Br 81 001 DRG

   

Ez a BR 81-es nagyon régi modell. Mint ahogy Ottó mod. társtól megtudtam, az ilyen fémütközős, fém gerendás változat nagyon ritka. Csak egy kerék hajtott, ez az ismertető jegye. Az eredetét nem ismerem, mert nem volt doboza sem, itt kallódott apám gyűjteményében. Sokat játszhattunk vele, mert az oldal számtábla erősen lekopott. Kellemesen sikít és nagyon lassan megy. Érdemes megfigyelni, hogy ez a modell a 81 001-es pályaszámot viseli, viszont a későbbi formaújításoknál már vegyesen bejött a 81 004 is. Mind DRG-s változat. Látván a későbbi, BTTB-s modellt, szembe tűnik az a sok-sok apróság, ami a szerszámok kidolgozottságán és az alkalmazott anyagokon múlhatott. Például az ütköző gerenda (piros elől) ennél a modellnél még hajlított rézlemez, a későbbieknél fröccsöntött műanyag. De ilyen a szénimitáció kidolgozottsága, vagy a kazánon futó csövek részletessége is.

Az eredeti gépről így ír Csíkos:

A mozdonyt 1927-ben tervezték, un. Einheitslok, vagyis egységesített mozdonytervezési elv alapján a Birodalmi Vasútnak. Nehéz tolatószolgálatra szánták, ezért a végsebessége alacsony: 45km/h volt. Gyakorlatilag a BR80 egy tengellyel megnagyobbított változata, hatalmas víztartályokkal az oldalán. Tolatógépként nem a végsebesség, hanem a gyorsítás volt a fő hangsúly, sikerült is. A háború kitörése után nem építettek többet belőle, és a beköszöntő béke valamennyi példányt a nyugati országrészben találta. Vagyis a DB örökölte meg a teljes állományt, a DR-hez nem került belőle.