Kapcsolat: tothg@citysound.hu  

DR BR130 004-5

PIKO    kat.sz.: 47320     2014.                             <<     >>

            FŐOLDAL | GŐZMOZDONYOK | DÍZELMOZDONYOK | VILLANYMOZDONYOK | SZEMÉLYKOCSIK | TEHERKOCSIK


2014. július 5.

 

Meglepő fordulattal csapok bele a dízeles cikkek folytatásába. Hosszú kihagyás után a Piko került nálam terítékre, ami elsősorban annak köszönhető, hogy az Indóház modellrovatába hónapról hónapra van szerencsém némi TT-s teszteket írogatni, így mi sem volt kézenfekvőbb, hogy a 2014-es modellév (nevezzük a Nürnbergi vásár utáni terminust így) egyik várva várt nóvuma a sonnebergi, már patinásnak mondható nevű modellgyártó idei zászlóshajója. Ő a Ludmilla, vagy ahogy az IH cikkében írtam, Vorosilovgrád szépe. A korábbi ludmillás cikkekben már volt erről szó, nem térek ki rá. Vorosilovgrád, mai nevén Luganszk a 130-asok mellett a nálunk is kedvelt Szergejek szülőhazája is.

Hogy miért meglepő a fordulat? Nos azért, mert Piko mozdonyról beszélek. Míg a folyóíratban időnként visszatérek arra a tényre, hogy mennyire sokat fejlődött az elmúlt években a Piko, addig itt, a saját honlapomon idő sem jut az újdonságok bemutatására. Ezt a hiátust próbálom enyhíteni azzal, hogy mostanában (2014. július elejét írunk) ide is beemelem a frissebb teszteket. És jelen esetben arról a Piko-ról kell beszélnem, ami hosszú időig csak a H0-ás és N-es körökben volt talán az egyetlen, szocialista (és ezáltal elérhető) vasútmodell. Kettőezerhatban a Taurus-ok megjelenésével belépett a gyártó a TT-s közegbe és az elmúlt majd' egy évtizedben igencsak példaértékű technikai fejlődést tudhat magáénak. Számtalan oka van ennek, talán a legfontosabb a magas színvonalú gyártás-optimalizálás, illetve a kinai bedolgozó ipar fejlődése. A Piko a jelenlegi nemzetközi piaci helyzetben még megmaradt a kínai gyártásnál, igaz hogy ez nem vonja magával az alacsony árakat, viszont a minőség úgymond felnőtt az elkérhető fogyasztói árhoz, így nincs okunk panaszkodni. Sőt!

De elég a sok dumából, szögezzük le, hogy az utóbbi pár év Piko, TT modelljei kimondottan jók! Ahogy szó volt róla, a fejlődés a MaK G1206-os Vosloh mozdonycsaláddal indult meg és minden újabb modellnél egy kicsivel többet mutat.

 

 

Megannyi külföldi modellező kiadvány hozta már le az új 130-as fotóját, légyen az gyári arculati fotó, vagy kiállítási vitrinkép. A téma követői többször is szemügyre vehették az újdonság apróbb részleteit is. De kicsit ugorjunk vissza időben 2014. február elejére, a Nürnbergi Nemzetközi Játékkiállításra:

 

 

Ezt nevezzük handmuster-nek, azaz próbadarabnak. A februári seregszemlén igen sok gyártó csak ilyen "étvágygerjesztővel" volt jelen és ezek láttán némi képet kaphatunk a sorozat alakulásáról. Itt például megfigyelhetjük, hogy a festetlen modell mely elemei készülnek anyagában színezett műanyagból és hova, milyen további festések, feliratozások kerülnek. Láthatjuk, hogy a próbanyomat állapot után még mennyi apró fejlesztés vár a gyártóra, hogy eladható termék váljon a kísérletből.

 

 

És ez így is van, hiszen nem lehet okuk szégyenkezésre René F. Wilfer munkatársainak. Túlléptek már a Taurus-ok adta műszaki színvonalon és igazán tetszetős, sőt mi több, egzakt modellt adhattak a korszak és a típus kedvelői kezébe. Emlékezzünk vissza egy kicsit, hogy az egykori, szebb napokat is megélt Berliner TT Bahnen kínálatában ott tetszelgett az amúgy igen jó konstrukciónak számító Ludmlilla. A legelső gyűjteményi példányról ÍGY ÍRTAM egykorom.

