M62 260 MÁV Tillig 02573     

Félreértés ne essék, nem ismétlem önmagam és az előző képeket. 2008 augusztusát írjuk és ahogyan a Sebnitz-i gyártó beígérte, idei újdonságként jelenhetett meg a MÁV aktuális festésű kultusz gépe. Rég óta vártuk már a legutóbbi korszakot modellező és gyűjtő TT vasutasok körében.

A Szergej életútját most, itt nem elevenítem fel, bőven volt róla szó az előzőekben.

A 260-as még a klasszikus kivitelben tengeti napjait, holott életútja nem nevezhető nyugodalmasnak. Eredetileg az M62 060-as számon került állományba, mely aztán a 199-es számot kapta meg (a 199-est selejtezték), majd 1998-ban a 260-ast. (az is selejtbe ment). A mindent túlélő mozdony aztán harmadik számával elment az Északi Járműjavítóba, és onnan nemsokára felújítva, EUROFIMA felirattal az oldalán tért vissza a szombathelyi vontatási főnökségre, a szergejkedvelők nem kis örömére. Éljen a 060-as! (idézet a gigant_club oldal M62-vel foglalkozó cikkéből)

 

 

Rögtön az elején essünk túl a negatívumokon. Már a beharangozó fényképeken feltűnt, hogy valami gond van az orr részen. Aki csak egy kicsit is ismeri a hazai vontatójárművek történetét, egyből felrántja a szemöldökét e furcsa alakú kapaszkodó láttán. Két orrkiképzést ismerünk, a klasszikus, krómozott (majd a későbbiekben esetenként színre fújt) "bajuszt", illetve a sárga, vízszintes, a sarkokon a vezérfülke oldalára beforduló kapaszkodókat.

Akkor ez mi? Honnan is ismerős? Vessünk egy pillantást erre a régi fotóra:

 

 

A kép a Lokomotiven der Deutschen Reichsbahn c. 1986-ban kiadott könyvből van. Az akkori kelet-német Szergej-szállítmány egyik mozdonya látható, a szóban forgó kapaszkodóval. Ugyanez a megoldás köszön vissza a korai BR130-asokról is, ismertebb néven, a Ludmillákról.

A magyar Állam részére szállított kb. 300 mozdony egyikén sem volt ilyen korlát.

Tehát Sebnitz-ben a nagy igyekezet ellenére jól mellényúltak a modell frizírozását illetően. Arról az aprócska tényről most nem beszélünk, hogy az újdonságfüzetben még a 265-ös, kormányzati előfutógép fényképe látható...

 

 

Nos, mint ahogy szó esett róla, az Eurofima mozdonyfelújítási program keretében frissült a "hatlábú". Kimondottan üdítő látvány, hogy a festés variáns részletesen követi a mozdony súlytáblájának és oldal feliratainak eredeti megjelenését. Talán egy kicsit szemet szúr az egyen kasztni, DR tábláinak domborítása. Éppen ezért (is) a pályaszám e táblaméret befoglalójára lett méretezve, így kicsit kisebb, mint az eredeti arány.

 

 

De a tamponozás finomságát bizonyítja és a fenti apróbb hibákat feledteti a Trinát "reklám" megjelenítése.

 

 

És még egy apró észrevétel: a kürtök itt is a DR-nek szállított alapmodellnek megfelelően vannak ábrázolva. Ismerve a 001-es átépített modelljét, erre már csak legyintünk, hisz nem várhatjuk el egy tömeggyártótól, hogy az egyes vasúttársaságok modellein a nemzeti sajátosságokat is feltűntessék.

 

 

Összegezve, az új M62 260-as ismét egy jó modell, hisz a már bevált alapokra épült, csupán a festése különbözik az elődöktől. Idén még további két szériafestést hozott ki a gyártó, úgyhogy a TT-s Szergej sikerre van ítélve.

A modell jól fut, nagy tömegű, két lendítőkerékkel ellátott Bühler motor hajtja. Csendes, méltóságteljes mozgása van. Irányonként csak a fehér főfények világítanak, melyeket klasszikusan egy-egy rízsszemizzó szolgáltatja. Zárfényei nincsenek, hisz a méretarány már nem tudja feldolgozni az eredetiben is kicsi vörös fényeket.

 

A modellt idő előtt kaphattam kézhez Ttmodell, Presits Peti barátomtól, akinek külön köszönet érte.