Kapcsolat: tothg@citysound.hu  
V43 1299 MÁV

Deák Modellsport   kat.sz.: 21430   2004.              <<    >>
 

            FŐOLDAL | GŐZMOZDONYOK | DÍZELMOZDONYOK | VILLANYMOZDONYOK | SZEMÉLYKOCSIK | TEHERKOCSIK
 


 

A Deák modellek sorát egy igazi ritkasággal kezdhetem. A "Patkány" becenevű, szürke alapon kék-sárga csíkos festésű modellből csak ez az egy létezik, amely kereskedelmi forgalomban elhagyta a Deák Modellsport műhelyét. A festés próbajelleggel készült, több példány nem kapta meg ezt a köntöst.

 

 

A V43-asok "Patkány" színterve 1998-ban került fel először a villanymindenesre, az akkori elővárosi (ma "Posta Bhv") kocsik egységes arculatához illeszkedve. Maga a mozdony 1978-ban készült, majd 20 év futás után szánták neki az új szerepet, új köntösben. Ez a festés és feladatkör előfutára volt az egyébként 1999 óta zajló "papagájosításnak", azaz a 2000-es sorozatszámú mozdonyok létrejöttének. A 1299-esből lett 2006 után a 2299-es Papagájszili. A felvételt Kirchner Attila készített a Keleti Pu-nál.

 

 

Nagyon sok szóbeszéd kering a Deák modellekről, melyek főként a hazai modellezők zöme által nem elfogadható ár-érték arányról szólnak. Az egyes elemeiben korszerűtlen modell csak azért kerül a Tillig mozdonyok másfél-kétszeresébe, mert kézi munkával, kisszériában és javarészt rézből készült. És az ilyen modellek elérhetetlensége további mendemondákat szülnek, amik esetenként igazak is, de éppen ezért kell mindenki számára tárgyilagosan bemutatni egy ilyen kisszériást is, hogy valós képet kaphasson mindenki.

Úgy gondolom, hogy pont az ilyen pártatlan bemutatók hiányoznak a hazai szakmai orgánumokból, ezért éppen itt az ideje, hogy elkezdjem. Szól ez a gondolat egyébként a kisszériás gyártóknak is, akik még igencsak távol állnak a jó kommunikációtól...

 

 

Ennél a modellnél is elsősorban az összhangra térnék ki. Szerencsés a helyzet, hogy minimális időkülönbséggel tesztelhetek két V43-ast, melyek nem gyári, szériamodellek. Bár bele lehet kötni apró arány szempontokba, de első ránézésre itt sincs gond a formai megjelenéssel. Igen, egy Szilit látunk a modellpályán. Egyébként a nagy gyártóknál is számos nüansz-beli eltérés mutatkozhat azonos modellek esetén, ha azt különböző cégek alkotják meg. Pláne, ha a vasútmodellező a H0-nál megszokott modellezési megoldásokból indul ki. Az ott alkalmazott arányok sajnos nem minden esetben méretezhetők át a TT-re, így bizony jobban kiütközhetnek az apró eltérések. Sokaknak a főkeret túlzó kiugrása jelent problémát, másoknak az ablakok és a szellőzők arányai. Az biztos, hogy a Deák modellnél nem az arányosan kicsinyített méretnek megfelelőek a szellőzőzsalugáterek, hanem kicsit torzítottak. De azóta tudom, hogy Deák Laci bácsinál hosszú hónapok, évek munkája, míg egy kasztni eljut a végleges formájáig.

Ugyanígy a forgóváz-maszk kidolgozottsága is már idejét múlt. De tegyük hozzá, hogy ez a modell még nagyon korán, a Szilik sorozatának elején készült.

 

 

Sajnos a gyári öntvénytáblák ezzel a megoldással nem sikerültek megfelelően. Ma már tudjuk, hogy a rézmaratás, vagy fotolitográfia már régóta tart ott, hogy gyönyörűen olvasható táblácskák szülessenek. Nem ismerem az okait, hogy pont ez miért nem volt annyira fontos a műhelynek, de azt tegyük hozzá, hogy a részletesség hiánya 30 cm-ről már nem okoz problémát. Persze az elnagyolt táblák mellé igazán dukált volna a súlytábla, ami fent van az eredeti mozdonyon, a középső tábla fölött.

 

 

Tehát a forgóváz-maszk. A még közelebbi képen is látható, hogy ez még nincs annyira kidolgozva, mint a Varga modellen, de ugyan azokat a jegyeket hordozza magán: a rugók kevésbé látszanak és a fékpofák nagyon távol kerültek a kerekektől. Ha már rézből van, akkor ezekre könnyedén lehetett volna megoldást találni.

A fellépők és kapaszkodók esetében szembesülünk a méretbeli arányokkal, de ettől függetlenül nem ront az összhatáson a megvalósítás...

 

 

A tetőkert. Igen, az egyik legneuralgikusabb pontja a modellnek. Itt egyáltalán nem sikerült jó arányú alkatrészt alkalmazni a szigetelő babákhoz. Groteszknek tűnnek a túlzóan nagy szigetelők, holott az áramszedő és a főmegszakító helyes méretűek. Tetszetős a trepnik fém színe.

 

 

A festés alatt kissé elvész a kürtök és az antenna részlete és itt is más színűre sikerült az áramszedőt mozgató légdugattyú háza.

 

 

Nem sikerült kinyomoznom, hogy a kotrók miért hiányoznak a modellről. A műhely szerint kezdettől fogva adják hozzá, de információim szerint nem volt benne a dobozban. Sebaj, hamarosan kerül rá megfelelő minőségű pályakotró.

Essen pár szó a mozdony belvilágáról! Sajnos elég széles intervallumban mozognak a Deák modellek futási tulajdonságai. A 3 pólusú motor még megfelelően egyenletes sebességet biztosít, illetve alkalmas digitális üzemre is. Az egyedileg készített hajtáselemek olykor bezajosodnak, majd lehülés után ismét csendesek. Az elektronika minimális, "légpaneles" megoldású, azaz a helyükre beragasztott sárga (!) LED-ekhez lakkozott rézhuzal vezet egy közös forrasztási ponttól. Zárfény nincs, hisz ezeknél a sorozatoknál a nagyvasúton sem volt.

A kapcsoló hagyományos BTTB szabványú, cserére nincs mód, pedig a NEM szabványú szárral van befogva egy fixre hajlított fémszárba. A kasztnin látható furatokba akár be is rakhatnánk a gyári modellekhez csomagolt kiegészítőket, úgy mint csavarkapcsot, tömlőket, de az orr távvezérlés-csatlásának üres helye megmagyarázhatatlan.

 

 

Ebből a távolságból már igazán tetszetős a mozdony. Amolyan szilis formája van és ez pont így jó. Egyet sajnálok, hogy nem nagyon ismerek kisszériás forgalomban hozzá illeszkedő, elővárosi kocsikat. Így ez egy újabb kihívás a hazai mestereknek. Remélem mihamarabb lesz kézzelfogható eredménye.