DB AG BR101 111-3   Tillig    02300 kat.sz.

Szinte hihetetlen, de ez a modell ez idáig hiányzott a gyűjteményből. Miért is? Tán azért, mert a hazai kereskedelemben ez sem kedvelt darab, illetve hogy sokszor csak start-szettes kivitelben találkoztam vele. És számomra a modell teljessége a dobozával, leírásával együtt kerek. De aztán megérkezett.

Helmut Dimitroff felvételén a 031-est láthatjuk gépmenetben, valahol Hamburg környékén. 1997-ben lépett a DB színterére az új mozdony. Elődje a méltán népszerű és etalonnak bizonyuló BR103-as volt. Érdekes módon pontosan ugyan annyi darabszámot, azaz 145-öt rendeltek belőle.

Gyártója at ADTranz volt, a mai TRAXX márkanév elődje, hasonlóan a Bombardier csoporthoz tartozóan. A 6400 kW-os gépek áttételezésük okán főleg az IC vonatok élére kerültek, de vonóerejük miatt gyors tehervonatokat is továbbíthatnak.

A modern, 4 tengelyes villanymozdonyok alapjaként a BR120-s tekinthető, ebből fejlődtek ki a mai változatok.

Eredetileg 220-230 km/h sebességre képesek, de ezt a tempót még Németországban sem tudják mindenhol kihasználni. De mindenképp megelőlegezi a bizalmat az elkövetkező 15-20 év vasúti fejlődésének.

 

 

Modellünk a Tillig 101-es szériájának első darabja, igen ígéretes technológiai irányt mutatva a további, hasonlóan élethű és korszerű mozdonynak. A további változatok mind csak festésben tértek el tőle, hiszen a DB a nagyvasúti környezetben előszeretettel használta ezt a gépet reklámhordozónak. Azóta a gyűjtők körében igen magasra taksáltak a ritkább ASPIRIN, MINI-BMW és más festésű változatok.

Az egyedi fazont kölcsönző, érdekes éltörések meghatározzák a mozdony külsejét. Modellezői szempontból ezek arányos leképzése a legnagyobb művészet. A modellt nézve ez tényleg jól sikerült a Tillignek.

A mozdony világítása a két szélső és egy középső fényszóróra terjed ki. A szélsők ráadásul irányváltáskor vörös zárfényként funkcionálnak. A nyílt vonali fényszórók ebben az esetben csak imitációk.

A túlzóan nagy tömegű berliner kapcsolókat gond nélkül cserélhetjük az új, Tillig kuplungra, hiszen NEM358-as foglalattal rendelkeznek.

 

 

Kimondottan jót tett az eredetinek is, meg a modellnek is a mélyen körbefutó köténylemez. A keret szürkéjén ott hirdeti magát a márkanév, mely hasonlóan a többi, szitázott felirathoz, tökéletesen olvasható.

A képen látható homokoló tartály rögzíti a kasztnit az alvázhoz. Ennek lepattintása után a karosszéria enyhe szétfeszítéssel lehúzható.

 

 

Ebből oldalanként 4 db. van, de kapunk mellékelve további kettőt, hátha sikerül elveszteni belőle. Fontos lépés a kasztni leemelése, mert ezalatt találjuk a felsővezetékes üzemhez szükséges átkapcsoló lamellát (mely csak analógban érdekes), illetve innen tudjuk időnként megolajozni a hajtást.

A RAL 3020-as Verkehrsrot szép szórással, homogén felületet ad. Lényegesen szebb, mint a PIKO hasonló festésű Taurus-a.

 

 

A szürke keret feliratai minden részletre kitérnek, sőt a többszínűségtől sem riadnak vissza. A tetőszellőzők arányai megfelelőek, a forgóvázak részletei kissé megbújnak a kötény alatt, de láthatóan nem elnagyoltak.

 

 

Mindig neuralgikus pont a tető, hisz itt van lehetőség a vagy nagyon elnagyolt modellezésre, vagy az éppen valósághű leképzésre. Esetünkben vegyesen érzek, hiszen az áramszedő arányosan filigrán, színre fújt, de egycsavaros rögzítése révén hajlamos az elfordulásra. Hiányolom azonban a szigetelőbabák vezetékeit és az elektromos berendezések cizelláltságát.

 

 

Ezzel szemben az alváz igazi csemegével szolgál. Erről beszéltem, mint előre mutató fejlesztés. Az igazihoz hasonlóan itt is vonórúd köti össze az alvázat a forgóvázzal. A megoldás menetstabilizáló szerepe nem vitás még a modellpályán sem. Nagyon szép, egyenletes, nem szitáló futást biztosít a mozdonynak. Külön kiemelendő, hogy a forgóvázakon még a meghajtó motorokat is imitálták. Vázanként 1-1 gumigyűrű gondoskodik a tapadásról.

 

 

Összegezve végre egy igazán jól sikerült modellt mutathattam be a Tillig palettájáról.

Mondhatnám, hogy az a megtiszteltetés érte ezáltal a mozdonyt, hogy az írásom alapjaként szolgáló V&M teszt annyira dicsérte, hogy szerintük akár H0-ás modellnek is elmenne...