BR ER20 223 061 DB Arriva   Ep6.  Kühn 21010 Zug-set

     

Ahogy már a blogban is ejtettünk pár szót az ALEX/ARRIVA vasútról, úgy itt is térjünk ki egy kicsit az előzményekre.

2003-ban alakult meg a német cég, az ARRIVA plc. leányvállalataként. 2004-ben már felvásárolta a TT-ben is ismert PEG, azaz a Prignitzer Eisenbahn GmbH-t és az ODEG-et, az Ostdeutsche Eisenbahn GmbH-t. A DB AG leállította a München - Lindau InterRegio-kat. Ekkor az SBB GmbH (igen, a svájci vasút németországi leánya) és az (Arriva) Länderbahn/Regentalbahn alapított közösen egy céget. Ez volt az Allgäu-Express, azaz az ALEX. Sokáig húzkodták Dispolok-os Herkulessel, meg azokkal a színes kocsijaikkal, melyet másik készletben mutat be a Kühn.

A cég 2005-2006-ban buszvállalatokat alapított, majd 2007. december 9-én váltottak a mai Alexre: az Arriva-Länderbahn-Express átvette a teljes München - Lindau / Oberstdorf vonalat.
Emellé pedig a München - Hof / Praha vonalon is beindultak. Felhasználták a régi ALEX kocsikat is, meg rengeteget felújítottak az Arriva-csoporthoz tartozó Regentalbahn műhelyében.

Ezt a legutolsó mozzanatot, az átmeneti időszakot örökíti meg számunkra az a pár modell, amit a TT gyártók 2008 végére és 2009 elejére dobtak piacra.

Mivel a Kühn is és a Tillig is azonos időben jelentkezett egy-egy készlettel, illetve a PIKO alternatívát kínál egy hasonló Hercules-sel, ezért izgalmas témának tűnik egy nagy összevető bemutatás.

Elsőként a Kühn készletének mozdonyát nézzük át.

 

 

A doboz az ER20-as mozdonyon kívül 3 db., egyforma festésű Silberling vagont tartalmaz, valamint a szokásos, Kühn apróságokat: tapadógyűrűket, szénkeféket, rugókat, féktömlőket, csavarkapcsot, valamint a kocsikhoz szükséges pótalkatrészeket. A vagonokat külön oldalon mutatom be.

 

A mozdony, a Kühn-től megszokottan, tökéletes modellnek mondható. Korábban már kiveséztük az osztrák változatot és azóta sem érhet újabb meglepetés. Végre már elfogadott és sokoldalúan alkalmazott megoldás, hogy a kurz kinematikát a kotró áttörésével hozzák ki a szabványos kapcsolóval. Így nincs méretidegen szoknyarövidítés, vagy netán annak elhagyása. A Kühn modelleknél a kapaszkodókat gyárilag rögzítik. A rácsok áttörése, felülete, a feliratok minősége makulátlan.

Szemet gyönyörködtető a többszínű piktogram-tamponozás. A mozdony egyik oldalán a nagyméretű ARRIVA logó és felirat olvasható...

... a másik oldalán meg a korábbi cégjelzés, az alex látható.

Revíziós dátumot ne keressünk a gépen, mert még a nagyon friss állapotot örökíti meg az összeállítás. A tökéletes rövidkapcsolóknak köszönhetően valósághű kapcsolat van a mozdony és vontatmánya között. Ez a szoros együttműködés még az R286-os ívekben is megmarad.

Külön misét érdemel a tetőszerelvényezés. Bár nem egy sűrű erdő, de mégis lenyűgöz, ahogyan az utolsó csavarig, minden visszaköszön a fröccsöntött felületen.

Úgy látszik, hogy a gyártók igyekeznek minél több bőrt lehúzni az éppen aktuális formaújításokról. A Hercules már bizonyított, elsőrangú modell, nem csoda hát, hogy a Kühn szívesen festi az összes létező változatban. A Silberling kocsik piaci debütálását hosszú évek tervezési folyamata előzte meg, ezért indokolt, hogy a konkurens Tillig-gel együtt, minden lehető formában eljusson a gyűjtőkhöz. Jó döntés volt Torsten úr részéről, hogy a dinamikusan fejlődő, Arriva konszern vonatját választotta első széria készletéül.

Csak egy adalék, hogy éppen ebbe a mozdonyba raktam be életem első dekóderét. Természetesen Kühn 025P került bele és a Trix Mobile Station-nel tökéletesen együtt tud működni. A digitális vezérlés következtében az amúgy is élethű gyorsulás/lassulás méginkább valóságszerű lett.