ÖBB 1041 024-9 ROCO - Teaház Műhely
Hát itt van Ő, megérkezett... Igen, végre kézbe vehettem első hazai, kisszériás - mondhatni egyedi - modellemet.
Teaház, alias Varga Zsolti kezei alól került ki ez a helyes, kis osztrák gép.
Nagyvasúti története igen rövidke, az osztrák, egységesnek tűnő mozdonyfejlődés egyik állomása volt. A 40-es széria része, amely műszaki megoldásaiban a németeknél is bevált E-18-asra épült. Hol arrébb rakták a főelemeket, hol visszakerültek helyükre, lényeg, hogy a fejlesztések során a 1040-esnél alkalmazott Sécheron-meghajtást visszaalakították az E-18-nál megszokott Kleinow-hajtásra. A 90 km/órás csúcssebesség hamar lassúvá vált, ezért a Siemens által tervezett gumigyűrűs meghajtással szerelt 1141-es hamar kilökte a sorból ezt a szép kis mozdonyt.
De a modell itt van és ezért beszéljünk róla. A ROCO korai startszettjének az alapjára épül. A zöld, egyszerű kivitelű kismozdony hosszadalmas átalakulás után válhatott ilyen kis ékszerdarabbá. Zsolti aprólékosan szétszedte a modellt, a kasznin sok minden nem változott, inkább új ablakokat kapott, illetve teljesen át lett festve.
A forgóvázak keretei az alapmodellen is már szépen kidolgozottak. A színhű festésen kívül korrekt feliratozásra is szükség volt, ami szemmel láthatóan jól sikerült.
A Teaház Műhely által készített kapcsolók a Perszvet stílust idézik. A beépített fényszórók LED-ek, melyek sárgán világítanak, gépmenetben pedig a jobb hátsó vörösen. A mozdony belseje rézből esztergált hajtást rejt, lendkerekes Bühler motorral, rézből készült fogaskerekekkel és csigákkal.
A tető szerelvényei az eredeti kép helyett, teljesen új arcot mutatnak. Tillig pantográf - finom, érzékeny darab - és ugyancsak a Tillig-től megszokott szigetelő babák és főkapcsoló.
A vezetékezés mérethelyes huzalból készült. A felsővezetékes üzemhez fel kell majd csiszolni a pantográf lapjait és be kell majd kötni a belső elektronikába.
És záróképnek egy autentikus összeállítás a jellemző, Jaffa kocsikkal. A III. korszakban ez a kép fogadta az osztrák vasútnézőket.