BR 221 136-5 PE Cargo PEG imoTrans Ep. V. Tillig kat.sz.: 02517
Már-már reklámmozdonyi státusba került a jó öreg 221-es alaptípus. Mivel a kasztni évtizedek óta nem változott, viszont maga a mozdony kellően kultikussá érett, ezért valahogy követni kell a nagyvasúti történéseket az egyes, még megmaradt és üzemképes példányok körül.
Persze nincs könnyű dolga a Tillignek, hiszen a, magánvasúti életfázisok igen gyorsan váltakoznak, elegendő csak a színtervekre, vagy éppen az emblémákra gondolni.
Így a bemutatásra kerülő mozdony is már a múlté, ugyanis az egykori vásárló, a PEG, tehát a Prignitzer Eisenbahnen, azóta már EGP, azaz Eisenbahngeselschaft Potsdam. Különlegessége, hogy szolgáltatási területei közé esik az a Szász-Svájc, ahol éppen Sebnitz is megtalálható, így a TT fellegvárának mondható település vasútértői igen sűrűn láthatják ezt a kék mozdonyt.
A mozdony egyébként egyike azon 20 példánynak, melyeket 1988-ban opciós szerződés keretében megvásárolt az OSE (Organismos Sideromonoi Ellados) görög vasútvállalat és mindenféle helyi átalakítások keretében egészen 2002-ig rótták Hellász vaspályáit, majd éppen a PEG hathatós közbenjárásával, csodával határos módon, mind a 20 mozdony visszakerült a DB felségterületére. Még azt is tudjuk, hogy 2002 május végén a Marinus Green teherhajó fedélzetén érkeztek meg Németországba.
Azért hozakodjunk elő a mozdony fontosabb adataival:
Gyártómű: Krauss-Maffei
Gyáriszám: 19256
1965. május 6.
Kiszállítva: 65.05.07.
Állomásítási helyek: 65.05.07 - 75.05.09 Bw Kempten/Allgäu
75.05.10 - 77.09.25 Bw Villingen/Schwarwald
77.09.26 - 80.09.27 Bw Oldenburg
80.09.28 - 81.12.31 Bw Gelsenkirchen - Bismarck
82.01.01 - 88.05.29 Bw Oberhausen 1
Kiselejtezés: 1988. május 29.
1989-ben lajstromba veszi a görög OSE.
2002 - 2004 között a PEG V270-esként állomásítja.
2004. április 4-től PEG/imoTrans mozdony.
A festésen túl semmi egyéb extrát nem találunk a modellen. Az igazán jól eltalált és bevált mozdonykasztni és alváz időtállónak bizonyul. A forgóváz funkcionális, akárcsak a nagyvasútnál.
Továbbra is nehezményezem, hogy sima "tűzőkapocs" a kapaszkodó, de nyilván az ilyen apróságok tudják az alacsonyabb árkategóriában tartani a mozdonysorozat példányait.
Emlékezzünk csak vissza a Bttb időkre, amikor szétfolyós tamponozás jellemezte az éppen friss festékcserés szériákat. Most már ez csak nosztalgia lehet, viszont az egyszerű, de annál nagyszerűbb vonalvezetésű mozdony apró feliratai nagyon szépek és élethűek.
Már az újabb Krauss-Maffei embléma fölött a 2004-ben megváltozott tulajdonosi viszony hírmondója, az igen egyszerű imoTrans felirat.
Bár részletes a szerszám, hiszen a lámpabúrák zsanérozása is látszik, mégsem kapták meg a keretekre jellemző krómos festést.
Az egységes tetőszerkezet itt azonos sötétszürke az oldalsó felsőrész színezésével.
A modellre természetesen felrakhatók a kiegészítőként csomagolt, alapalkatrészek (féktömlők, vonóhorog).
A mozdony szokásához híven nagyon szépen és méltóságteljesen végzi munkáját. Ugyan a külső több évtizedes, a belső már korszerű és digitalizálásra is alkalmas.
Már csak a típus iránti tiszteletből is megérdemli, hogy a gyűjtemény része lehessen.