DB 51 80 22-41 375-2   Bm234        Tillig    01346 set

1999-ben debütált az m-Wagen sorozat. Egy évvel korábban még nem volt egyértelmű az újdonságlapon, hogy a III. korszakos AB4-üme, vagy a IV. korszakos ABm lesz az úttörő. Ez utóbbi győzött, megindítva egy nagyon szép és sikeres kocsiosztály menetelését a Sebnitz-i szalagokról.

Miért is m-Wagen? Későbbi, hivatalos nevén UIC-X-Wagen a pontos megnevezés, de az európai, s azon belül a német, egységesített személykocsi program bizonyos gyártmány stációkhoz köti az elnevezéseket, jelöléseket. És mivel a korábbi, Eilzugwagen és Schürzenwagen-ek után igény volt egy 24 m-nél hosszabb, gyorsvonati kocsira. Az "m" betű elsősorban a 24 m-nél nagyobb méretet jelöli. A kocsi tényleges, ütközők közti hossza, 26,4 m.

Ezekből a vagonokból 6145 db készült a Deutsche Bundesbahn megrendelésére. Kivitelét tekintve egységes építésű, de azért sok változata ismert.

1961-ben fektették le az UIC szabványait, ennek megfelelően készültek a Bm kocsik. Fontos adat volt az 1200 mm-es ablakméret, ami meghatározta a 2. osztályú fülkék belméretét. Ezek miatt 1963-ban újra átdolgozták a kocsitípust. 1976-ban bevezették az új számozást, így lett a korábbi B 4üm-63 kocsiból Bm234-es.

A korszerű, tárcsafékkel szerelt futómű már alkalmas volt a 160 km/h-ás sebességre. Később mágneses sínfékkel is kiegészült a biztonsági berendezés.

Nyugat-Európa legnagyobb számban gyártott személykocsija. A Bm-ekből 1848 db-ot építettek.

 

Végnapjaik a '80-as években kezdődtek. Sorra vonták ki őket a forgalomból, bizonyos részüket átépítették IR vagonokká, más kocsik helyi közlekedésbe kerültek Thüringia és Szászország vonalain.

(forrás: Wikipedia, TT katalógus, Bahn-Extra)

Tehát, mint kiderült ez a kocsi-szett kimondottan a IV. korszakos Bm234-es gyorsvonati személykocsikat mutatja be, autentikus összeállításban. Így bátran használható mindhárom, egy mozdony mögött - meglátjuk miért is mondom ezt.

A kocsiszekrény három főelemből áll: külön tető, kasztni és alváz. Az illesztések tökéletesek - mondom ezt a DWA kocsikról írt teszt után -, a feliratok minden esetben olvashatóak, a színezés az előírásnak megfelelő, élethű.

A vagonbelső a mérethez megfelelően kidolgozott, egy későbbi képen ezt is megmutatom.

 

 

A kocsivégeken további izgalmas megoldást vehetünk szemügyre. Ebben az időszakban még nem piktogrammal jelölték a dohányzó/nemdohányzó szakaszokat, hanem a kocsiosztály alatt kiírták. "Nichtraucher", fehér alapon a nemdohányzókat tájékoztatja a füstmentes fülkékről.

Ezen részletes feliratozás és festés mellett kicsit sutának tűnik a kilincs átfestése. Igazán belefért volna, ha mondjuk a kívánt színre letamponozták volna. Sajnos ez a megoldás általános ebben a méretarányban, ettől a gyártótól.

Mindamellett az ajtó gumiszigetelése gyönyörűen ki van emelve...

A forgóváz nagyon szép alkatrésze a modellnek. Már csak azért is, mert a kiegészítő csomagban számtalan kis apró elemet találunk, amiket a vázon látható furatokba ragaszthatunk, vagy illeszthetünk. Így kerülhet végső helyére az áramfejlesztő generátor, fellépők, fékkiegészítők, de az ajtók melletti kapaszkodók is.

 

A másik végen pirossal figyelmeztet a "Raucher" szakasz, de itt már elgyönyörködhetünk az aprólékos iránytáblában is, ami ugyan az egységesített kampókra lett rászitázva, de hunyjunk szemet efölött. A Berlin-Hamburg viszonylat jelen esetben behatárolja a vonatunk fejleszthetőségét - erről majd később -, de úgy gondolom, hogy egy terepasztalon nem lenne utassztrájk, ha nem az erdetinek megfelelő útirányba használnánk...

Természetesen KKK mechanikával szerelt, NEM358-as foglalatú, új Tillig kapcsolók vannak a modellen. Tesztfutáskor 8 kocsit akasztottam egymás után és a régi, kalapsínes, R286-os íveken problémamentesen gördültek tova. A fémkerekek csökkentik a gördülőellenállást, bár hozzáteszem, hogy a vontatásról egy BR103-as gondoskodott, a maga 33 dekájával. így még fért volna a kocsik mögé...

A vagon érdekessége, hogy ugyan ezen a pályaszámon szerepel a Tillig 01410-es kezdőkészletében, társával és egy BR218-as mozdonnyal egyetemben.

Ez a 01346-os sz. Bm-wagen set. Mint korábban említettem, ebben a készletben harmadik kocsiként egy zöld festésűt találunk, ami nem tévedés, hanem hűen reprezentálja az átmeneti korszakot, amikor még gond nélkül futottak a gyorsvonatokba sorolva a korábbi festésnek megfelelő járművek.

A következő oldalakon a kocsiosztály és a készlet további darabjait mutatom be.

 

A készletet Peter Dostal barátomnak köszönhetem, akitől számos, gyönyörű állapotú Ep.IV. korszakos járművet kaptam és kapok folyamatosan.

Danke für mein Freund Peter Dostal aus Deutschland.