MÁV M28 1005    Lehoczki Gábor    GabaTT Modell kisszériás     

Nagyobb hangsúlyt fektetve a magyar vonatkozású vontatójárművekre és természetesen vontatmányaikra, igyekszem bemutatni a hazai kisszériás modellépítés gyöngyszemeit.

Elsőként nézzük a teljesen hazai alapokból megépített M28-as Mazsolának, TT méretű modelljét.

 

Az eredeti tolatómozdony a magyar normálnyomtávú vasút legkisebb rendszerben álló mozdonya. Leginkább a fűtőházak környékén dolgozik, ahol tolatási feladatokat lát el. Mucsi Barnabás által a Magyarország mozdonyai c. könyvben összefoglaltak alapján állítottam össze a gép rövid leírását.

A kép "V43_2376" nevű vasútbarát kolléga gyűjteményéből származik, köszönet érte. A kicsi mozdonyt természetesen Ganz-Jendrassik rendszerű dízelmotorral szerelték, az 1000-es sorozat hagyományos, mechanikus erőátvitellel, míg a 2000-es sorozat a korszerűbb, hidraulikus erőátvitellel készült. Eredetileg az M275-ös sorozatjelet kapta. A tervezés kori elképzelések szerint mellékvonali vonali szolgálatra is alkalmazták volna. Mára már csak kizárólag ipari, üzemi felhasználása ismert. Iparvasúti száma: A21. A győri Wilhelm Pieck Vagon és Gépgyár gyártotta.

És akkor nézzük a miniatűr csodát! Lehoczki Gábor rendkívül kreatív modellező, számos versenyen ért már el komoly eredményeket. A kis Mazsola ötlete már évekkel ezelőtt megszületett, de a tett és a végeredmény ez év elejére maradt. A végső kivitelezésben az ugyancsak kitűnő munkássággal bíró, Enyedi Laci, modeliTT volt a közreműködő.

Ahogy a képeken is látszik, a modell igyekszik minden részletében megfelelni a valódinak. Természetes, hogy bizonyos kompromisszumokkal kell élni, melyek következtében néhány apró elem már nem kerülhet fel a modellre.

Mivel a kis mozdony működő, vontatásra alkalmas modell, ezért erőforrásként egy áttekercselt fényképezőgépmotor áll rendelkezésre, annak érdekében, hogy ne kelljen a vezérállást aránytalanul átméretezni a TT-nél megszokott motor befogadásához.

A géptérajtók egyenként lettek rézből kimaratva, de ugyanez mondható el a tartályokról is.

A kis modell rendkívül jó arányokkal rendelkezik, még avatott szemek számára sem rejteget meglepetést. Futása halk és a céloknak megfelel. Nyilvánvaló, hogy modellvasúti üzemben csak a hajtásláncukban függetlenített mozdonyokat tudja mozgatni.