerő igen magas és ami eddig kevés modellnél volt jellemző, a
maximális sebességről történő kifutás hirtelen feszültség elvételnél bőven
tíz centiméter fölött van, ami a jól megválasztott tömeg és a motor
tengelyén elhelyezett lendtömegeknek köszönhető.

A mozdony alól gyerünk akkor a tetejére! Igen gazdag
tetőkerttel találkozhatunk madártávlatból. Bár egy kicsit műanyaghatásúak az
alkatrészek, de ennyire azért mégsem legyünk maximalisták. Nyilvánvaló, hogy
komoly árnövelő tényező lenne, ha esztergált kürtök és rézből készült
nagyfeszültségű alkatrészek lennének a tetőn.

A több áramnemű, nemzetközi forgalomhoz igazított
pantográfok, melyek analóg üzemben természetesen felsővezetékes használatra
is alkalmasak. Ezeken a "páneurópai" mozdonyokon eltérő méretű áramszedőket
találunk, hiszen országonként, térségenkét eltérőek a szabványok. Gyakorlati
szerepe nincs a modelleken, csupán további adalék a tökéletességhez.
Emlékezzünk csak vissza a hosszú évtizedekig alkalmazott, Gützold
kivitelezésű áramszedőkre!

Íme a teljes tetőkert a négy szedővel és a markáns
nagyfeszültségű vezetékezéssel.

És itt lép be a képbe a 04901-es, ITL-es 186-os. Korábban nem volt szokás ebben a méretben az egyes nemzeti
vasúttársasági, vagy üzemeltetői eltéréseket megjeleníteni. Mivel mindkét
esetben német honosítású mozdonyról beszélünk, nagy eltérés nincs is, de a
magánvasúti, ITL-es gép tetején pár apróság mégis eltér a DB AG mozdonyától.
A svájci pályákon való haladáshoz az ott szabványos, keskenyebb paletták
kerültek a külső szedőkre, illetve felkerült egy további rádióantenna is
vezetőállás fölé.

A 04901-es katalógusszámú, ITL-es, magánvasúti mozdony az
előbbinél talán még puritánabb megjelenésű, viszont a részleteket tekintve
hasonlóan finom munka.

Talán egyetlen apró észrevétel, hogy az ITL logo
tamponozása egy kicsit raszteresre sikeredett, de az is meglehet, hogy az
eredeti matricát igyekszik leképezni a nyomat. Más modelleken nem tűnt
ennyire szétesőnek az ábra.

A finom részletek viszont kárpótolnak a túlzóan igényes
kifogásokért. Igen, ez egy TT méretű mozdony!

Sok bírálat érte a kb. egy éve felújított elektronikát,
főleg a dekóder illesztésének módját. A PluX12-es szabványú dekódereket
eddig csak keresztben lehetett bedugni, ezzel is korlátozva a használható
típusok számát. Itt már egy hosszanti befogadó helyet találunk, ahova
egyaránt befér a hagyományos, NEM 651-es, hattűs dekóder, de akár a sokkal
több funkcióval felszerelt 12 lábú is. Az extra funkciók ellátására alkalmas
a mozdony, hiszen külön kapcsolhatunk tompított, távolsági fényszórókat,
illetve a zárfények is variálhatók.

Örömmel állíthatom, hogy a Tillig 04900 és 04901
cikkszámú mozdonya igazi, XXI-ik századnak megfelelő szériamodell. Bátran
javaslom mindazon gyűjtőnek és vasútmodellezőnek, aki a legújabb
korszakban gondolkodik és nem riad el a német vasút mindenben irányt mutató
normáitól. Az sem mellékes, hogy a modell legfőbb elemeiben azonos a nálunk
480-as számon bevezetett mozdonyokkal, így ha a gyártó nem is tervezné, de
hazai kisszériás átalakításhoz - nem olcsó - de kiváló donor lehet.
A 04900 és 04901 mozdonyok ára egyenként: 41.900,- Ft a
Modellvasút Centerben. Nekik
köszönhetem, hogy létrejöhetett ez a bemutató.
|
|