BR 218 290-5   DB  Ep.IV.  Tillig  02700    

Ismét egy gyönyörű mozdonyt mutathatok be... kezdtem így bő egy éve, amikor ez a modell a gyűjteménybe került. Azóta bővült a V160-as széria és érdemes ide-oda tekintgetni, az összehasonlítás kedvéért. (V169)

Tillig gyártmány, természetesen a nagyszéria összes jegyével. Egykoron a MaTTra gyártotta, ráadásul kétmotoros kivitelben, de "hála" a Tillig cég áldásos tevékenységének, a cég már a múlté, mint ahogy a modellek is. Az eredeti mozdonyt a német vasút tehervontatásra rendszeresítette, melyre a dízel-hidraulikus erőforrás tökéletesen alkalmas volt. A modell szép kidolgozottságú, filigrán alkat. Belülről már korántsem voltam lenyűgözve, ugyanis a vadonás új mozdony kanyarokban és lassú menetben oltári kerregéssel válaszolt a PWM szavára. Szét kellett szednem és bizony az egyik zsámoly áttétel bakja le volt ugorva a helyéről, vagyis nem volt rátéve rendesen. Amúgy a teljesen ólomöntvény főkeret megoldása már a Szergejből is visszaköszönt. Ez adja meg a mozdony súlyát, ami nem is baj. Korszerű LED-es világítása van mindkét irányban zárfényekkel, valamint a digitális üzemhez - gondolom a Lenz Gold Mini lapka beültetésével - is elő van készítve. Persze ha valaki más dekódert preferál, akkor bajos lehet a beépítés, ugyanis meghatározott helye van a kis elektronikának.

Felkerültek a modellre a mellékelt kiegészítők. Az újabb gyártású Tillig termékeknél bőségesen akad a kis zacskóban mindenféle apróság, sőt esetenként pótalkatrészt is találunk. Aki szereti a makettezésnél megszokott pepecselést, annak külön öröm ez a mozzanat. Sajnos a furatok kör profilosak, mint ahogyan a kis kapaszkodók, alkatrészek szárai is, ezért pontosan illeszkednek a helyükre, de könnyen ki is eshetnek, így szükséges a ragasztás. Folyékony pillanatragasztóval óvatosan kell bánni, mert ráfolyhat a kasztnira és onnan nem lehet eltávolítani. Ezért fontos, hogy egy papírlapra kinyomott ragasztócseppről, vékony dróttal szedjük fel a kívánt mennyiséget és azzal kenjük meg az alkatrészt. Hegyes csipesz is ajánlatos a művelethez.

A kapaszkodók íveinél kis gallért találunk, ami megakadályozza, hogy az ajánlatosnál jobban becsússzon a furatba a szára. Ezeknél a pontoknál jelentkezik az öntvénykeret sorjája, amit nagyon aprólékosan kell lecsiszolni az alkatrészről.

Ellenben viszont, nagyon szép, részletes modellünk lesz.

 

Érdemes megfigyelni, hogy a 290-es esetében a hagyományos, nagyszériás üzemanyagtartályt modellezik. Ez azért érdekes, mert nagyon ritka a nagyszériás modellgyártóknál, hogy apróbb részletekre is kitérjenek, az azonos típuson belüli, altípusok közti eltérésekre. Ezt megfigyelhetjük a V169-es esetében is.

Hasonlóan figyelmet érdemel a tető kivitelezése. Majd vessük össze a V169-essel...

A mozdonyt TTmodell barátomtól kaptam.