M61 019 MÁV  BTTB  későbbi beszerzés     

Két tény: egyrészt, hogy nem szokásom duplikálni a modelleket, hacsak nem az a szándékom a másodpéldányokkal, hogy majd átépítésre kerüljenek; másrészt hogy ha valamiből több is van, nem tartom érdemesnek, hogy külön oldalt szánjak rá. Vagy mégis? :-)

Jelen esetben és a 001-esnél is csupán az az apróság vitt ebbe az irányba, hogy megmutassam, hogy igenis van még 2008-ban olyan beszerzés, ami az eredeti, gyári állapotot tükrözi. Persze ehhez erősen kell koncentrálni a német használtpiac felé. Ebben nagy segítségre van az egyedüliként ismert, nagy licitálós oldal.

Mivel az előző modell még az egykori Triál forrásból származik, hozzáadva a kamaszkort átvészelő, állagmegóvás értékét, igen érdekes összehasonlítást vehetünk szemügyre. Itt a képeken nem látszik, de a korábbi modell még a színes, kékes-piros, Ludmillás grafikával ellátott dobozban érkezett, míg ez a darab már a leegyszerűsített, zöld-piros, Bttb-s, egyendobozban foglalt helyet. Ennél a Nohab-nál a kasztnin alkalmazott narancs festék sokkal erőteljesebb, mint a korábbi kollégáján, láthatóan elüt a főkeretre lefutó festéstől.

Mondanom sem kell, hogy a dobozból egy makulátlan állapotú modell került elő, semmilyen kopás, használatra utaló jel nincs rajta. Ha az alsó képen is megszemléljük a forgóvázak állapotát, a kerekek fényét, valamint a csavarok biztosító lakkozását, akkor látható, hogy a mozdony gyári újnak mondható.

És ami az egészben a leginkább meglepő, hogy a teljes, bruttó (tehát Áfával, postával, utalással számolt) ára 45 euro, azaz jó esetben is 10 ezer ft-ra tehető. Ez azért fontos, mert sajnos a hazai használtpiaci kereskedők - és ezalatt főként a Vaterán ténykedő ál-hozzáértőket értem - módszeresen magasra árazzák a jó (jobb) állapotú Zeuke/Bttb modelleket. Nem ritka, hogy egy ennél rosszabb, doboz nélküli Nohab-ért 16-20 ezer ft-okat kérnek el villámáron. Akkor, amikor 25-27 ezerért már egy új, Tillig Nohab is beszerezhető. Sajnos nem lehet mit tenni, mert a gyűjtőnek az a jó, ha a tulajdonolt típusok árai emelkednek, de intelligens gondolkodással nem lehet elmenni az ésszerűtlen árdrágítás mellett. Bosszantó, hogy amíg egy H0-ás mozdony 5-6 ezer ft-ért beszerezhető, addig egy jó állapotú TT-s gép minimum a duplájába kerül.