BR 52 4984 ÖBB   Tillig                 kat.sz.: 02273

Ez a mozdony kimondottan nehezen akart megérkezni. Majdnem ráment egy jó üzleti barátság. Történt ugyanis, hogy Ottó szólt, hogy itt van ez a változat. 2008. tavaszát írtuk és nagyon megörültem. Sajnos az élet másként alakult és mindig a legutolsó helyre csúszott ennek a modellnek a rendezése. Így kb. fél év elteltével tudtam elhozni Ottótól.

Viszont így kiemelten becsben tartott darabja a gyűjteménynek.

Kezdjem onnan, hogy a világ talán legnagyobb darabszámban gyártott gőzmozdonyáról van szó, mely alapjaiban a német háborús gőzös, a BR52-es Kriegslokomotive. Nem térek ki életútjára, mert azt majd a német változatnál teszem. Elég az hozzá, hogy természetesen az osztrákokhoz is került ebből a mozdonyból, mint ahogy a mi 520-asunk is ez tulajdonképpen. Mivel élőben is láttam ezt a gépet, így különös izgalommal vártam megérkezését.

A "Füstiben" megrendezett mozdony GP-n láttam először, élőben. A méretei lenyűgözők, csodálatos mozdony.

Az osztrákok minden megmozdulásra ezzel a géppel mennek, ez az egyetlen, még működő darab. Talán ezért választotta a Tillig is mintául.

 

Elég sok fotó elkészítésére inspirált, melyekből bemutatnék néhányat.

 

 

Nem is tudom, hogy hol kezdjem... Annyira sok részleten akad meg a tekintet. Kezdjük a hengereknél. A mozdony Heusinger-műve finom, részletes, de mégis nagyüzemi munka eredménye, mely bizonyítja, hogy a műanyagtechnológia milyen tökélyre fejlődött az elmúlt évtizedekben. Ehhez hozzájárul, hogy a rudazat itt nem erőátviteli eszköz. Ezáltal így viszonylag lazább, de mégis stabil kötésekkel sikerült elérni, hogy valósághű mozdonyhajtást imitáljanak.

 

 

Érdemes elidőzni a hajtás mindkét oldalán. Így megfigyelhető a különböző segédüzemi alkatrészek kidolgozottsága is.

 

 

Az orr-és főtartó gerendák szegecselése bravúros. A kicsit sorjásan hagyott NEM foglalatba a kapcsolón kívül egy extra kotrót is bepattinthatunk.

 

 

Apró, kis rézharang a Witte-féle füstterelő mellett.

 

 

Az eredetin nincs ilyen rend, mint amilyet a modell gőzdómja közelében találunk. A különböző csövek példás rendben sorolnak a füstkamrán. A feltamponozott nagyfeszültségre figyelmeztető villám, külön említést érdemel.

 

 

Ezek a villámok számos helyről köszönnek vissza a mozdonyon. A szerkocsi közelsége lenyűgöző. TT modellben még nem találkoztam ennyire jó kontaktussal. Ezt természetesen a jól kitalált közelkapcsoló mechanikának köszönheti.

 

 

Klasszikus megoldásként a mozdony hajtása a szerkocsiban foglal helyet. A T30-as eredeti csatolmányt kapjuk a mozdonyhoz. Zseniális megoldásként a szerkocsi teljes alja fémöntvény. Ezáltal jelentős tömege van, sőt a Bühler motor mindkét kihajtásán lendítősúly van. 4 tengely hajtott, az egyikre gumigyűrűt is kapott.

 

 

Természetesen a fém test azonos festéket kapott, mint a többi, műanyag felület. Eltérés nem észlelhető, sőt a szerkocsi adatai is tökéletesen olvashatók.

 

 

Viszont, amikor szétválasztjuk őket egymástól, ér némi meglepetés. Amit nyerünk a vámon, veszítjük a réven. Igaz, hogy a KK mechanika eredeti közelségbe húzza a mozdony-szerkocsi párost egymáshoz, de ennek az az ára, hogy egy elnagyolt szénadagolót és konyhát kapunk cserébe. Úgy érzem, hogy egy 180-200 eurós modellnél ide nem ártana egy kis cizellálás.

 

 

A nagy felületű csatlakozó biztos kapcsolatot és áramellátást nyújt a motorizált szerkocsitól a füstkamrában elhelyezett világítási panelhez.

 

 

Irányváltó, de csak fehér fényű fényszórókat imitál a LED-es világítás. Alacsony feszültségen, PWM vezérlésnél már álló helyzetben is teljes értékű fényeket kapunk.

 

 

Kicsit megborítva a mozdonyt, feltárul a külsőleg ívérzékeny modell lelkivilága. A hivatalosan R310-es ívekre képes mozdony vígan beszalad az R286-ba is - legalább dolgozik digitálisban a terhelésszabályzás... Ezt az ívkészséget a csatolt kerékpárok, oldalirányú "lötyögése" biztosítja. Mint korábban is jeleztem, a csatlórudak stabil, de mégis laza kapcsolata emiatt is indokolt.

 

 

Itt engedtessék meg egy fotó-szakmai érdekesség. Általában a mozdonyokról készült felvételek ilyen közelről ún. macro-val készülnek. Ebben az esetben a fókusztávolság nagyon kis határokon belül mozog, magyarul kis felületen éles a kép. Ezt a hátrányt segít legyőzni a Helicon Focus nevű szoftver, ami több, eltérő fókusztávolságú, de azonos helyről készült képkockát másol egymásra, ezáltal mindenhol éles képet produkálva. Az első próbálkozást osztom meg a tisztelt olvasóval.

 

 

És egy elegáns zárókép az osztrákok "hadimozdonyáról".

 

Hálás köszönet Ottónak és Zolinak a mozdonyért és a hosszú türelemért.

VasúTTmodell.hu rulez!