Kapcsolat: tothg@citysound.hu  
BR 155 xxx  Handmuster modell

Tillig kat.sz.:00000       1992                                <<     >>
 

            FŐOLDAL | GŐZMOZDONYOK | DÍZELMOZDONYOK | VILLANYMOZDONYOK | SZEMÉLYKOCSIK | TEHERKOCSIK
 


 

Valamelyik tévéműsorban láttam egy - ha jól emlékszem - japán gyűjtőt, aki minden létező mozdonymodellt beszerzett, legyen az széria, vagy akár csak próbadarab, függetlenül azok típusától, vasúttársaságától. Mindent megmozgatott annak érdekében, hogy a gyárak ún. handmusterei is hozzá kerülhessenek. Természetesen H0-ás méretben történt mindez.

Nem szándékom - számos okból kifolyólag - hogy ennek a gyűjtő úrnak a nyomdokait keresgéljem. Sőt még a hazai, nagy gyűjtőktől is távol állok... De egy érdekes darab keltette fel a figyelmemet, mely szerencsés egybeesések folytán nálam landolt.

Nevenincs mozdonyt mutathatok be, de azért sokan ráismerünk az első pillantásra. Az egykori 250-es, majd az újraegyesítés után 155-ös sorozat tagjáról van szó. Az NDK mozdonygyártás egyik, viszonylag jól sikerült, hatlábú típusa szerencsére sok modellváltozatot élhetett meg, sőt sajnálatos módon az egyik legrosszabb konstrukció címet is viselhette egy darabig, amikor is a Bttb egyik utolsó fejlesztéseként kerülhetett be a köztudatba.

Jelen példány egy teljesen "meztelen" kasztnit visel magán, persze felszerelve a szükséges kiegészítőkkel, amelyek már a Bttb mozdonyokon is fellelhetők voltak. Azért utalok vissza, mert a modell már az átdolgozott, korrekt, kétzsámolyos hajtással és a Tillig szériákra jellemző belsővel rendelkezik. Ezért is erős a gyanú, hogy ez a konkrét modell éppen az akkori formaújdonság egyik (ha nem egyetlen) handmustere lehet.

 

 

Az anyagában festett, műanyag, fröccsöntött kasztni kicsit furán hat, így festékréteg nélkül. Viszont minden alkatrész, ablak, ütközők a helyükön vannak, sőt működik a modell.

 

 

A korábban már megmutatott modellek esetében is találkoztunk a pályaszámtábla, anyagba öntött helyével, ami ugyebár csak a DR jelölésekre volt jellemző, hisz a későbbiek során festve, vagy már nem is ide kerültek. A tükröződő fényben remekül kirajzolódnak a kasztni felületi megoldásai, amiket nem fed még jótékonyan sem a festék.

 

 

A modell forgóvázmaszkjára sosem volt panasz. Már a legelső szériákon (a 119-essel egyetemben) gyönyörűen cizellált alkatrészt találhattunk.

 

 

Az időszaknak megfelelő, akkor egyfajta újításként is felfogott, kapcsoló kinematika, a Kuppelkasten szabványú kuplung rögzítés. A kis dobozban egy rugó fogta a kapcsoló szárát és ez engedte elmozdulni, illetve középre beállni. Az ütköző gerenda már nem fordul el, viszont a kotró igen, mely megoldást a mai napig alkalmazzák ezen a modellen.

 

 

Az áramszedő már a rövidéletű Zeuke-Berliner TT Bahnen GmbH. időszakára jellemző, a korábbi egyendarabtól eltérő alkatrész, pirosra festve és nagy palettákkal szerelve. A megszakító és a babák a régi sorozatról ismerősek, csak itt már ezek is pirosra vannak színezve. A négyzetes szellőző rács volt egykor a kasztni rögzítő eleme, amolyan bajonett módszerrel, 90°-os elforgatásával le lehetett emelni a felsőrészt az alvázról. Ez most már úgy működik, hogy a szellőző imitáció alatt egy csavart találunk, amivel bontható a kasztni-mozdonytest kötés.

 

 

Tehát az elődtől átörökölt alkatrészek köszönnek vissza a tetőkertről, mint például a festetlen, rézdrót vezeték is.

 

 

A forgóváz már az új fejlesztés nyomait hordozza magán. Zsámolyonként két-két tengely hajtott, átlós tapadógyűrűkkel a harmadik tengely, jobb bal oldali kerekén.

 

 

És a belvilág. Új öntvény ballaszt, beágyazott, Bühler motor és a szabványos panel, dekóderhellyel és LED-es világítás.

A modell ún. fehérdobozos csomagolásban érkezett.