BR 130 007-8    Deutsche Reischsbahn        Berliner TT Bahnen        2640

       

Grandiózus "fotómegálláson" a BR 130. Az erdeti mozdony 1970-ben szerepelt először a lipcsei vásáron, majd mintegy 709 db-ra meg is kapta a megrendelést a vorosilovgrádi üzem. Becenevei közül a Ludmilla vált népszerűvé, melyet a lipcsei, déli vontatási főnökségen adtak neki. Gyakorlatilag az egész KGST tábort ellátta - volna, hiszen a csehek csak 4 db-ot vásároltak, a MÁV saját fejlesztésbe kezdett, a bolgárok meg a CSD levetett gépeit kapták meg később.

1976-ban debütált a korábbi Nohab alapokra épített modell, mely akkor űrt töltött be az igen népszerű mozdony személyében. A kompromisszumokra mindig is hajló, keletnémet modellgyártás végül is legendás darabot készített, de nagyon sokáig, majd' 25 évig kihívó nélkül maradt ez a mozdonytípus. Aztán a 2000-es évek elején megszületett a ROCO, mérethelyes változata, amelyet ITT mutatok be.

TT méretben kézenfekvő volt a DR festés (variációk), valamint később a CSD festésű is. Érdekes, hogy a '90-es évek közepéig még a Tillig is katalóguson tartotta ezt a konstrukciót. Sőt a mai napig rendelhető a TT-Model, orosz kínálatából.

Ez a kép még 2007-ben készült, akkor még kezdeti felvételi technikákkal...

Itt pedig az azóta jól szereplő tárgyemelőn és beállításban tetszeleg.

Azóta megismertük a valós modellezését a típusnak, ezért sok mindenbe beleköthetünk, de az összehasonlító írást a BR132-es oldalán mutatom be.

 

A modell csak a középső, orrfényszórón világít, zárfénye nincs.

A forgóváz mérete, a tengelyek távolsága a Nohab-nak megfelelő. Az akkori fröccsöntési és mechanikai lehetőségekhez mérten egy robusztusabb maszkot kaphattunk.

Ilyen formán a feliratok is a kor technológiáját tükrözik. Sajnos a modell dobozban pihen, mégis ráférne egy antisztatikus takarítás. Annak ellenére, hogy használt darab, mégis csodálatos állapotban van.

Sajnos erősen meghatározó a Nohab-okra jellemző kotró és az akkoriban még kézenfekvő, teljes elfordulás.

És a hajtás sem lehet más: a Nohab-nál megszokott, 2-2 tengelyes áttétel, gumikerékkel és repedésre hajlamos forgóvázmaszkkal.

Ez a modell volt az első, amivel ismét belekezdtem a TT gyűjtésbe. Ottó barátomtól vásároltam a VasuTTmodell oldalról.