 

 

Szerencsére akad még a gyűjteményben szép állapotú példány az ős-modellből, így összevethető a legújabb fejlesztéssel. Mivel a Piko jól megfogva a piaci rést, az első mozdonyszériába illeszkedő altípussal jelentkezett, így mindenképp a régi, Bttb-s modell újkori reinkarnációját tisztelhetjük benne. Hangsúlyozni kell, hogy nem a Roco mozdony alternatívájáról beszélünk. A részletekről később.

 

 

Csak röviden a méretkülönbségről: kezdetben volt a Nohab, amit a Zeuke-érában a Herr gyártott a cégnek. 1970 után államosítottak mindent és akkortól a VEB Plastspielwaren vállalat fröccsöntötte az alapmodellt. Kellett egy hattengelyes, a keletnémeteknél remdszeresített mozdony, ezért kapóra jött a vorosilovgrádi megállapodás és a DR bevásárlása. De hogy ne legyen drága a modell, rá kellett húzni egy már meglévő konstrukcióra. A Nohab állt ehhez a legközelebb, ezért adta magát a kicsit szélesebb és jelentősen rövidebb alváz, a hajtás és a forgóvázak. Csak a kasztnit kellett leönteni. Ami egyébként nem lett rossz, sőt nálam igen sokáig vezette a Bttb-s dízelmodellek szépséglistáját.

Ennek a konfekcionálásnak köszönhető, hogy a régi Nohab és Ludmilla alkatrészek csereszabatosak. A forgóváz a svéd gépé, ezért tűnik olyan furának a 130-ason.

 

 

Talán ez a kép szemlélteti leginkább az eltéréseket. A Ludmillák 130.0, illetve a 131-es sorozat pár gépe tehát immáron érintve van a Piko modell által. Nem torzított a tetőelrendezés, a panelek imitációja, illetve az oldalakon is pont jó az ablakok és szellőző zsalugáterek ránya.

 

 

És az első ránézésre is már érvényesül a nyulánkabb testalkata. A Piko elsőként a negyedik korszakos, általános festésű, bordóvörös, bézs csíkos, fekete keretes és szürke forgóvázas színtervvel állt elő. Ez a legsimertebb köntös, ilyen volt a Bttb modellje is. A "valahol már láttam" vásárlói reakció tökéletesen működik, ezért sikeres is a modell.

 

És ezért a sikerért igencsak megdolgoztak Sonnebergben.

 

 

A 100 euro alatt, tehát 89-99 euro-ért megvásárolható modell azért megfontoltan takarékos. A géptér nincs kidolgozva, holott belátni az ablakokon. Viszont a pályaszám tábla ki van világítva. Digitális üzemben még kapcsolhatóvá is tehető ez a fényfunkció. A nyomatok első osztályúak, az abalkkeretek tamponozása úgyszintén. A színhatárok pontosak, figyelmetlen szórásra utaló nyomokat nem látni.

 

 

A forgóváz igazi mestermunka. Az elődé sem volt csűnya, de itt már gyönyörűen adja magát az áttörés, a rugók és a féktuskok cizelláltsága. TT-ben ez komoly előre lépés, pláne a Piko-nál.

 

 

Az orr szekción remekül elkülönül a fényszórók kerete, a pályaszám tábla,a trepni, illetve külön, de már gyárilag felrakott alkatrész az ablak alatti kapaszkodó. Amiért csodálkozó, nagyszemű Ludmillának is hívhatjuk, az a szép nagy, már-már túlzóan nagyra sikeredett szélvédők látványa. A későbbi, tehát a 130.1-es és a 132-es sorozatoknál ez az ablak már kis mértékben szűkült.

A mozdony vezetőfülke-ajtóinak kapaszkodói a kasztival együtt lettek leöntve, ezért nem külön alkatrészek, viszont a festésük nagyon pontos.

 

 

A tető bár nemesen egyszerű, mégis részletgazdag. A kürtök végre nem a Bttb konfekció alkatrészei, hanem pontosan oda kerültek, ahol az első széria mozdonyain találhattuk őket. Tetszetősek a finoman megjelenő emelési fülek.

 

 

 

A korábban említett trepnistrukturált felületűre lett fröccsöntve. A vezetőállás és a műszerfal is a lehetőségekhez képest ki lett dolgozva.

