Kapcsolat: tothg@citysound.hu  

BR189 906-1 villanymozdony Ep.: 6. Dispolok  ÖBB

Tillig TT Bahnen  kat.sz.: 02472              2010.                                       <<   >>

            FŐOLDAL | GŐZMOZDONYOK | DÍZELMOZDONYOK | VILLANYMOZDONYOK | SZEMÉLYKOCSIK | TEHERKOCSIK
 

Az idei nyár igazi örömünnep a TT méretben jártas vasútmodellezőknek. A Tillig sorra akciózza le a régebbi és a szinte legújabb típusait. A már kifutóvá érett, formaváltás előtti modelleknél érthető a “raktársöprés”, de az alig egy-két éves, friss konstrukcióknál némi meglepetéssel fogadjuk az árak markáns lefele mozgását. Ennek számos oka lehet, ne is ezt taglaljuk, maradjunk abban a tudatban, hogy a gyártó szeret bennünket. Minket, a vásárlókat.

 

  

A nyár eleji nagy leárazás egyik kiválasztottja a 02472-es cikkszámú, BR189-es bérmozdony, ÖBB matricával. Bizonyos fokú hazai vonatkozása akadhat, hisz a mozdony eredetije megfordulhat a nyugati határban.

A Siemens ES64-ese igazi “konténer-egységmozdony”. Magán viseli a korszerű vontatójármű-gyártás minden jegyét. Hasonló szabályok szerint épül fel, mint a Bombardier TRAXX mozdonya. A vasút részletei iránt érdeklődők nagy változatosságot ezen a típuson sem lelhetnek, de azért szerencsére volt mit feldolgoznia a sebnitzi gyártónak. Éppen ezért tartom fontosnak, hogy górcső alá helyezzem ezt a – most már – nagyon kedvező árú erőgépet.

 

Az alapmodell remek kiindulás a megannyi festési variáció elsütéséhez. Természetesen itt is először a DB AG saját színeiben pompázó mozdonyával ismerkedhettünk meg a két évvel ezelőtti piacra törés során. Azóta több vasúttársaság színeiben találkozhattunk a mozdonnyal. Az ÖBB matricása tökéletesen illeszkedik a modern vasutat modellezők elképzeléseibe. A mozdony egyik legjellegzetesebb vonása a hosszmerevítő bordázattal préselt oldallemez. Ez is nagyban hozzájárul ahhoz, hogy az amúgy is nyúlánk modell még elnyújtottabbnak tűnjön.

Az ÖBB logo messziről hirdeti, hogy mely vasúttársaság veszi igénybe a bérmozdony szolgáltatásait. Nem mehetünk el itt sem a részletgazdag feliratozás mellett, valamint a most már igényesen feldolgozott segédüzemi kiegészítők valósághű jelzései és piktogramjai mellett sem.

A modern, Európa országaiban elérhető, mind a négy áramnemű üzemnek megfelelően, nem csak a tetőkert, hanem a forgóvázak is alkalmasak a több ország vasúthálózatán való közlekedésre. Bár mindez a modellezésben igen problémásan lenne kivitelezhető, a korszerű leképzésnek már ez is alapfeltétele. Különös tekintettel arra, hogy ezek a mozdonyok általában a megrendelő igényei szerint készülnek, így bizonyos elemeiben teljesen eltérőek lehetnek. Az igazi nagy bravúr az, ha mindezen változásokat a modellgyártó is ügyesen leköveti.

A TT méretben jártas modellezők tudhatják, hogy hosszú évek kínlódása oldódott meg azáltal, hogy végre fix kotró és ütközőgerenda került a modellek orrára. Így ma már nem újdonság, hogy a kapcsolókinematika szabad mozgásához így kell áttörni a kotrót. Egyes gyártóknál még az is megvalósítható, hogy a nem használt végre teli kotrót rakunk, vagy a vitrinmodell esetében teljesen elhagyjuk a kapcsolókat és az eredetihez hasonló szoknyákat pattinthatunk az ütközők alá. A Tillig BR189-ese csak a képen látható megoldással érhető el. Talán azt sugallva, hogy használjuk arra a mozdonyt, amire való: vontatásra, vasútüzemre.

Az európai szabványoknak maximálisan megfelelő erősáramú szerelvényezés markánsan elüt a korábbi villanymozdonyok tetőkertjétől. A mai műanyagtechnikának köszönhetően már többféle szigetelő, vezeték és egyéb elektromos alkatrész kerülhet fel a mozdonyra, mint azelőtt.

A tetőn két-két félpantográfot találunk, melyek analóg üzemben használhatók valós áramszedésre.

Csak a szegecsszámlálók kedvéért: az egyes vég tetején kicsit eltérő az elrendezés. Itt nincs akkora antenna, mint a másikon.

Ezek a finom áramszedők – igény szerint – cserélhetők akár Sommerfeldt alkatrészekre.

A modell 2010-es fejlesztés, ezért az idei modellévre (2012) jellemző újításokat ne keressük rajta! Többek között ilyen a fellépők anyaga. A korábban bemutatott TRAXX mozdony esetében fémből maratott, áttört rámpákat látunk, itt viszont még a műanyagból, fröccsöntéssel készült, de mindezek mellett, kellően finom és részletes alkatrész került a modellre.

A modell alja a már sztenderdnek számító színvonalat nyújtja. Tökéletes kinematika, kidolgozott, de mégis strapabíró forgóváz és kellően cizellált légtartályok, segédüzemi egységek. A kellő vonóerő biztosításához a megfelelő tömegű mozdony adhéziós erőátvitelét váltott tapadógyűrűk is segítik.

A modell érdekessége, hogy “első fecskék” voltak a PluX12-es dekóderfoglalatot alkalmazó mozdonyok körében. A Tillig ennél a típusnál építette be először a 12 lábú lapkát is fogadni képes NYÁK-ot. A dekóder által az alapfunkciókon túl további, érdekes kiegészítéseket tartalmaz a modell digitális üzeme. További funkciókkal ruházható fel a világítás, illetve maga a mozdonyvezetés.

Az elmúlt két év során kicsit át lett dolgozva ez az új elektronika is, de az alapötlet kiváló: a hagyományos, NEM651-es, hattűs dekóder akár keresztben, akár hosszában is elfér a rendelkezésre álló helyen, hisz dughatjuk azt a panelre forrasztott foglalat mindkét oldalára. A PluX12-es lapkát pedig ebbe a résbe tudjuk elhelyezni, így nem zavarja semmi sem a forgóváz belső rögzítését.

A Tillig 02472-es cikkszámú BR189-es mozdonya most rendkívül akciós áron, 32.800,- ft-on érhető el többek között a Modellvasút Center webshopjábanban: http://www.modellvasut-center.hu/products-page/tt-vonat/br-189-906-1-villanymozdony-obb-e5/

A mozdony a korábbitól kicsit eltérő helyzetben került a gyűjteménybe. Ugyanis a válság némiképp átrendezte a gyűjtési szokásaimat, ergo erőst meggondolandó, hogy adjak-e 40 ezer ft-ot egy modern villanymozdonyért. Roland barátom üzletete viszont rendkívül jó árpolitikával minden esetben meg tudja győzni a hezitálót is, hogy modellvásárlásra adja a fejét.