Az alapmodell remek kiindulás a megannyi
festési variáció elsütéséhez. Természetesen itt is először a DB AG saját
színeiben pompázó mozdonyával ismerkedhettünk meg a két évvel ezelőtti
piacra törés során. Azóta több vasúttársaság színeiben találkozhattunk a
mozdonnyal. Az ÖBB matricása tökéletesen illeszkedik a modern vasutat
modellezők elképzeléseibe. A mozdony egyik legjellegzetesebb vonása a
hosszmerevítő bordázattal préselt oldallemez. Ez is nagyban hozzájárul
ahhoz, hogy az amúgy is nyúlánk modell még elnyújtottabbnak tűnjön.
Az ÖBB logo messziről hirdeti, hogy mely
vasúttársaság veszi igénybe a bérmozdony szolgáltatásait. Nem mehetünk el
itt sem a részletgazdag feliratozás mellett, valamint a most már igényesen
feldolgozott segédüzemi kiegészítők valósághű jelzései és piktogramjai
mellett sem.
A modern, Európa országaiban elérhető, mind
a négy áramnemű üzemnek megfelelően, nem csak a tetőkert, hanem a forgóvázak
is alkalmasak a több ország vasúthálózatán való közlekedésre. Bár mindez a
modellezésben igen problémásan lenne kivitelezhető, a korszerű leképzésnek
már ez is alapfeltétele. Különös tekintettel arra, hogy ezek a mozdonyok
általában a megrendelő igényei szerint készülnek, így bizonyos elemeiben
teljesen eltérőek lehetnek. Az igazi nagy bravúr az, ha mindezen
változásokat a modellgyártó is ügyesen leköveti.
A TT méretben jártas modellezők tudhatják,
hogy hosszú évek kínlódása oldódott meg azáltal, hogy végre fix kotró és
ütközőgerenda került a modellek orrára. Így ma már nem újdonság, hogy a
kapcsolókinematika szabad mozgásához így kell áttörni a kotrót. Egyes
gyártóknál még az is megvalósítható, hogy a nem használt végre teli kotrót
rakunk, vagy a vitrinmodell esetében teljesen elhagyjuk a kapcsolókat és az
eredetihez hasonló szoknyákat pattinthatunk az ütközők alá. A Tillig
BR189-ese csak a képen látható megoldással érhető el. Talán azt sugallva,
hogy használjuk arra a mozdonyt, amire való: vontatásra, vasútüzemre.
Az európai szabványoknak maximálisan
megfelelő erősáramú szerelvényezés markánsan elüt a korábbi villanymozdonyok
tetőkertjétől. A mai műanyagtechnikának köszönhetően már többféle szigetelő,
vezeték és egyéb elektromos alkatrész kerülhet fel a mozdonyra, mint
azelőtt.
A tetőn két-két félpantográfot találunk,
melyek analóg üzemben használhatók valós áramszedésre.
Csak a szegecsszámlálók kedvéért: az egyes
vég tetején kicsit eltérő az elrendezés. Itt nincs akkora antenna, mint a
másikon.
Ezek a finom áramszedők – igény szerint –
cserélhetők akár Sommerfeldt alkatrészekre.
A modell 2010-es fejlesztés, ezért az idei
modellévre (2012) jellemző újításokat ne keressük rajta! Többek között ilyen
a fellépők anyaga. A korábban bemutatott TRAXX mozdony esetében fémből
maratott, áttört rámpákat látunk, itt viszont még a műanyagból,
fröccsöntéssel készült, de mindezek mellett, kellően finom és részletes
alkatrész került a modellre.
A modell alja a már sztenderdnek számító
színvonalat nyújtja. Tökéletes kinematika, kidolgozott, de mégis strapabíró
forgóváz és kellően cizellált légtartályok, segédüzemi egységek. A kellő
vonóerő biztosításához a megfelelő tömegű mozdony adhéziós erőátvitelét
váltott tapadógyűrűk is segítik.
A modell érdekessége, hogy “első fecskék”
voltak a PluX12-es dekóderfoglalatot alkalmazó mozdonyok körében. A Tillig
ennél a típusnál építette be először a 12 lábú lapkát is fogadni képes
NYÁK-ot. A dekóder által az alapfunkciókon túl további, érdekes
kiegészítéseket tartalmaz a modell digitális üzeme. További funkciókkal
ruházható fel a világítás, illetve maga a mozdonyvezetés.
Az elmúlt két év során kicsit át lett
dolgozva ez az új elektronika is, de az alapötlet kiváló: a hagyományos,
NEM651-es, hattűs dekóder akár keresztben, akár hosszában is elfér a
rendelkezésre álló helyen, hisz dughatjuk azt a panelre forrasztott foglalat
mindkét oldalára. A PluX12-es lapkát pedig ebbe a résbe tudjuk elhelyezni,
így nem zavarja semmi sem a forgóváz belső rögzítését.
A Tillig 02472-es cikkszámú BR189-es
mozdonya most rendkívül akciós áron, 32.800,- ft-on érhető el többek között
a Modellvasút Center webshopjábanban:
http://www.modellvasut-center.hu/products-page/tt-vonat/br-189-906-1-villanymozdony-obb-e5/
A mozdony a korábbitól kicsit eltérő helyzetben került a
gyűjteménybe. Ugyanis a válság némiképp átrendezte a gyűjtési szokásaimat, ergo
erőst meggondolandó, hogy adjak-e 40 ezer ft-ot egy modern
villanymozdonyért. Roland barátom üzletete viszont rendkívül jó
árpolitikával minden esetben meg tudja győzni a hezitálót is, hogy
modellvásárlásra adja a fejét.