BR80 022  DRG  Fotoanstrich    ROCO  Limitierten Einmalauflage     

A BR80-as kismozdony igazi ékszerdoboz az "újkori" TT gyártmányok palettáján. Nevezetesen, mert nem a piacvezető cég, a Tillig nevével fémjelzett, hanem a kitartóan jelen lévő, pár modelles ROCO, TT kínálatának tagja.

De nézzük a mozdony eredetiét. Egységesített tolatómozdony, a DRG megrendelésére 1927-ben került ki a Hohenzollern üzemből, a 001–005, 018–022, 028–039 számmezőkkel. A többi mozdonyt más üzemekben szerelték. Konkrétan a 022-ről nincs több információm.

A háború után 22 db a DR-hez került, 17 db pedig a DB-hez. Az előbbi társaság 1968-ban, az utóbbi 1977-ben selejtezte az utolsót is. Néhány példány megmenekült a lángvágótól, így múzeum lokomotívként tengeti napjait.

45 km-es maximált sebessége csak rendezési-tolatási feladatokra predesztinálta, de egyes elképzelések szerint mellékvonali szolgálatra is szánták.

 

A ROCO egy nagyon igényes modellt kreált, szerencsés volt a típusválasztás. Mivel a Zeuke, majd Bttb a négytengelyes "nagytesókra", a BR81-esre és a BR92-esre állt rá, nyitott volt a lehetőség, hogy valakinek el kell készítenie az egyel rövidebb elődöt. A '90-es évek elején készült el az előzőekkel ellentétben csaknem tökéletes műszaki belsővel és természetesen külsővel.

De sajnos a ROCO TT-s vonala is bele esett Hans-Jürgen Tillig úr "nagyobb tortaszelet" elméletébe, ezért a különböző tulajdonosi viszályok okán a teljes TT-s paletta bekerült a Tillig portfolióba. De mivel a tilligi árképzés nem igazán kedvezett az újonnan jövőknek (értsd: a tökéletes BR80, valamint az ugyancsak népszerű, immár egzakt Ludmilla igencsak jól ment - volna, ha nem nyomja meg az árat majdnem a duplájára...), ezért 2006 magasságában a ROCO visszavette a TT divíziót és újult erővel csapott a szerszámok és a modellválaszték bővítésébe.

 

Jelen kismozdony egy speciális kiadás, ugyanis egy 300 db-os egyedi széria tagja, amit a Modellbahn Leising rendelt a gyártól. Csak ez a széria kapta meg ezt a Fotoanstrich festést, azaz a fotólakkozást. Erről már tettem említést a BR01-es festésénél.

Ezt a kis Zertifikat-ot mellékelik a modellhez. Egy átlátszó műanyagba laminált igazolásról van szó, amin látható, hogy hányadik darab birtokosai lehettünk.

A modell a fent említett, nagyobb mozdonyokkal ellentétben, tökéletesnek mondható első-hátsó világítást kapott, mely természetesen a menetirány szerint változik. Egy kicsit magasabb hangú motor hajtja, de arányos sebességgel.

Heusinger rendszerű hajtás imitációja műanyagból és fémből készült vegyesen. Ilyen megoldást csak a legújabb Tillig gőzösökön látunk. Természetes, hogy a folyamatosan mozgó csatlórudazat fémből van.

Egészen apró részletek is ki lettek dolgozva, méltán emelve a modellt a legjobbak közé. A már idejét múlt Bttb kapcsoló a ROCO által alkalmazott, de a NEM szabványnak megfelelő foglaltban cserélhető, így a jóval filigránabb, új kapcsolót is képes fogadni.

A gép konyhájában látható a dekóder helye, hisz ennél a méretnél azt már nem lehetett a mozdonytestbe rejteni. Úgy vélem, hogy a modell kiváló tulajdonságai feledtetik ezt az apró hibát.

Köszönet a gyönyörű darabért Dr. Kollin Feri bácsinak.