BR103 103-8  DB  Ep.4.    Kühn Modell     Kat.sz.: 32502

Szűkebb példányszámban gyártott változat a 103-as modellje. A Kühn 2009 végére hozta ki a még mindig a hagyományos színtervű, kasztnihosszú változatot, viszont két apróbb módosítással, hogy a kultuszmozdony-imádók ismét a pénztárcájukba nyúljanak.

Az eredeti története:

Gyártómű: Krauss-Maffei (járműszerkezet), Siemens (elektromos berendezés)
Gyári szám: 19463/1970

Kiszállítás: 1970. 10. 27.
1. Műtanrendőri próba: 1971. 01. 25.
2. Műtanrendőri próba: 1971. 02. 08.

Honosítás:
1971. 02. 08.–1987. 12. 03. Bw Frankfurt am Main 1
1987. 12. 04.–1988. 09. 24. Bw Hamburg-Eidelstedt
1988. 09. 25.–1999. 05. 29. Bw Frankfurt am Main 1
1999. 05. 30.–2000. 06. 30. Bw Hamburg-Eidelstedt
2000. 07. 01.–2003. 02. 28. Bw Frankfurt am Main 1

Fővizsga érvényes: 2003. 11. 13.

Selejtezve: 2003. 02. 28.


A Kühn-től megszokott részletességet, minőséget kapjuk a Tillig-nél valamivel olcsóbb modell megvásárlásakor. Igaz, hogy ez az árkülönbség itthon már kevésbé érezhető.

 

 

Nem találok hibát a modellen. Úgy látszik, hogy a gyártók mára már minden tekintetben éretté váltak ahhoz, hogy kifogástalan modellt építsenek ebben a méretben is.

 

 

Az apró jelek alapján látható, hogy a 103-as gép a korai szériát reprezentálja: DBS 54a típusú áramszedő, a DB keksz fekete alapja.

 

 

A remekül kivitelezett forgóvázról is hiányzik valami: a korábbi változatoknál megszokott, ún. kígyózásgátló hidraulika. Ez az alkatrész akkor került fel a mozdonyra, amikor ismét engedélyezték a 200 km-es óránkénti tempót, valamikor 1980 tájékán.

 

 

Úgy az elsőn is, ahogyan a hátsón...

 

 

Nehéz további részletességgel, és főként újat írni a mozdonyról, hisz mindent kiveséztem már a korábbi példányoknál. De azért érdemes felhívni arra a figyelmet, hogy a Kühn ennél a modellnél nem rakott fel UIC kapaszkodót a mozdony orrára. Érdekes ez, ugyanis a Tillig sem rakja fel ezt a kis alkatrészt, pedig abban a kínálatban van ennél későbbi számozású modell is. Amúgy továbbra is lenyűgöző, hogy a kis Kühn cég mennyire finom részletességgel építi meg a modelljeit. Érdemes elidőzni az orr szerelvényein, hisz itt minden gyárilag van felragasztva. A kotrólemez cserélhető, amennyiben álló, vagy csak egy irányba vontató modellt szándékozunk üzemeltetni.

 

 

A szép vonalú DBS 54a áramszedő...

 

 

...és a kifogástalan tetőkert.

 

 

Természetesen biztos, nyugodt és halk futás jellemzi a modellt. Mindkét végen a menetirány szerint váltó LED-es világítás van. A hat tengelyből négy hajtott, váltott tapadógyűrűkkel van felszerelve. Erős és megbízható modell.