 

 

A másik szembetűnő stílusjegy a vezetőfülke oldalablakának mérete. Ezeken a kezdeti szériás gépeken ez még ilyen nagy volt, nem úgy, mint a későbbi változatoknál. Ez a megoldás hasonló volt a Bttb modellen is, de itt talán sokkal hihetőbbnek tűnik.

 

 

A forgóvázanként két-két hajtott tengely már általánosnak mondható a hattengelyes konstrukcióknál. Az átlósan gyűrűzött harmadik tengely kerekei pedig rásegítenek a tapadásra, ami a 174 grammos mozdony esetében közepesen jónak mondható. Sík terepen még így is remekül dolgozik akár 20-25 négytengelyes Eas kocsival.

A kialakított hangszórófészekbe illeszkedik az Esu által beszállított hangmodul, vagy a teljesértékű hangdekóder zajkeltője. Annyiban kell egy kicsit helyére tenni a dolgot, hogy a 46194-es cikkszámon beszerezhető, Ludmilla-hangos hangmodul mozdonyvezérlés nélküli elektronika, ami analóg üzemben is tudja hallatni a hangját. Ezért a lapkáért 29 ezer ft-ot kell fizetnünk, ami a mozdony hasonló ára mellett igencsak elgondolkodtató. Míg egy Esu LokSound Micro V4.0-ás 37 ezer ft, így a különbség éppen egy alapdekóder ára, ami alapján kétséges, hogy a külön hangmodul sikeres termék lesz-e. Arról nem beszélve, hogy egy DigiTools új fejlesztésű hangdekóder 22-25 ezer ft körül mozog, így máris jóval rentábilisabb a digitalizálás. És ugye a PluX16-os aljzatba a 12 lábű és a hagyományos 6 lábú is bedugható.

 

 

Sajnos a modell még a régi, pajzsos, vagy leánykori nevén Bügel kuplunggal érkezik, így igen otromba a kapcsoló látványa a finom modellhez képest. Érdekesség a Gützold-tól átvett megoldás TT-ben honosítása, ami már a BR118-asnál jelentkezett először. A kapcsolós fix ugyan, de a kinematikában a kotró is elfordul. Így nem kellett áttörni a szoknyát, de nem is annyira szép látvány az ívbeállás. Nyugtasson az bennünket, hogy itt a fotó erejéig extrém ívet szimuláltam.

 

 

Mindent összevetve egy igazán tetszetős modellel állt elő a volt keletnémet gyártó. Sokáig forgattam a kezemben és nagyon hamar megbarátkoztam vele. Méltó állomása az orosz nagyvasak leképzésének. Szerintem az ára sem eget rengető, kis spórolással, családi összhanggal beleférhet még egy kisebb pénzű modellkedvelő gyűjteményébe is. Pláne, hogy általa igazán korszerű mozdony boldog tulajdonosa lehet az illető. Mivel a Piko modelleket a Modell & Hobby forgalmazza, ezért a szaküzletekben fellelhető készletek tőlük függnek. A márka visszajelzései egyre jobbak, így garantált, hogy állandó készletek várhatják a TT-s gyűjtőket. DR 4. korszkhoz kötelező darab!

 

Érdekesség kedvéért nem hagyhatjuk ki a "felfele" összehasonlítást sem, azaz a nagyobb testvér, a Roco által leképzett 130-assal történő egybevetést.

 

 

A korábban említett apróbb különbségek itt is tettenérhetők. Beszéljenek a képek!

 

 

És végül a nagy triumvirátus együtt-fotózkodása:

 

 

Alulról fölfelé, vagy lent balról jobbra: Bttb, Piko és Roco modellek. Ahogy írtam, csak az előző kettő lehet egymás alternatívája. Az se zavarjon meg senkit se, hogy a Roco a nyár végétől tervezi egyes 232-es modellek "jóárasítását", ami ugyancsak 99 euro-s kiskereskedelmi árat fog jelenteni.

 

 

 

Külön köszönet a tesztelés lehetőségéért a Modell&Hobby szaküzletnek, azon belül Kocsis Árpinak, illetve az Indóház vasúti magazinnak.

 

Kérdéseket, ötleteket, javaslatokat a tothg@citysound.hu címre várok.