BR 81 001 DR BTTB/Zeuke 1990-1993 kat.sz.: 2210
Ha már egy ilyen tökéletes állapotú modell érkezett a gyűjteménybe, akkor érdemes kitekinteni a nagyvasúti történetre is.
1928-ban leszállított első 10 db. 81-es sorozatú mozdony nagyban megegyezik a 80-as szériával. Eggyel több hajtott tengelyt kapott és kicsivel nagyobb lett a tűztér is.
Tervben volt további 60 db. mozdony legyártása is, de közbeszólt a háború...
A mozdony gyártója a Hanomag volt és a tíz példány egészen 1963-ig teljesített szolgálatot, mint tehervonati vontatójármű.
A modell az egyik legrégebbi típus, amit TT-ben gyártanak. Már a Zeuke-Wegverth is kiadta és azóta is sikeres kismozdony.
Ez a bronzbetűs 001-es a fehérdobozos, újra-Zeuke időkből származik, gyakorlatilag a BTTB által "ráncfelvarrott" változatban: műanyag főkeret és gerendák, finomabb kasztnifelület és a berliner utolsó éveire jellemző kockamotor jellemzik.
Teljesen újként szedtem elő dobozából, amit példásan bizonyít a makulátlan henger, illetve a csillogó vezérmű is. Mai szemmel nézve kissé elnagyoltnak tűnik a kiegészítő berendezések felületkidolgozása és bizony nem tudhatjuk, hogy egyáltalán tervezi-e a gyártó, hogy felújítja ennek a mozdonynak (illetve a BR92-es párjának) szerszámait.
Ezen a képen látható, hogy a kockamotor gyakorlatilag semmilyen előnyt nem jelentett akkoriban, a '90-es évek legelején, hiszen méretben azonos volt elődjével, viszont nyitott kivitele miatt sokkal könnyebben összeszedte a piszkot.
A nyomtatásra nincs panasz. A szegecsek számát és finomságát a BR92-esekkel foglalkozó cikkben már körüljártuk.
A mozdony bája végtelen egyszerűségében rejlik. Sőt a sikere is, hiszen egy 10 db-os eredetivel rendelkező modell pont amiatt vihette sikerre ebben a méretben, mert a 4 hajtott tengely mindennemű, bonyolult mechanikai megoldástól mentesen, borzasztó egyszerűen tud üzemelni. Ezért adott volt, hogy a kismozdony akár start szettben, akár már egy autentikusabb kiskészletben is sikeres lehessen. Tán éppen ezért felesleges is lett volna működővé tenni a világítást, vagy tovább bonyolítani a kidolgozottságot.
A mikroszálaktól eltekintve makulátlan a modell mindkét vége. Sajnos erősen rontja az összképet a bumfordi, BTTB szabványú kuplung.
Madártávlatból is tiszta, sérülésmentes a kasztni, látszik, hogy egyszer sem volt szétszedve.
Tökéletes rend uralkodik a dobozban. A '90-es évekre jellemző, fehér, ablakos karton tiszta és szakadásmentes. A mellékelt leírás gyári újnak mondható.
A 20 évvel ezelőtti árszint.
A mozdony becses darabjává vált a gyűjteménynek.