BR 155 031-8 Deutsche Rheisbahn  Ep. IV.  Bttb-Zeuke   kat.sz.: 02332

 

Wind of change, azaz a változás szele. Ez jellemzi ezt a modellt, mert több szempontból is az átmenetet képviseli akár nagyvasúti, akár modellvasúti oldalról nézzük.

Mondhatni, hogy szinte napra pontosan egyidős a modell és a megformált eredeti állapot is. Magyarán, az 1992-93-ban gyártott, fehérdobozos, BTTB/Zeuke mozdony éppen beleesik a cég átalakulási folyamatainak kezdetébe, míg az eredetiként kiválasztott gép is, ami 1992-t reprezentálja, hiszen az új számozás, azaz a 1xx már a villanymozdonyokat jelöli és a színvilág, beleértve a fehér "gallért" az orron, az egységesített, nagynémet arculatot vetíti előre. De ettől függetlenül még megkapta a DR logót.

1992 május 29-én még a hagyományos, borvörös, DR-es festése volt az 1977. augusztus 12-én, a 16107-es gyári számon, Dresden-Friedrichstadt fűtőházhoz állomásított  mozdonynak.

1996. október 20-án készült fotó tanúsága szerint már a Seddin vontatási főnökség kötelékében volt a gép és azt a ruhát viselte, amit a modell is. Nagy valószínűséggel 1992-ben kapott egy átfestést és akkor még rákerült a keleti embléma. A hivatalos fővizsga dátuma 2000. december 19.

(Nobbis Lokfotos Norbert Schmitz gyűjteményéből)

A 2008. július 15-én, Rudi Lautenbach által készített fényképen már a DB-nél rendszeresített Verkehrsrot színezést láthatjuk, szürke rámával.

A modell ekkor már elindult a fejlesztések útján. Már nem fordul el az ütköző gerenda, viszont magán a kasztnin még felfedezzük a régi szerszámozás nyomait, holott láthatóan frissített alkatrészről van szó. A régebbi fazonú ollós áramszedő a BTTB 250-es sorozatáról már ismerős lehet.

A kasztni kidolgozása - már amennyire ez a mozdonytípus ezt megkívánta - tökéletesnek mondható. (meg kell jegyeznem, hogy a Roco idén, 2010-ben hozta ki ezt a modellt H0-ban és jelenleg zászlóshajójának tekinti, ami csak annyiban szebb és jobb ennél a modellnél, hogy H0-ás méretű - ezzel is a 250/155-ösök akkori szépségét emelném ki)

Apró baki, hogy a megújított szerszámban benne maradt a régebbi, DR-es változatoknál elengedhetetlen szám- és felségjelzés tábla domborulata. Ez a későbbi, Tillig példányokról lekerült, de itt még bizonyítja a korábbi időket.

Nem lett volna baj, hogy ha az amúgy kifogástalan tamponozás revíziós táblája valós számokat is tartalmaz...

Szép és igényes a mozdony forgóváza. Ez a modell már kétoldali hajtással rendelkezik, ami maga után vonta a teljes belső átalakítását a típusnak. Ugyan még kockamotoros, de az egész hajtás már öntvényházban foglal helyet.

A modell tetőkertje is még a korábbi arculatot hozza, de ezzel együtt az egyik legszebb villanymozdony-szerelvényezése van a berliner időkből. A típus-babák és főmegszakító mellett egy meglehetősen vastag rézdrót vezet végig a tetőn. Sajnos már nincs funkciója a légtartályoknak a táplálás-átkapcsolásnál, mert az átdolgozás után megszűnt a felsővezetékes üzem lehetősége. Viszont további feladata van a régről ismert, négyzet alakú szűrőrácsnak, ami a kasztni reteszelését biztosítja.

Mindez látható is, ha 90 fokkal elforgatjuk a rácsot és könnyedén leemeljük a kasztnit. Szinte a teljes belső teret kitöltő öntvény, a bele integrált motorral és a végeken a 2-2 LED a világításhoz.

Az extra kiegészítők terén csak vonóhorgok elhelyezésére van lehetőség. A kapcsoló ún. kuplung-dobozban van, ami egy akkori, átmeneti megoldás volt a sliccelt és a kurz kinematikás foglalatok között.

A mozdony tetszetős és kifogástalan állapotú. Különös öröm, hogy a gyűjteményt gyarapítja.