ÖBB 2016 043-8 ER20 KÜHN MODELL

Az ÖBB 1991-ben mintegy kétmilliárd Schilling előirányzattal 110 dízelmozdony beszerzését határozta el, három teljesítménykategóriában. A pályázati kiírás, tervezés kivitelezés kemény időszaka után hamarosan feltűnt az ÖBB Wiener Neustadt-i vontatási üzemegységénél ezek egyike a 2016 sorozatú dízel-villamos mozdony. Az ÖBB ezzel az elavult, már nem is az „ÖBB Standard”-nak megfelelően karbantartott ÖBB 2043, ÖBB 2143 sorozatát kívánja felváltani. A mozdony a már szokássá vált módon a benne rejlő erőre utaló szimbolikus „Hercules” nevet kapta.

A mozdony konstrukcióját, a személyvonati, ingavonati és tehervonati szolgálat, a vonali tolatószolgálat ellátása a C2 osztályú vonalakon, valamint a gyártó SIEMENS-KRAUSS-MAFFEI gyártási tapasztalatai és az ÖBB előírásai a nemzetközi közlekedésre határozták meg. A mozdony a DB (Német), az SZ (Szlovén) vasutak előírásaira is tekintettel épült meg. A szerkezeti részek felépítésében előírásszerűen valósult meg az építőszekrény elv, az egyes egységekhez való könnyű hozzáférhetőség, csere lehetősége, átgondolt hibakeresési, karbantartási koncepció. A jármű részleteiben visszatükröződik a gyártó EuroSprinter, majd Taurus villamos mozdony gyártási tapasztalata, az ott már jól bevált szerkezeti részek alkalmazása, adott esetben továbbfejlesztése. A mozdonyok egymás között távvezérelhetők, és az ÖBB UIC kábel, buszrendszeren alapuló távvezérlési koncepciójának megfelelően más járművekkel távvezérelhetőség és információs kapcsolat létesíthető. (átemelve a Wikipédiából)

Ennyit a száraz tényekről és inkább nézzük meg közelebbről ezt a gyönyörű modellt.

A Kühn Modell ismételten nem bakra lőtt. Ismerjük ezt a kis céget, nem tud elbújni a Sebnitz-i óriás árnyékában, sőt még nem került abba a helyzetbe, mint több, hasonló, ígéretes modellgyártó, hogy behódoljon az "udvarnak".

Ha már csak a minőségi színvonalat nézzük, akkor nincs is erre szükség.

A TT méret egyik kiválóságát tartom a kezemben. A téma már meg volt énekelve, hiszen a PIKO pár évvel korábban kihozta a Siemens szériáit, mint ahogy az előző oldalon is láthatjuk.

Már a csomagolás magáért beszél, illetve a mellékelt kiegészítők, pótalkatrészek is.

 

Első pillantásra a mozdony részletgazdagsága tűnhet fel. Valóban kidolgozott kapaszkodók, kilincsek és igényes kapcsolószerkezet-környék.

A világítás menetirány szerint előre 3 sárgásfehér fény, hátra 2 vörös zárfény, LED-es technológiával.

A festés és feliratozás példaértékű. A legkisebb szövegek is olvashatók, a jellemző márkanevek láthatók. Érdemes megfigyelni a főkeret/alváz szerelvényeit, a forgózsámolyt, az emelési pontok és az üzemanyag betöltő csatlakozó körüli bőséges információhalmazt.

Talán egy apróság, hogy ebben a méretben már elférne, ha a tükrök kihajthatók lennének.

Egyébként a modell kuplungja kinematikás, tehát közeli kapcsolásra alkalmas. Szerencsére a PIKO-hoz hasonlóan, NEM szabványú foglalata van, így akár az új, filigránabb kapcsolóra is lecserélhető.

És nézzük a tetőt. Sokat sejtet a finoman áttört, műanyag szellőzőrács. Nincs sorja, pontatlanság. A szegecsek és csavarok a helyükön vannak mind.

Ha továbbmegyünk a többi tetőszerelvényen, akkor ismét gondolkodóba eshetünk, hogy vajon egy kisebb modellpalettájú cég, jóval olcsóbb darabáron, mégis hogyan tudja azt megoldani, hogy a felületek ennyire részletesek, a festések meg ennyire pontosak tudjanak lenni.

Nem esett szó a menettulajdonságokról. Ezt a legnehezebb illusztrálni, hisz az oldalon csak állóképeket közlök. Megfigyeltem már a Br110-es Kühn mozdonynál is, hogy analóg vezérlésre sokkal lomhábban reagál, mint bármelyik másik modell. Gondoltam, hogy ez csak annak a gépnek a sajátossága, de miután ezt is feltettem a pályára, beláttam, hogy a Kühn lemodellezte a tömeget is. Magyarul, az indulási és lassulási lomhaság benne van a modellben, mely főleg a finom forgású motornak és a nagy tömegű lendkeréknek tulajdonítható. Ezáltal egy rendkívül halk suhanású modellünk van, ami még a régi PIKO trafó vezérlésével sem ugrik meg 3 V-nál, hanem méltóságteljesen gyorsul az arányos végsebességre.

Sok gyűjtő és modellezőtárs mesélt már erről a mozdonyról, persze a PIKO modellek szempontjából. Amíg csak azt szemlélhettem, nem tudtam elképzelni, hogy ebben a modern megfogalmazási stílusban lehet-e még fokozni az élményt. Hát lehet. Hozzáteszem, hogy a PIKO nagyon szép modellt csinál, elegáns és részletes - főleg, ha az árszint felöl nézzük. Szerencsére a Kühn Modell is figyel a 100 euro alatti beárazásra, így ezért a csodaszép gépért sem kell annyira mélyen a zsebünkbe nyúlni.